gevonden@ citroen-forum koppakking van een AX vervangen

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Joost
Total admin
Total admin

gevonden@ citroen-forum koppakking van een AX vervangen

Post by Joost »

ZX1.4i wrote:Zaterdag om 08:00 was ik al in Wolfheze om te beginnen, na een rondje Arnhem om een geschikte moment sleutel te vinden ben ik om 12:30 begonnen met demonteren:

- Bouten van de uitlaat flink inspuiten met WD40
- Accu loskoppelen en verwijderen.
- Aftappen van de olie en het verwijderen van het filter.
- Bougies, Bougiekabels en het bobineblok nadat ik het gemarkeerd had.
- Aftappen koelvloeistof
- Hitte schild boven het uitlaat spruitstuk, koelfan, radiator en de grill. (geeft ruimte om de uitlaat los te maken)
- Radiator onder een hete kraan goed uitspoelen met een afwasmiddel.
- Luchtfilterhuis + slangen
- Monopoint injectiehuis (kun je meteen goed schoonmaken)
- Uitlaat losschroeven, zijn 3 bouten en ik zag er maar 2 :oops: , daarom wilde de kop later niet los :?
- Kleppendeksel eraf
- Ontluchtings/koelwater slangen aan de kop losmaken.
- AX Rechtsvoor opkrikken en op een op een bok zetten.
- Wiel verwijderen en de plastic kap in de wielkuip.
- Dynamo+snaar demonteren en de kabel die naar de dynamo gaat langs de distributiekap naar achteren leggen.
- Krukaswiel los maken, (3 boutjes vast)
- Distributie kappen los maken, de achterste bout van de middelste kap is een vloek klusje.
- De motor met een ratel+dop-22 rechtsom draaien en blokkeer pennen aangebracht.
- De riem gemarkeer op het nokkenaswiel/krukaswiel en deze tekens later overgezet op de nieuwe riem.
- Bout van de spanrol losdraaien en de riem verwijdert.
- Kopbouten in fasen losdraaien en de???, (Rockerarm in het Engels) verwijderen.
- Met 2 man de kop van het onderblok gelicht.

En toen was het al 22:15 en begon het donker te worden, we hebben het gereedschap opgeruimd, de gedonteerde onderdelen lagen op een groot stuk karton, dat hebben we onder de AX geschoven. Het tafeltje waar we de kop op hadden gezet hebben we achter de AX gezet, was toch een rustige buurt.

Aangezien ik de slaapplaats op zolder te warm en benauwd vond heb ik lekker op de achterbank van mijn Xantia geslapen en dat ging perfect :P . Rolgordijntje aan de achterkant dicht en oogjes docht, ik heb geen trein gehoord die anders de hele dag irritant doordenderen.

Opgestaan om 08:00, na een douche en ontbijt ben ik om 09:00 weer aan de slag gegaan, het zou weer een lange dag worden.

Het schoonmaken van de kop was een aardig klusje, dikke koolresten, ook op de zuigers en aanslag op de kop. Met een stuk plexiglas (pakkingschraper) het ergste weghalen, mbv chroompoets/koperpoets het passingsvlak goed schoonmaken. Een plastic schuursponsje met chroompoets en wasbenzine doet wonderen, en steeds goed voelen of je geen grote oneffenheden voelt, verkleuring van de kop hier en daar is niet erg. Een enkele oneffenheid die je vergeet kan alle moeite ongedaan maken, dus steeds goed voelen of alles vlak is. Uitspoelen van de kop via de opening in het thermostaathuis om alle rotzooi die erin is gevallen uit te spoelen. Olie kanaaltjes inspuiten met remmenreiniger om het water te verdrijven en de ruimte rondom de kleppen goed schoonspuiten met dit spul. Met een lineaal en een dun voelermaatje heb ik de kop op oneffenheden gecontroleerd, de kop was mooi vlak.

De koolresten op de zuigers en cylinderkop kun je losweken door er een doek op te leggen en deze in te spuiten met WD40, een uurtje laten weken en je veegt de resten zo weg. De troep rondom de zuigers heb ik met een stofzuiger weggezogen.

Nu kon dus het monteren beginnen in omgekeerde volgorde, eerst even uitlaat cement aanbrengen op de uitlaat en dan kan de kop erop.

Ik heb meteen een nieuwe thermostaat gemonteerd, nieuw luchtfilter en bougies, de bougies heb slechts een paar slagen erin gedraaid. Brandstoffilter heb ik ook vervangen, de oude zat zelfs verkeerd om gemonteerd door een dealer, aan de digitale schandpaal met die dealer :evil:

Distributieriem gemonteer, waarvoor ik eerst het speciale gereedschap heb moeten maken, een gebogen staafje met vierkant 7mm waarop 10cm afstand een gewicht van 1,8kg hangt. Door de niet zo snuggere man bij de dealer had David een spanrol meegekregen, ipv het gereedschap, terwijl we geen spanrol nodig hadden, de oude rol was niet zo oud. Ik bel de dealer om te horen dat zoiets alleen in een speciale Citroen gereedschapkoffer zit van ?700, fijn hoor dat dit soort dingen niet los te koop zijn :evil: . Als gewicht voldeed een tas gevuld met een blik bonen en een glazen pot doperwtjes/worteltjes, zeer speciaal gereedschap :wink: . Dit speciaal gereedschap oefent een moment van 18nm uit op de excetrische spanrol. Een paar dingetjes waren nog niet helemaa duidelijk, gelukkig bracht een telefoontje naar Gerard Maas uitkomst, mijn dank is zeer groot naar Gerard Maas toe.

Afvullen met olie en koelvloeistof, de bougies had ik nog niet vastgedraaid en aangesloten, accu aangesloten en de motor laten ronddraaien op de startmotor om de olie rond te pompen tot het olie lampje uitging. David wist wat ik ging doen, dus hij bleef rustig, want dit was normaal, de rest van het aanwezige gezelschap incl. zijn vrouw vroegen zich af waarom de motor niet startte :wink:. Na een korte uitleg de bougies vastgedraaid en aangesloten en toen was het grote moment daar om 20:00, ik draai de sleutel om en de motor start meteen in ??n keer loopt netjes, een welverdiend applaus volgde :whoohoo

Verder ontluchten en afvullen van het koelsysteem en controleren op lekkage en daarna een uitgebreide proefrit gemaakt, dat kleine karretje zit zo op de 150 en 160 is ook zo gehaald en dan gaat de naald nog verder richting 165 :shock:. Zoiets hou ik nooit bij met mijn Xantia 1.9D :cry: :wink:

Fotootjes volgen nog zodra ik ze van David heb :wink:

Eindelijk de Foto's :P

Zijn niet echt detail foto's in de zin van stap voor stap uitleg, maar gewoon foto'die lukraak zijn geschoten door mensen met schone handen :wink:

Image
Het sleutelteam vnlr, ikke, Daniel (buurman) en David de gelukkige eigenaar van een AX met een lekke kop :wink:

Image

Een hoop onderdelen liggen er al uit, maar we zijn er nog niet.

Image

David druk bezig om het monopoint gasklephuis schoon te maken, dit hoeft er niet af, maar het is wel makkelijk want dan kan het ook niet beschadigen.

Image

Onderdelen die al gedemonteerd zijn liggen schoon en droog te zonnen.

Image

Goed gereedschap is het halve werk, gelukkig heb ik aardig wat gereedschap (en kennis) bijelkaar gesprokkeld sinds de aanschaf van de ZX vorig jaar.

Image

De distributieriem ligt er eindelijk ook af, nu kunnen de kopbouten losgedraaid worden. David heeft symbolisch de laatste kopbout eruit gedraaid.

Image

Oh, het uitlaatspruitstuk zit nog met bout aan de achterkant vast aan de uitlaat, daarom wil de kop er niet af :oops:

Image

Huh Bram? Nee dit is de BX van een goede vriend van David, dit is een gewone 1.9D uit 1994. Motorische gezien is deze BX inderdaad een Bijna Xantia :wink: , er zit al een Xantia HD-pomp in en de motor is ook identiek.

Image

Geef eens een dop-13 aan :!:

Image

Effe een pannekoek tussendoor.

Image

Jaah, eindelijk komt de kop los, een spannend moment.

Image

Echt licht is de kop niet en dit is maar een 1.1i, voor de zekerheid word dat ding door 2 man opgetild, voorkomen is beter dan genezen. Als de kop even uit je handen glipt, dan kan het een dure grap worden.

Image

Oh, er zit nog een ontluchtings slanggetje vast aan het inlaat spruitstuk.

Image

En de koelwaterslang naar het thermostaathuis zit ook nog vast, nog effe volhouden mannen, tot ik die navelstreng heb losgemaakt :wink:

Image

Klaptafeltje met een stuk karton en doekje erop alvast klaargezet om de kop erop te zetten. Dit is een tip uit het Haynes boek, in de vraagbaak staat zoals gewoonlijk weer erg weinig :evil:

Image

Hehe eindelijk ligt de kop eraf.

Image

Dit is het beruchte hoekje rechtsvoor waar de kop gaat lekken.
Een rubberenafdichting in de koppakking tbv een oliekanaaltje droogt uit en gaat lekken.

Image

Image

De rubberen afdichting was al zover doorgerot, dat deze er gewoon uitviel.

Image

David maakt de oude koppakking duidelijk dat hij niet meer gewenst is en op kan rotten :lol:

Image

Hehe, eindelijk ligt de boel eruit, wel een hoop ruimte zo onder de motorkap :wink:

Image

Aah komt dat nog allemaal goed :shock: :wink:

Image

Schoonmaken die kop, een klusje dat de nodige tijd kostte, het onderblok was sneller schoon.

Image

Nog effe wat agressie kwijt na het tillen van de zware kop :twisted:

Image

Een doek op het onderblok en flink inspuiten met WD40 en wasbenzine om de koolresten los te weken, er kwamen dikke plakken los :shock:

Image

Vele uurtjes later hard werken, waarbij er helaas niemand was om foto's te maken zit de kop weer op zijn plek en begint het monteren van de rest.

Image

Een doekje over de nokkenas voorkomt dat er troep invalt.

Image

De buitenspiegel van een AX is ook geschikt voor het ophangen van vuilniszakken :wink:

Image

Nadat ik de motor zonder bougies op de startmotor heb laten draaien om de olie rond te pompen, is het zover, de bougies erin en dan kan de auto gestart worden.

Image

Een spannend moment, maar gelukkig start de auto in ??n keer :P :P :P

Image

David is erg blij dat de AX vrolijk aan het snorren is.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Give that man a sigar :!:

Ziet er netjes uit joost !.... heilig meteriaal !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by CitRoel »

Nice!! "kijk zo simpel gaat dat"
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

nette howto heren!

joost >> kan die op de frontpage?

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Hee wat leuk om mijn foto's hier te zien, ik was juist hier op zoek naar info voor het vervangen van de koppeling voor deze auto. De eigenaar heeft al een draadje hiervoor opgestart http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6342

De koppakking was inderdaad een leuk klusje, is op zich niet moeilijk maar wel een hoop werk.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

ZX1.4i wrote:
De koppakking was inderdaad een leuk klusje, is op zich niet moeilijk maar wel een hoop werk.

koppeling ook :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Ik denk het ook :cry:
De koppeling lijkt me wat werk betreft minder, maar het zal hier en daar op lomp geweld aankomen denk ik :?

De foto's zullen hier en op het CF volgen :P
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Post Reply