stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

We zullen er binnenkort nog wel es over babbelen (meeting ofzo), maar zat net de naam van dit forum eens te bekijken en kreeg ineens het gevoel dat we "een klein beetje off-topic" gaan nu :P

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Hoe maak je een katoenen (K&N) filter schoon?
Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

K&N cleaner kit kopen.
Zit een schoonmaaktroepje in en nieuwe olie :)
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

bart
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: WedFeb02, 2005 6:38:17 PM
Location: Heerlen

Post by bart »

Oke het zit zo. Vandaag bezoek gehad van Peter en was wel weg van het geluid :) Vermogenswinst zal me niet zo interesseren anders had ik wel een GT gekocht :wink: . Is dit ook te krijgen door alleen filter zelf te vervangen of krijg je dat geluid alleen door het hele buizenstelsel eraf te halen/slopen en open luchtfilter erop te zetten.

Airwin

Post by Airwin »

Ik wil een sportluchtfilter in mijn ax hebben (1.5D) Ik dacht zelf aan een 'Direct Performance Kit' van Green, speciaal voor de 1.5D. Kost 99 eurie's. :o Wat vinden jullie?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hoop geld. Misschien is het een idee om een universeel filter te plaatsen. Alleen zou ik echt niet weten welke je moet hebben op een diesel
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Airwin

Post by Airwin »

Sander wrote:Hoop geld. Misschien is het een idee om een universeel filter te plaatsen. Alleen zou ik echt niet weten welke je moet hebben op een diesel


Jah, dat weet ik dus ook niet :? Daarom d8 ik, doe het meteen goed, en koop zo'n kit van Green. Trouwens Cituning verkoopt ook open luchtfilter voor zo'n 100 euro, zou er verschil zijn met die van Green?

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

ik vraag het hier maar even, het is niet helemaal on topic:

wat voor een slang moet ik gebruiken als ontluchtingsslang van het carter. Dus die uit het kleppendeksel komt. Bij mij zit daar een scheurtje in, ik kan het binnenwerk zien. Lijkt me niet kunnen bij de APK. Waar koop ik een nieuw slangetje?

Ik las hier ook dat er mensen zijn met een benzine(of olie) lucht in de auto. Ik rook vandaag in mijn luchtfilter en dat rook redelijk naar benzine. Vreemd dus ook.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat je luchtfilter naar benzine ruikt vind ik neit hel vreemd hoor. Echter staat het in redelijk open contact met je injectiehuis, en in je injectiehuis wordt de benzine en lucht vermengt.. die geur/damp kan best twee kanten op!

ik weet niet zeker of dat slangetje heel moet zijn bij de APk.. maar ik zou het idd toch maar vervangen (al ka je zonder). ik zou gewoon het slangetje meenemen en naar een doe het zelf of automaterialen handel gaan en daar een stuk oliebestendige slang halen van de juiste afmetingen!

veel doet het niet, het zuigt dus lucht af, met daarin wat olie damp en als je pech hebt ook wat olie (bij erg hoge carterdruk en erg hoge afzuiging).
Image

Razorfist
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: MonNov29, 2004 4:22:47 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by Razorfist »

Ik heb de guide gebruikt hier op de website om ook mijn luchtfilter te vervangen, maar dan op een Peugeot 106je. Bijna gelijk onder de motorkap dus kon de foto's zo volgen! top!!

http://img219.echo.cx/my.php?image=luchtfilter6ed.jpg

Ik heb nu onderdeel 1 2 en 3 verwijderd, maar nu ligt er dus een pijp open gewoon (waar 1 aan vast zat links). Moet ik dit gewoon zo laten? Verder nog dat kleine (vacuum)slangetje verwijderd bovenaan. Waarmee kan ik dat gaatje het beste dichtmaken?

Tot slot.. volgende week moet mijn auto voor APK.. mag alles zo blijven of kan ik beter dit weekend het oude zaakje weer terugbouwen?.

sorry dat het geen AX is.. die had ik eerst bijna gekocht maar vond de 106 toch net iets leuker :roll:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat hitteschild kan je het beste gewoon laten zitten. Anders heb je kans dat je radiateur smelt en je kleppendeksel pakking gaat lekken.

Voor de apk kan je alles laten zitten.

En een 106 is ook een hele leuke auto.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Razorfist
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: MonNov29, 2004 4:22:47 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by Razorfist »

Wou het hitteschild niet weghalen :D maar er zat een slang op die naa de air-intake ging en nu niet meer. De lucht daaruit komt dus gewoon onder de motorkap terecht.

Dat het voor de apk mag blijven ben ik blij om :roll:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als het met een kit kan van k&n of green kan het ook goedkoper universeel


uberhaubt zijn de kits idioot veel te duur.
ze leveren zelf ook de universele filters en die passen net zo goed.
De rest hou je toch als rommel over
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Tim @X
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 371
Joined: ThuJun12, 2003 6:16:05 PM
Location: Montfort (Limburg)

Post by Tim @X »

Razorfist wrote:Wou het hitteschild niet weghalen :D maar er zat een slang op die naa de air-intake ging en nu niet meer. De lucht daaruit komt dus gewoon onder de motorkap terecht.

Dat het voor de apk mag blijven ben ik blij om :roll:


Kun je die slang niet ergens anders naartoe leiden waar ie z'n warme lucht kwijt kan, of is dit een stomme vraag?
Ik vind zowieso dat me dit zomerweer het motorcompartiment ontzettend warm word :?
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face

Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear

Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain

Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

EDIT

Ik wou m'n luchtfilter op de volgende manier bevestigen (omdat mn AX dan iets meer koppel zou krijgen of in ieder geval wat eerder "oppakt"):
Image

Maar toen ik het probeerde vile het mij op dat het filter dan op de slang ligt die van de radiator komt (zoals ook op de foto te zien is)...heeft dit geen negatieve invloed dan zoals te warme lucht?

Op een andere plek kan ik het filter niet kwijt omdat hij breder is dan degene op de foto hierboven...dus zoals op onderstaande foto tussen de koplamp en de accu plaatsen past niet:
Image

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Merk je nix van!, heb m nu ook achter de koplamp zitten met pvc.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Image

zo had ik hem eerst ook maar, als dan de fan aanslaat bijvoorbeeld dan blaast ie rechtstreeks warme lucht je filter in en dat wil je nou net niet..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

ff een vraag tusse door als je een openluchtfilter heb en je maakt zo`n constructie dat ie 100% koude lucht krijgt (door bijv een luchthapper op de moterkap) wat zijn dan de verschillen?
gaat ie zuipen of niet?
onderin of bovenin meer trek kracht?
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Koude lucht dus meer zuurstof dus meer vermogen over het hele toerenbereik. De motor hoeft minder moeite te doen om zuurstof binnen te krijgen. Dus bij dezelfde rijstijl lager verbruik
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

MOOI :P thx
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Post Reply