Hoeveel ax 1.4 diesel eigenaren zijn er hier?
Moderator: webmasters
Hoeveel ax 1.4 diesel eigenaren zijn er hier?
Ben eigenlijk benieuwd hoeveel mensen hier in het bezit zijn van de enige echte bloedsnelle ax 1.4 diesel .
En wat is het gemiddeld verbruik bij jullie?
Ik haal namelijk net de 1 op 20 niet, meestal zo"n 1 op 19,7 terwijl ik hoorde dat ze 1 op 23 moeten kunnen rijden.
Aan mijn rijstijl ligt het niet want ik rij als een oud wijf .
Hoop van jullie te horen.
Laterz
En wat is het gemiddeld verbruik bij jullie?
Ik haal namelijk net de 1 op 20 niet, meestal zo"n 1 op 19,7 terwijl ik hoorde dat ze 1 op 23 moeten kunnen rijden.
Aan mijn rijstijl ligt het niet want ik rij als een oud wijf .
Hoop van jullie te horen.
Laterz
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Ik ben een dieselrijder, rij ook zo rond de 1 op 20, blok zit op 170.000, olieverbruik zo rond de 0.5-0,75 liter per 3000km
Ik schakel meestal 2 > 3 rond de 40 3 > 4 rond de 60 en 80+ naar de 5, ik jaag hem dus niet echt in de toeren, iets wat de 1.4 dieseltjes niet echt fijn vinden
Ik schakel meestal 2 > 3 rond de 40 3 > 4 rond de 60 en 80+ naar de 5, ik jaag hem dus niet echt in de toeren, iets wat de 1.4 dieseltjes niet echt fijn vinden
Last edited by IceByte on FriJun17, 2005 7:30:08 PM, edited 1 time in total.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
yo dieselaar
Toen ik elke dag naar zoetermeer moest reed ik als er geen files waren wel 1:20. Maarja dan rijd je ook 50 kilomter aan een stuk 100km/h in z'n 5 en dan lukt dat wel.
Nu ik wat minder kilomters maak en dus relatief wat meer scheur kilomters zuipt tie toch wel wat meer. 1:19 ofzo ook nog maar net. Of net niet.
Olie zuipt de mijne als een tierelier 1 liter op 1000 kilomter.
En net wat eelco al zei, rij niet op teveel toeren met je diesel, dat vinden ze echt niet fijn en vooral je koppakking niet. Die diesels moeten het toch zowiezo meer hebben van de lage toeren.
Toen ik elke dag naar zoetermeer moest reed ik als er geen files waren wel 1:20. Maarja dan rijd je ook 50 kilomter aan een stuk 100km/h in z'n 5 en dan lukt dat wel.
Nu ik wat minder kilomters maak en dus relatief wat meer scheur kilomters zuipt tie toch wel wat meer. 1:19 ofzo ook nog maar net. Of net niet.
Olie zuipt de mijne als een tierelier 1 liter op 1000 kilomter.
En net wat eelco al zei, rij niet op teveel toeren met je diesel, dat vinden ze echt niet fijn en vooral je koppakking niet. Die diesels moeten het toch zowiezo meer hebben van de lage toeren.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Een jaar geleden heb ik mijn ax 1.4 diesel ('93) op grijs kenteken aangeschaft (voor 500 euro) en er sindsdien 48.000 km gereden.
Circa 200 km per werkdag, bijna alleen maar snelweg. Aangezien mijn auto boven de 115 km/h serieus lawaai begint te maken ligt mijn kruissnelheid op 110-115. Gemiddeld verbruik 1:22,0 Ik heb ook wel eens een tank leeg gereden met een wat steviger rijstijl en op de snelweg overal 120-125 en toen kwam ik uit op 1:21,1 wat gelijk het slechtste verbruik van het afgelopen jaar is. Toen ik een dikke maand geleden ontdekte dat ik een flinke scheur in mijn aandrijfashoes had, maar geen tijd om het op te lossen in de 2 weken na mijn ontdekking, heb ik mijzelf een nieuwe topsnelheid van 100 km/h opgelegd om er voor te zorgen dat ik niet al het vet in de wielkasten slinger. Dat kost heel veel moeite, maar het is de moeite waard geweest, want mijn homokineet is nog steeds goed en een verbazingwekkend verbruik bereikt: 1:23,7
Sinds 2 weken rijd ik op 30% zonnebloemolie en ook daarmee behaalde ik een verbruik van 1:22
APK keuring vorige week is ook goed verlopen (incl. roetmeting met 30% z.b.o.) Heb de verhouding nu veranderd in ca. 50% en hij rijdt ook hierop als een 'zonnetje'.
_____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 337205
Circa 200 km per werkdag, bijna alleen maar snelweg. Aangezien mijn auto boven de 115 km/h serieus lawaai begint te maken ligt mijn kruissnelheid op 110-115. Gemiddeld verbruik 1:22,0 Ik heb ook wel eens een tank leeg gereden met een wat steviger rijstijl en op de snelweg overal 120-125 en toen kwam ik uit op 1:21,1 wat gelijk het slechtste verbruik van het afgelopen jaar is. Toen ik een dikke maand geleden ontdekte dat ik een flinke scheur in mijn aandrijfashoes had, maar geen tijd om het op te lossen in de 2 weken na mijn ontdekking, heb ik mijzelf een nieuwe topsnelheid van 100 km/h opgelegd om er voor te zorgen dat ik niet al het vet in de wielkasten slinger. Dat kost heel veel moeite, maar het is de moeite waard geweest, want mijn homokineet is nog steeds goed en een verbazingwekkend verbruik bereikt: 1:23,7
Sinds 2 weken rijd ik op 30% zonnebloemolie en ook daarmee behaalde ik een verbruik van 1:22
APK keuring vorige week is ook goed verlopen (incl. roetmeting met 30% z.b.o.) Heb de verhouding nu veranderd in ca. 50% en hij rijdt ook hierop als een 'zonnetje'.
_____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 337205
Daarom heb ik ook eerst de ashoes en het wiellager (beiden links voor) vervangen. Ook de remmen achter behoefden wat aandacht. Nieuwe remcilinders en remschoenen gemonteerd. Daarna aangeboden voor APK met het hiervoor genoemde resultaat
Op naar de 400.000
____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 337.205
Op naar de 400.000
____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 337.205
Nu ik de olielekkages verholpen heb en de koppakking vervangen heb is hij iets zuiniger gaan rijden.
Nu mijn eerste tankstop na het grote onderhoud 1 op 20,6 terwijl ik grote stukken snelweg 130 heb gereden dus met rustigere rijstijl moet 1 op 21 nu wel haalbaar zijn
Nu mijn eerste tankstop na het grote onderhoud 1 op 20,6 terwijl ik grote stukken snelweg 130 heb gereden dus met rustigere rijstijl moet 1 op 21 nu wel haalbaar zijn
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
1.4deetje wrote:Nu ik de olielekkages verholpen heb en de koppakking vervangen heb is hij iets zuiniger gaan rijden.
Nu mijn eerste tankstop na het grote onderhoud 1 op 20,6 terwijl ik grote stukken snelweg 130 heb gereden dus met rustigere rijstijl moet 1 op 21 nu wel haalbaar zijn
1 op 20 haalde ik altijd wel, en daarbij reed ik altijd vrij normaal, rond de 120 op de teller, helaas was dit allemaal wel voordat ik weer de koppakking dr uit heb liggen, van het nieuwe blokje dat er gaat komen weet ik nog helemaal niets, olieverbruik zou wel minder moeten zijn met 117k op de klok
Kijk eens in m'n sig.
Mijn 1.5D is dus uit '94 en staat nu alweer op 280.00km. Gemiddeld verbruik is 1 op 19 (50% stad en 50% snelweg). Ik kan niet zuinig rijden, want weet niet hoe dat moet. Ik rijd dus flink door met mijn dieseltje. Geen zonnebloem, maar 100% diesel van de witte pomp.
Gem. kruissnelheid op de snelweg is zo'n 110-115 km/u. Maar 's avonds gaat het al gauw richting de 120-130 km/u. Ook binnen de bebouwde kom houd ik mij zelden (lees nooit) aan de 50. Behalve als er voetgangers/kids oversteken. Bij ons in de buurt is de weg gescheiden van fietspad en voetpaden.
Onderhoud is voor mij h??l belangrijk. Ik houd algemeen aan:
distrubutie
diesel om de 25.000km
benzine om de 30.000km
olie
diesel om de 8000km
benzine om de 10.000km
Olieverbruik is te verwaarlozen. Alleen in het begin had ik olieverlies, vanwege een lekkende krukaskeerring. Die heb ik snel na de aanschaf laten repareren. Verder heb ik een 4gaats onderstel met GTI-remmerij. Dit scheelt enorm tov. de stock-remmen (zijn echt waardeloos). Ook is de AX verlaagd: v/a 60-40mm. Ik moet wel zeggen dat de shocks waardeloos zijn. Hij stuitert als een gek. Ik moet maar eens gaan shoppen naar Koni-geel.
Momenteel ben ik met de ICE bezig. Ik heb al eea. aan cables getrokken. Er moest o.a. een extra gat worden gemaakt door het schutbord voor mijn 25mm2 voedingskabel. Ook de signaalkabels zijn slecht weg te werken in de AX. Deze lopen door het midden van de AX, de voeding loopt op de bodem aan de rechterkant. Speakerkabels gaan waarschijnlijk op de bodem aan de rechterkant. Op de plek van de "deurkleppen" komt een 10cm compo in custom MDF-panelen. Op de plek van de kaartenvakken beneden komen 2x 16cm kickbasjes op een bekleed MDF-paneel. De binnenkant van de deur wordt verder volledig gedempt en afgesloten met bitumenmatjes, waardoor een gesloten kist ontstaat.
Verder wil ik nog mijn 14" weelz eronder hangen, maar dan moet ik eerst een skirt-set vinden. Ook ga ik dan mijn bumpers in kleur spuiten en wat roest wegwerken aan de balken. Zat te doen nog dus.
Mijn 1.5D is dus uit '94 en staat nu alweer op 280.00km. Gemiddeld verbruik is 1 op 19 (50% stad en 50% snelweg). Ik kan niet zuinig rijden, want weet niet hoe dat moet. Ik rijd dus flink door met mijn dieseltje. Geen zonnebloem, maar 100% diesel van de witte pomp.
Gem. kruissnelheid op de snelweg is zo'n 110-115 km/u. Maar 's avonds gaat het al gauw richting de 120-130 km/u. Ook binnen de bebouwde kom houd ik mij zelden (lees nooit) aan de 50. Behalve als er voetgangers/kids oversteken. Bij ons in de buurt is de weg gescheiden van fietspad en voetpaden.
Onderhoud is voor mij h??l belangrijk. Ik houd algemeen aan:
distrubutie
diesel om de 25.000km
benzine om de 30.000km
olie
diesel om de 8000km
benzine om de 10.000km
Olieverbruik is te verwaarlozen. Alleen in het begin had ik olieverlies, vanwege een lekkende krukaskeerring. Die heb ik snel na de aanschaf laten repareren. Verder heb ik een 4gaats onderstel met GTI-remmerij. Dit scheelt enorm tov. de stock-remmen (zijn echt waardeloos). Ook is de AX verlaagd: v/a 60-40mm. Ik moet wel zeggen dat de shocks waardeloos zijn. Hij stuitert als een gek. Ik moet maar eens gaan shoppen naar Koni-geel.
Momenteel ben ik met de ICE bezig. Ik heb al eea. aan cables getrokken. Er moest o.a. een extra gat worden gemaakt door het schutbord voor mijn 25mm2 voedingskabel. Ook de signaalkabels zijn slecht weg te werken in de AX. Deze lopen door het midden van de AX, de voeding loopt op de bodem aan de rechterkant. Speakerkabels gaan waarschijnlijk op de bodem aan de rechterkant. Op de plek van de "deurkleppen" komt een 10cm compo in custom MDF-panelen. Op de plek van de kaartenvakken beneden komen 2x 16cm kickbasjes op een bekleed MDF-paneel. De binnenkant van de deur wordt verder volledig gedempt en afgesloten met bitumenmatjes, waardoor een gesloten kist ontstaat.
Verder wil ik nog mijn 14" weelz eronder hangen, maar dan moet ik eerst een skirt-set vinden. Ook ga ik dan mijn bumpers in kleur spuiten en wat roest wegwerken aan de balken. Zat te doen nog dus.
AX 1.5D powered by Citroën