Kabelboom vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kabelboom vervangen
Daag lieve mensjes
Ik wil misschien de kabelboom in de moterruimte gaan vervangen. Weet iemand hoeveel deze kabelboom kost?
Is het veel werk deze te vervangen? En is dit zelf te doen?
Ik probeer overigens eerst een deel te vervangen, mocht dit niet baten denk ik aan het bovenstaande.
Ik wil misschien de kabelboom in de moterruimte gaan vervangen. Weet iemand hoeveel deze kabelboom kost?
Is het veel werk deze te vervangen? En is dit zelf te doen?
Ik probeer overigens eerst een deel te vervangen, mocht dit niet baten denk ik aan het bovenstaande.
Grtz, Rik
Kabelboom vervangen
Gister is de kabelboom in het motorcompartiment van m'n Ax uit '91 in de hens gevlogen. Gelukkig is er niet veel schade en hoeft "alleen" de kabelboom vervangen te worden.
Maar ik begrijp van jullie dat dit 160.- euro kost bij de dealer? Is het een aparte kabelboom bij de motor? Want ik was/ben bang dat het me klouwen met geld gaat kosten om die kabelboom aan te passen.
Maar ik begrijp van jullie dat dit 160.- euro kost bij de dealer? Is het een aparte kabelboom bij de motor? Want ik was/ben bang dat het me klouwen met geld gaat kosten om die kabelboom aan te passen.
Zo das best rap maar moet nog rapper .
Foto?
ehm ja een tweedehandse van de sloop halen heeft twee voordelen:
als je m zelf eraf plukt heb je metteen een idee hoe alles zit en labels kan plaatsen (papieren schilderstape)
een stuk goedkoper
nadeel is natuurlijk dat je nogsteeds draadbreuken kan hebben en je wel de juiste draadboom moet vinden.
opzich is de kabelboom redelijk goed te doen meeste stekkers passen maar op een sensor.
benodigd gereedschap is een klein schroevendraaiertje en een klein doppensetje.
ehm ja een tweedehandse van de sloop halen heeft twee voordelen:
als je m zelf eraf plukt heb je metteen een idee hoe alles zit en labels kan plaatsen (papieren schilderstape)
een stuk goedkoper
nadeel is natuurlijk dat je nogsteeds draadbreuken kan hebben en je wel de juiste draadboom moet vinden.
opzich is de kabelboom redelijk goed te doen meeste stekkers passen maar op een sensor.
benodigd gereedschap is een klein schroevendraaiertje en een klein doppensetje.
Rik wrote:motorruimte kabelboom? nieuw bij de dealer 160 euro meen ik!
Als ik het laat doen, neem ik aan?
denk het niet, je kan zomaar het dubbele rekenen denk ik als je t laat doen.
er is natuurlijk ook een kans dat je kabelboom gerepareerd kan worden?
maar of dit goedkoper is arbeidsloon is vaak de grootste kostenpost
Kostenplaatje
Okeej maar de 160,- waar over gesproken wordt gesproken als je het door een dealer/garage laat doen klopt wel?
Zo das best rap maar moet nog rapper .
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
hoef je niet eens echt handig voor te zijn...:
1) ff ??n of beide accupolen lostrekken
2) kijk even goed naar de kabelboom zoals die onder de kap ligt
3) begin met de grote stekker op de ECU en haal die los
4) monteer jouw nieuwe stekker daarin
5) werk zo in 1x helemaal door naar rechts: oude stekker los, nieuwe stekker vast. die kabelboom is precies op maat (in tegenstelling tot mijn eigen brouwsels ), dus als een stekker ergens niet hoort is de kans klein dat ie daar ook past
6) accupo(o)l(en) weer vast en ZONDER GAS starten. Laten lopen tot ie warm is om de motor opnieuw in te regelen
laatste opmerking: Let goed op nokjes aan de binnenkant van de stekkers! Maak je stekker op de motor even schoon (remmenreiniger ofzo) en spuit 'm in met contactspray voor je de nieuwe monteert.
1) ff ??n of beide accupolen lostrekken
2) kijk even goed naar de kabelboom zoals die onder de kap ligt
3) begin met de grote stekker op de ECU en haal die los
4) monteer jouw nieuwe stekker daarin
5) werk zo in 1x helemaal door naar rechts: oude stekker los, nieuwe stekker vast. die kabelboom is precies op maat (in tegenstelling tot mijn eigen brouwsels ), dus als een stekker ergens niet hoort is de kans klein dat ie daar ook past
6) accupo(o)l(en) weer vast en ZONDER GAS starten. Laten lopen tot ie warm is om de motor opnieuw in te regelen
laatste opmerking: Let goed op nokjes aan de binnenkant van de stekkers! Maak je stekker op de motor even schoon (remmenreiniger ofzo) en spuit 'm in met contactspray voor je de nieuwe monteert.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Tmen wrote:Jongens hartstikke bedankt ik ga maar eens aan de slag .
Hebben jullie nog tips waar ik voor een leuk prijsje een kabelboom kan halen? Ik heb al wat rond gestruint maar misschien hebben jullie nog tips.
wat voor eentje heb je nodig? Wat voor motortje? en waat voor ecu?
Ik heb er nog een paar liggen voor een 1.4 Bosch Injectie