Problemen met de startmotor met WARME motor...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Problemen met de startmotor met WARME motor...

Post by Buks »

Ik heb een probleem: Mn ax start altijd als een dolle, geen gekke geluidjes, meteen aanslaan, kortom gewoon goed (startmotor lijkt 100% gezond). Nu is sinds een tijdje het geval dat ie als de motor helemaal 100% warm is, dus bijv na een uur rijden, er startproblemen ontstaan. Soms als de auto zo warm is en je draait de sleutel om gebeurt er helemaal niets. Het relais in mn dashboard klikt wel alle overige stroom uit maar de startmotor draait niet rond (totaal niets, ook niet langzaam). Het probleem lijkt een beetje op deze thread:

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... ht=starten

Echter mijn probleem doet zich alleen met warme motor voor, vandaar het nieuwe topic. Ik verwacht dat het probleem zich onder de kap bevind en niet in het relais in het dashboard aangezien het temp. afhankelijk is. Verder heb ik een keer geprobeerd om de kabels die aan de startmotor zitten schoon te maken, of om het hele ding eruit te halen, maar ik vond het ding extreem moeilijk te bereiken :? Iig lukte het om 1 kabel los te klikken en schoon te maken, maar loshalen van de startmotor leek me niet te doen, iemand daar een truc voor ofzo, want het zou niet moeilijk moeten zijn volgens de haynes maar het lijkt wel of ik de ruimte gewoon niet heb.. Verder is mijn accu nieuw, dus die is het ook niet, wat zou het dan kunnen zijn en hoe los ik het op?? alvast hartelijk dank voor jullie hulp, wil het snel oplossen want een onbetrouwbare auto is ***!

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Marc01 »

Klinkt misschien als een draadbreuk... Ik weet niet hoe je dat het makkelijkst zou kunnen opsporen...

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

het moeilijke is dat het een soms wel/ soms niet probleem is, ik heb ook al gedacht aan een evt los contact ofzo, maar ik kon het zo moeilijk plaatsen dat het met een warme motor soms niet lukt...

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Eric Vertogen »

Probeer eens, als de startmotor niet reageert, rechtsreeks vanaf de accu stroom te zetten op het relais van de startmotor. Werkt de startmotor dan wel, dan zit er ergens tussen contactslot en relais een draadbreuk. Werkt de startmotor dan ook niet dan blijft het relais van de startmotor hangen.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

ok ja idd das een goede! Kun je me misschien wel uitleggen hoe ik dat zou kunnen doen:$?? ben niet zo'n held met electriek, en zoals gezegd, vind ik het moeilijk bereikbaar...

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Eric Vertogen »

Buks wrote:ok ja idd das een goede! Kun je me misschien wel uitleggen hoe ik dat zou kunnen doen:$?? ben niet zo'n held met electriek, en zoals gezegd, vind ik het moeilijk bereikbaar...

Bovenop de startmotor zit een zwarte cilinder (het relais) waarop een vrij dunne draad is aangesloten. Waar die dunne draad op zit aangesloten ga je rechtstreeks stroom zetten vanaf de accu, dus gewoon een kabel rechtstreeks vanaf de accu naar het relais.
Dus niet aansluiten waar die dikke draad zit!
En ook geen contact maken met het relais als de auto in de versnelling staat. Zorg er dus voor dat de auto in zijn vrij staat!

Post Reply