Koelsysteem
Moderators: Rock's, webmasters
Koelsysteem
Daar wordt je toch ook lijp van hoor.
2 maanden terug. Radiateur fan slaat soms niet aan. En soms niet meer uit. Iri lang zoeken. Blijkt nou. De relais was zo zwaar geoxideert dat ie soms niet aansloeg. En als ie dat wel deed bleef ie soms hangen. Dus sloeg ie niet meer uit...
Ander relais... Alles werkt weer.
Net terug naar huis. Dagelijkse file... Al vervelend. Lekker muziekje aan. Denk waar blijft die boenk dat mijn fan aanslaat. Dus is ff op de wijzer kijken. 115 graden. Bij 100 slaat ie altijd aan normaal.
Maar nog niet in het rode..... ff doorgereden nog... 120 graden. Denk nu maar stoppen gaat niet goed zo. Draden net voor die sensor in je radiateur doorverbonden... En toen draaide die. Is die sensor weer gaar.
Je zou meer net niet op die meter gelet hebben. Of geen meter hebben.
Zaterdag maar vervangen...
2 maanden terug. Radiateur fan slaat soms niet aan. En soms niet meer uit. Iri lang zoeken. Blijkt nou. De relais was zo zwaar geoxideert dat ie soms niet aansloeg. En als ie dat wel deed bleef ie soms hangen. Dus sloeg ie niet meer uit...
Ander relais... Alles werkt weer.
Net terug naar huis. Dagelijkse file... Al vervelend. Lekker muziekje aan. Denk waar blijft die boenk dat mijn fan aanslaat. Dus is ff op de wijzer kijken. 115 graden. Bij 100 slaat ie altijd aan normaal.
Maar nog niet in het rode..... ff doorgereden nog... 120 graden. Denk nu maar stoppen gaat niet goed zo. Draden net voor die sensor in je radiateur doorverbonden... En toen draaide die. Is die sensor weer gaar.
Je zou meer net niet op die meter gelet hebben. Of geen meter hebben.
Zaterdag maar vervangen...
Last edited by Mark on ThuJul07, 2005 11:37:12 PM, edited 1 time in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
ik ken het...
heb het ook gehad met me AX...
niet bepaalt leuk.
maar zonder meter heb je wel een rood lamje als het goed is...
dat gaat branden bij oververhitting...
heb het met me ZX ook gehad.
alleen viel die uit door de warmte
heb het ook gehad met me AX...
niet bepaalt leuk.
maar zonder meter heb je wel een rood lamje als het goed is...
dat gaat branden bij oververhitting...
heb het met me ZX ook gehad.
alleen viel die uit door de warmte
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
Die stop lampjes die dan gaan branden zijn eigenlijk meer "TE LAAT" lampjes.
Die zouden al veel eerder aan moeten gaan. Bij mij gingen ze ook nog niet branden. Maar als die dingen branden heeft je motor denk al een aardige optater gehad.
Die zouden al veel eerder aan moeten gaan. Bij mij gingen ze ook nog niet branden. Maar als die dingen branden heeft je motor denk al een aardige optater gehad.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
bad_my84 wrote:Maar dat lampie gaat branden is het eigenlijk wat laat, dat is ie al veel te warm
zodra dat lamje gaat branden zo snel als mogelijk stoppen.
het is dan nog niet te laat maar rij geen minuten door...
dan wordt het te erg...
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
Re: Koelsysteem
Mark wrote:Maar nog niet in het rode..... ff doorgereden nog... 120 graden. Denk nu maar stoppen gaat niet goed zo. Draden net voor die sensor in je radiateur doorverbonden... En toen draaide die. Is die sensor weer gaar.
Kan mij iemand vertellen waar deze sensor zit? Dan kan ik namelijk ff kijken of dat doorverbinden me lukt voordat ik dadelijk in de file bij U2 sta komende woensdag.
In je radiateur aan de andere kant van de vuldop zit een stekker.
Die trek je eruit. Dan zie je 2 of 3 pinnen. 2 ervan moet je ff met elkaar doorvervinden met een paperclip of wat dan ook. In de stekker dus.
Dan moet het relais schakelen. En de fan gaan draaien. ( je krijgt dus geen opdonder, je kan gewoon het metaal vasthouden ).
Gaat ie niet draaien hebbie een probleempje. Gaat ie wel draaien wil het nog niet zeggen dat je systeem goed is. Die sensor kan dus alsnog kapot zijn. Sensor is niets meer dan een ralais die op temperatuur schakelt.
Die trek je eruit. Dan zie je 2 of 3 pinnen. 2 ervan moet je ff met elkaar doorvervinden met een paperclip of wat dan ook. In de stekker dus.
Dan moet het relais schakelen. En de fan gaan draaien. ( je krijgt dus geen opdonder, je kan gewoon het metaal vasthouden ).
Gaat ie niet draaien hebbie een probleempje. Gaat ie wel draaien wil het nog niet zeggen dat je systeem goed is. Die sensor kan dus alsnog kapot zijn. Sensor is niets meer dan een ralais die op temperatuur schakelt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Auto stond paar dagen terug in de garage. Maar eens gekeken hoe oliepeil stond aangezien mijne nog altijd aardig lekt. Oliepeil in orde, dus toen koelvloeistof gaan controleren. En daar ging ongeveer 8 cm, vanaf de dop gezien, in. Op de dop zat een beetje mayo achtig spul. Bijgevuld met koelvloeistof, maar nu zette ik vandaag de auto op een parkeerplaats, en zag ik dat er water uit mn auto aan het druppelen was, en al gauw lag er een aardig plasje.
Toen motor afgekoeld was heb ik thuis eens koelvloeistof bijgevuld, en weer ging een vergelijkbare hoeveelheid erin.
Toen motor afgekoeld was heb ik thuis eens koelvloeistof bijgevuld, en weer ging een vergelijkbare hoeveelheid erin.
Het hoort niet tot pal onder de dop gevult te worden.
Die vloeistof zet uit als het heet wordt. En loopt via de overloop bij je dop je radiateur uit omdat de druk te groot wordt.
Als ie 8cm onder de dop blijft staan is het goed.
Heel klein beetje mayo op je dop kan gebeuren. Vooral als je kleine afstanden rijd. ff schoonmaken en in de gaten houden. Of ff koelvloeistof met een slang eruit zuigen. Als dat gewoon schoon is, is er niks aan de hand.
Die vloeistof zet uit als het heet wordt. En loopt via de overloop bij je dop je radiateur uit omdat de druk te groot wordt.
Als ie 8cm onder de dop blijft staan is het goed.
Heel klein beetje mayo op je dop kan gebeuren. Vooral als je kleine afstanden rijd. ff schoonmaken en in de gaten houden. Of ff koelvloeistof met een slang eruit zuigen. Als dat gewoon schoon is, is er niks aan de hand.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.