motor slaat af op de snelweg
Moderators: denny, vtspower, webmasters
motor slaat af op de snelweg
Dit weekend voor het eerst met mijn ax 1.1 uit 1990 een lange rit op de snelweg gemaakt. Nou overkwam me het volgende:
Ik reed ongeveer 110 (was net 50 km onderweg) toen de motor er opeens mee stopte. Het gaspedaal indrukken reageerde ie niet meer op. De eerste keer dat het gebeurde reed hij wel weer verder toen ik was afgeremd naar 70. De tweede keer (1 km verder) moest ik op de vluchtstrook stoppen, en de motor was uit. Starten lopen en ik kon weer verder rijden. Hierna nog 80 km gereden zonder problemen.
Op de terugweg gebeurde me weer precies hetzelfde. 1 keer haperen, een kilometer verder helemaal afslaan gestopt, alleen deze keer was de motor nog aan toen ik helemaal stilstond. Hierna kon ik gewoon weer verder rijden naar huis zonder problemen.
Wat me de tweede keer wel opviel was dat toen ik het gaspedaal intrapte en hij er niet op reageerde wel een wat meer brommerig geluid maakte.
Weet iemand door wat dit veroorzaakt kan worden?
Ik reed ongeveer 110 (was net 50 km onderweg) toen de motor er opeens mee stopte. Het gaspedaal indrukken reageerde ie niet meer op. De eerste keer dat het gebeurde reed hij wel weer verder toen ik was afgeremd naar 70. De tweede keer (1 km verder) moest ik op de vluchtstrook stoppen, en de motor was uit. Starten lopen en ik kon weer verder rijden. Hierna nog 80 km gereden zonder problemen.
Op de terugweg gebeurde me weer precies hetzelfde. 1 keer haperen, een kilometer verder helemaal afslaan gestopt, alleen deze keer was de motor nog aan toen ik helemaal stilstond. Hierna kon ik gewoon weer verder rijden naar huis zonder problemen.
Wat me de tweede keer wel opviel was dat toen ik het gaspedaal intrapte en hij er niet op reageerde wel een wat meer brommerig geluid maakte.
Weet iemand door wat dit veroorzaakt kan worden?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
JawS wrote:Ik vond het ook erg vaag. Zeker omdat ie het meteen erna weer perfect deed.
Ik zal vanavond wel eens even naar het brandstoffilter kijken.
als je daarmee aan de gang gaat; waarschijnlijk heb je een klein brandstoffilter onder je motorkap. die kan je vervangen voor een euro of 3 - spaar je de moeite van het schoonmaken
dat is overigens niet het enige brandstoffilter dat je hebt, er zit er ook een links onder je auto, bij de achteras
kakanox wrote:als je daarmee aan de gang gaat; waarschijnlijk heb je een klein brandstoffilter onder je motorkap. die kan je vervangen voor een euro of 3 - spaar je de moeite van het schoonmaken
dat is overigens niet het enige brandstoffilter dat je hebt, er zit er ook een links onder je auto, bij de achteras
Hmm, waar ergens onder de motorkap kan ik die vinden?
Ik had ergens gelezen dat dat andere filter in de tank zou zitten Maar dat is dus niet zo?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
JawS wrote:kakanox wrote:als je daarmee aan de gang gaat; waarschijnlijk heb je een klein brandstoffilter onder je motorkap. die kan je vervangen voor een euro of 3 - spaar je de moeite van het schoonmaken
dat is overigens niet het enige brandstoffilter dat je hebt, er zit er ook een links onder je auto, bij de achteras
Hmm, waar ergens onder de motorkap kan ik die vinden?
Ik had ergens gelezen dat dat andere filter in de tank zou zitten Maar dat is dus niet zo?
andere filter zit bij injectiehuis, haal er maar eens ??n, dan vind je het wel. 2 slangen van ong. cm dik komen uit op het injectiehuis (benzinetoevoer + retourleiding)
Bij mij zit het brandstoffilter aan de bestuurderskant van de auto. Achteraan bij de bezinetank. Strak tegen de zijkant van de auto aangedrukt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
euhmm ok fijn.
ik had vannacht echt een heel lang verhaal getypt met wat ik dacht dat het was en hoe het op te lossen is. maar blijkbaar staat dat hier niet.
ik denk namelijk dat het een probleem is bij het injectiesysteem. Dus een slechte/onbetrouwbare vonk.
meestal komt dat door een kapotte bobine of module (worden in set vervangen)
testen kan door een geisoleerde schroevendraaier in een bougiekabel te stoppen. Deze schroevendraaier moet je dan in de buurt van bijv je motorsteun houden (ongeveer 1cm afstand) en als je dan iemand anders laat starten moeten er vonken tot een cm zeker mogelijk zijn. Haalt hij dit niet, of onregelmatig, dan duidt dit op een kapotte bobine of module
wij hadden dit probleem vorig jaar ook, precies dezelfde symptonen. motor valt uit bij gasgeven, stilstaan, even niet kunnen starten, dan weer wel.. en gewoon weer kunnen rijden
ik had vannacht echt een heel lang verhaal getypt met wat ik dacht dat het was en hoe het op te lossen is. maar blijkbaar staat dat hier niet.
ik denk namelijk dat het een probleem is bij het injectiesysteem. Dus een slechte/onbetrouwbare vonk.
meestal komt dat door een kapotte bobine of module (worden in set vervangen)
testen kan door een geisoleerde schroevendraaier in een bougiekabel te stoppen. Deze schroevendraaier moet je dan in de buurt van bijv je motorsteun houden (ongeveer 1cm afstand) en als je dan iemand anders laat starten moeten er vonken tot een cm zeker mogelijk zijn. Haalt hij dit niet, of onregelmatig, dan duidt dit op een kapotte bobine of module
wij hadden dit probleem vorig jaar ook, precies dezelfde symptonen. motor valt uit bij gasgeven, stilstaan, even niet kunnen starten, dan weer wel.. en gewoon weer kunnen rijden
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
q01z wrote:euhmm ok fijn.
ik had vannacht echt een heel lang verhaal getypt met wat ik dacht dat het was en hoe het op te lossen is. maar blijkbaar staat dat hier niet.
ik denk namelijk dat het een probleem is bij het injectiesysteem. Dus een slechte/onbetrouwbare vonk.
meestal komt dat door een kapotte bobine of module (worden in set vervangen)
testen kan door een geisoleerde schroevendraaier in een bougiekabel te stoppen. Deze schroevendraaier moet je dan in de buurt van bijv je motorsteun houden (ongeveer 1cm afstand) en als je dan iemand anders laat starten moeten er vonken tot een cm zeker mogelijk zijn. Haalt hij dit niet, of onregelmatig, dan duidt dit op een kapotte bobine of module
wij hadden dit probleem vorig jaar ook, precies dezelfde symptonen. motor valt uit bij gasgeven, stilstaan, even niet kunnen starten, dan weer wel.. en gewoon weer kunnen rijden
da's idd ook mogelijk. wordt de bobine dan te warm? opvallend genoeg zag ik idd voordat ik reageerde als laatste poster bij dit topic "q01z" staan, maar vond geen advies van jou..
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
q01z wrote:ik denk dat vannacht een backup terug gezet is. zal wel te maken hebben gehad met het slechte weer..
er zal dus nog wel meer missen!
bobine warm wordne? neej ik denk gewoon beschadiging in de spoel..
overigens koste ons een set bobine/module 160,- bij de dealer..
ouch.. kan ie beter op de sloop kijken.. heb er ook nog wel liggen maar die zijn ook niet al te best..
q01z wrote:euhmm ok fijn.
ik had vannacht echt een heel lang verhaal getypt met wat ik dacht dat het was en hoe het op te lossen is. maar blijkbaar staat dat hier niet.
ik denk namelijk dat het een probleem is bij het injectiesysteem. Dus een slechte/onbetrouwbare vonk.
meestal komt dat door een kapotte bobine of module (worden in set vervangen)
testen kan door een geisoleerde schroevendraaier in een bougiekabel te stoppen. Deze schroevendraaier moet je dan in de buurt van bijv je motorsteun houden (ongeveer 1cm afstand) en als je dan iemand anders laat starten moeten er vonken tot een cm zeker mogelijk zijn. Haalt hij dit niet, of onregelmatig, dan duidt dit op een kapotte bobine of module
wij hadden dit probleem vorig jaar ook, precies dezelfde symptonen. motor valt uit bij gasgeven, stilstaan, even niet kunnen starten, dan weer wel.. en gewoon weer kunnen rijden
Even voor de duidelijkheid, ik moet dus een boegiekabel loshalen, hier een schroevendraaier insteken en deze dan 1 cm van de motorsteun vandaan houden?
Ik zal straks eens kijken. Ik hoop niet dat het dat is, want dat is waarschijnlijk dan een strop voor mijn vakantie Ik had die auto gekocht om mee op vakantie te gaan, en 160 euri er nog eens bij ga'k niet redden.
Kzal de brandstoffilters voor de zekerheid ook nog ff controleren.
kakanox wrote:q01z wrote:ik denk dat vannacht een backup terug gezet is. zal wel te maken hebben gehad met het slechte weer..
er zal dus nog wel meer missen!
bobine warm wordne? neej ik denk gewoon beschadiging in de spoel..
overigens koste ons een set bobine/module 160,- bij de dealer..
ouch.. kan ie beter op de sloop kijken.. heb er ook nog wel liggen maar die zijn ook niet al te best..
Wat zou je er op de sloop ongeveer voor moeten betalen?
Ik heb net even uitgeprobeerd of de vonken goed waren. Het zag er goed uit. 1 cm haalde hij makkelijk. Dus ik weet niet of het daar aan ligt. Ik zou dan eignelijk ook verwachten dat ie er vaker last van zou hebben, maar het is nu 2 x op de 600 km gebeurt. Voor de rest loopt ie eigenlijk ook prima.
Het brandstoffilter heb ik nog niet vervangen. Bij de dealer vroegen ze 20 euro voor zo'n filter
Het brandstoffilter heb ik nog niet vervangen. Bij de dealer vroegen ze 20 euro voor zo'n filter
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
JawS wrote:Ik heb net even uitgeprobeerd of de vonken goed waren. Het zag er goed uit. 1 cm haalde hij makkelijk. Dus ik weet niet of het daar aan ligt. Ik zou dan eignelijk ook verwachten dat ie er vaker last van zou hebben, maar het is nu 2 x op de 600 km gebeurt. Voor de rest loopt ie eigenlijk ook prima.
Het brandstoffilter heb ik nog niet vervangen. Bij de dealer vroegen ze 20 euro voor zo'n filter
20 euro? welke van de twee? die achter bij de tank is 't wel waard. als je er ook een onder je motorkap hebt: max. 5 euro!
Het die achter bij de tank waar ze het voor vroegen. Ik heb hem alleen nog niet kunnen lokaliseren. Of zit hij helemaal onder de auto verstopt?
Ik heb trouwens van de week wel een beetje bij de tank zitten prutsen, want toen ik net getankd had en de bocht om ging rook ik benzine. onder de achterbankt onder de zwarte dop het die het meest aan de bestuurderskant zat was de afsluiting naar de benzinetank open. Die dop heb ik goed dicht gedaan. Kan het zijn dat er daardoor niet genoeg lucht meer in de tank kan komen bij het rijden?
Ik heb trouwens van de week wel een beetje bij de tank zitten prutsen, want toen ik net getankd had en de bocht om ging rook ik benzine. onder de achterbankt onder de zwarte dop het die het meest aan de bestuurderskant zat was de afsluiting naar de benzinetank open. Die dop heb ik goed dicht gedaan. Kan het zijn dat er daardoor niet genoeg lucht meer in de tank kan komen bij het rijden?
heey
als hij niet vonkt is het bijna zeker dat het je module is, met mijn vorige ax die ik 8 maand heb gehad heb ik er 2 vervangen.
hij valt uit, wacht ff en je start. die dingen gaan vaak kapot omdat er een gelijdings pasta achtermoet of er niet voldoende achter zit ,kwam ik later achter. nieuwe module kost 60 euro
bij de sloop 20 euro.
en evt. bobine ook van sloop 20 euro
hij gaat op den duur steeds vaker uit vallen bij mij was het op het laatst op 5 km ongeveer 4 keer stoppen.
als hij niet vonkt gewoon eerst module vervangen, met goed veel gelijdings pasta.
als hij niet vonkt is het bijna zeker dat het je module is, met mijn vorige ax die ik 8 maand heb gehad heb ik er 2 vervangen.
hij valt uit, wacht ff en je start. die dingen gaan vaak kapot omdat er een gelijdings pasta achtermoet of er niet voldoende achter zit ,kwam ik later achter. nieuwe module kost 60 euro
bij de sloop 20 euro.
en evt. bobine ook van sloop 20 euro
hij gaat op den duur steeds vaker uit vallen bij mij was het op het laatst op 5 km ongeveer 4 keer stoppen.
als hij niet vonkt gewoon eerst module vervangen, met goed veel gelijdings pasta.
al is iets nog zo snel, mijn ax achterhaalt het wel.