GTI Tellerunit
Moderator: webmasters
GTI Tellerunit
Heb gisteren een GTI tellerunit op de sloop gehaald.
Foto'tje volgt nog wel.
Maar helemaal rechts zit een meter die ik nu niet heb.
Olieniveau ofzo.
Weet iemand wat deze meter normaal precies weergeeft?
Bij die GTI AX zat net boven het oliefilter een sensor.
Weet iemand toevallig of die sensor op elk 1.4i blok past. Heb hem nu sowieso niet. En het zou wel leuk zijn als die meter ook gaat werken.
Foto'tje volgt nog wel.
Maar helemaal rechts zit een meter die ik nu niet heb.
Olieniveau ofzo.
Weet iemand wat deze meter normaal precies weergeeft?
Bij die GTI AX zat net boven het oliefilter een sensor.
Weet iemand toevallig of die sensor op elk 1.4i blok past. Heb hem nu sowieso niet. En het zou wel leuk zijn als die meter ook gaat werken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Joris wrote:ALs je de sensor even aansluit werkt t gewoon!
Ben benieuwd of de toerenteller gaat werken! en of het licht ook brand.
Die sensor even aansluiten? Ik heb die sensor dus niet in me blok zitten. Hopelijk is het blok voorbereid. Ga ik vanavond maar ff naar kijken.
En de toerenteller... Als die het niet doet zet ik gewoon de toerenteller erin die ik nu gebruik. En het licht werkt altijd wel.
Lekkere nuttige meter die olie meter als die alleen het niveau aangeeft en niet eens de temp. Check ik wel met mijn pijlstok. Vind ik betrouwbaarder.
En kananox: Mijn oude teller loopt tot 200. Maar heb mijn compleet originele tellerunit nog. Die loopt wel tot 180. Die met klok.
Edit: Heb nu een ZX blok. Die is ook Singlepoint. Maaruh... Waarom zou een multipoint nou weer een andere toerenteller nodig hebben.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Mark wrote:Joris wrote:ALs je de sensor even aansluit werkt t gewoon!
Ben benieuwd of de toerenteller gaat werken! en of het licht ook brand.
Die sensor even aansluiten? Ik heb die sensor dus niet in me blok zitten. Hopelijk is het blok voorbereid. Ga ik vanavond maar ff naar kijken.
En de toerenteller... Als die het niet doet zet ik gewoon de toerenteller erin die ik nu gebruik. En het licht werkt altijd wel.
Lekkere nuttige meter die olie meter als die alleen het niveau aangeeft en niet eens de temp. Check ik wel met mijn pijlstok. Vind ik betrouwbaarder.
En kananox: Mijn oude teller loopt tot 200. Maar heb mijn compleet originele tellerunit nog. Die loopt wel tot 180. Die met klok.
Edit: Heb nu een ZX blok. Die is ook Singlepoint. Maaruh... Waarom zou een multipoint nou weer een andere toerenteller nodig hebben.
multipoint heeft een ander signaal. de sensor meet 4x zo vaak (dus voor iedere cilinder apart een "schok" ipv per omwenteling zoals bij de spi).
dat is in principe niet echt problematisch. het lastige is echter dat het signaal ook ongeveer 5x zo zwak is, en je dus het signaal moet versterken met een factor 5 om de toerenteller goed te laten reageren. en dat is h??l lastig.. weet niet wat voor schakeling ik dan zou moeten maken. waarom die sensorverschillen verder voor problemen zorgen is een lang verhaal.
Aha. Duidelijk. Op die sloop waar ik gsiteren was hebben ze ook recente auto's. In ieder geval bouwjaar 2000 auto's.
Die auto's mag je in prinipe niet zelf aan sleutelen. Maar als je het even meld wat je nodig hebt en waarom hebben ze ongetwijfeld wel een Citroen of Peugeot staan met MPI en een toerenteller.
Dat was dus Lubbers in R'dam alexandrium.
Die auto's mag je in prinipe niet zelf aan sleutelen. Maar als je het even meld wat je nodig hebt en waarom hebben ze ongetwijfeld wel een Citroen of Peugeot staan met MPI en een toerenteller.
Dat was dus Lubbers in R'dam alexandrium.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Multipoint haalt zn toerentalsignaal bij het vliegwiel vandaan 1 keer per omwenteling. Monopoint haalt zn toerentalsignaal bij de ontsteking vandaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Duidelijk.
Hoe zit het trouwens met die olie niveau sensor. Net boven het oliefilter zat bij die GTI een sensor. Op mijn 1.4 blok zit er een bout die eruit kan. En dan kan die sensor er zo in.
Naar die sensor liepen 2 draden. Is er dan 1 van die draden een + en die andere een signaaldraad naar de meter?
Hoe zit het trouwens met die olie niveau sensor. Net boven het oliefilter zat bij die GTI een sensor. Op mijn 1.4 blok zit er een bout die eruit kan. En dan kan die sensor er zo in.
Naar die sensor liepen 2 draden. Is er dan 1 van die draden een + en die andere een signaaldraad naar de meter?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Sander wrote:Wat de aansluiting van die draden is weet ik niet maar je kan er zo en sensor in draaien.
Nou ik over die sensors na zit te denken snap ik ze sowieso niet meer.
Je watertemp heeft ook 2 draden. 1 voor de meter en 1 voor het stop lampje. Massa kan natuurlijk van het blok getapt worden.
Waar haalt die dan zijn spanning vandaan om te werken?
Neem aan dat die olieniveau sensor toch wel spanning nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Hoe die watertemp sensor dat dan doet?

- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Mark wrote:Sander wrote:Wat de aansluiting van die draden is weet ik niet maar je kan er zo en sensor in draaien.
Nou ik over die sensors na zit te denken snap ik ze sowieso niet meer.
Je watertemp heeft ook 2 draden. 1 voor de meter en 1 voor het stop lampje. Massa kan natuurlijk van het blok getapt worden.
Waar haalt die dan zijn spanning vandaan om te werken?
Neem aan dat die olieniveau sensor toch wel spanning nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Hoe die watertemp sensor dat dan doet?
stop lampje zit ergens anders. (vraag me niet waar)
De GT's hebben de tempmeter ook echt aangesloten op thermostaathuisje
bij gewone axjes zit daar geen draad. (en stop lampje werkt wel)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio