
Citroën presenteert twee nieuwe technieken die het autorijden weer een stuk gemakkelijker maken. De City Park inparkeerhulp voor de C3 en het by Wire-systeem voor de C5 waarbij elektronica zaken als de stuurstang en de pedalerie vervangt.
Beide innovaties bevinden zich nog in de testfase maar geven wel een hint naar wat we in de nabije toekomst kunnen verwachten. City Park helpt de bestuurder bij het vinden van een geschikte parkeerplek. Sensoren meten of een parkeerplaats groot genoeg is, de bestuurder hoeft alleen een knop in te drukken om dat te bewerkstelligen, en mag vervolgens niet sneller dan 25 km/h langs een rij geparkeerde auto?s rijden. Vindt de elektronica een plek die ruim genoeg is, dan laat het een piepsignaal afgaan. Vervolgens zorgt de besturing dat de uitslag van de voorwielen wordt afgestemd op het inparkeren, de bestuurder kan gewoon de handen over elkaar houden. De besturing doet alles zelf. Hij of zij hoeft alleen, afgaand op de signalen vooruit of achteruit te rijden. Ideaal voor mensen die een bloedhekel hebben aan inparkeren.
De C5 by Wire beschikt over een uiterst futuristisch stuur, dat zo uit Knightriders Kit lijkt te komen. Mechanische verbindingsorganen zoals een stuurstang en de pedalen ontbreken. Alle functies worden overgenomen door elektronische verbindingen. Met knoppen op het halve stuur kan de bestuurder gasgeven en ook alle bedieningsfuncties voor de ruitenwissers en dergelijke zijn ondergebracht op het stuur. De by Wire-techniek is aan boord van een C5 3.0 V6. Remmen gaat met behulp van ?trekhendels?achter het stuur, zodat de voeten er helemaal niet meer aan te pas komen.