Waar blijft de koelvloeistof

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Airwin wrote:Ennuh kan het nu kwijt om hem met gewoon water bij te vullen?


Kan prima, volgens de ingredientenlijst van de bus hier is het water met een scheutje alcohol tegen vorst.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Rio97 wrote:
Airwin wrote:Ennuh kan het nu kwijt om hem met gewoon water bij te vullen?


Kan prima, volgens de ingredientenlijst van de bus hier is het water met een scheutje alcohol tegen vorst.



ja kan wel zo ken ik er nog meer.

Het is niet aan te raden.
koelvloeistof heeft uiteraard betere eigenschappen.
Waarschijnlijk warmte opname vermogen en snelheid daarvan

water+ lucht+ metaal geeft roest.
Wat doet dat met koelvloeistof?
mogelijk dat water bij 100 graden meer uitzet dan koelvloeistof
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

kakanox wrote:motor starten, uitgaande slang naar radiator inknijpen.

als die gewoon in te knijpen valt is er niks aan de hand. als ie knalhard wordt staat er druk op.

je kan ook (voor een betere diagnose) de koelvloeistofdop eraf draaien bij een koude motor en dan starten.

LET OP: NIET ERAF DRAAIEN ALS JE MOTOR AL WARM IS, DAN KRIJG JE HETE KOELVLOEISTOF IN JE GEZICHT!


In mijn geval liep dat niet zo'n vaart dat dr zoveel druk op kwam, zou ook niet best zijn, dan klapt binnen de kortste keren een slang, als ik gereden had en hij had af staan koelen, dan had ik daarna als ik de dop dr afdraaide nog flink wat druk op het systeem staan.

Airwin

Post by Airwin »

Druk op de koelvloeistofdop zit er niet, net 5 kilometer gereden, paar minuutjes laten afkoelen en draai hem zonder problemen los. Kabel kan ik niet echt indrukken, maar dat komt volgens mij omdat het gewoon een dikke kabel is. Ook als de motor niet loopt krijg ik hem amper ingedrukt.
Zoals gezegd is de motor van onder gezien ook vochtig, voornamelijk olie.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

dieseltjes smeren altijd olie :D

Airwin

Post by Airwin »

IceByte wrote:dieseltjes smeren altijd olie :D


Jah, klopt maakte ik me ook niet echt zorgen over.

Maar nog enig idee wat er dan aan de hand kan zijn? Ik zie nergens dat ie ergens koelvloeistof lekt...

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Airwin wrote:
IceByte wrote:dieseltjes smeren altijd olie :D


Jah, klopt maakte ik me ook niet echt zorgen over.

Maar nog enig idee wat er dan aan de hand kan zijn? Ik zie nergens dat ie ergens koelvloeistof lekt...


Ook niet op de overloop van de radiateur, daar lekte de mijne altijd wel op met een kapotte koppakking, daar was ook heel weinig aan te zien

Airwin

Post by Airwin »

IceByte wrote:Ook niet op de overloop van de radiateur, daar lekte de mijne altijd wel op met een kapotte koppakking, daar was ook heel weinig aan te zien


Waar zit de overloop van de radiateur dan?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Is een klein gaatje vlak onder de dop van de radiateur, bij de mijne is het nu een aparte overloop geworden doordat ik een ander koelsysteem heb, met een apart vultankje, dan zit het met een slangetje

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

geen water gebruiken ipv koelvloeistof, dat vind je thermostaat niet leuk, erosie he :wink:

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Joost wrote:ja kan wel zo ken ik er nog meer.

water+ lucht+ metaal geeft roest.


eeh, sorry :roll:

was alleen; ken meerdere mensen die al jaren met kraanwater rijden vanwege een dorstige auto zonder problemen. Een collega heeft iets van 3 ton gereden in een peu 505 met meerdere flessen achterin...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Rio97 wrote:
Joost wrote:ja kan wel zo ken ik er nog meer.

water+ lucht+ metaal geeft roest.


eeh, sorry :roll:

was alleen; ken meerdere mensen die al jaren met kraanwater rijden vanwege een dorstige auto zonder problemen. Een collega heeft iets van 3 ton gereden in een peu 505 met meerdere flessen achterin...


Het kan natuurlijk wel. Water heeft zelfs meer vermogen om warmte op te nemen dan koelvoeistof (ooit eens bij scheikunde gehad 8) ) Maar je zit idd met roest. Thermostaat, waterpomp etc slijten ervan.

Ik heb er overigens ook gewoon water in omdat ik te lui ben koelvoeistof te halen. :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

mvdm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
Location: Buiten Nederland
Contact:

Post by mvdm »

Mijn pug 405 slurpte een paar weken geleden zo'n anderhalve liter op de 200 km en de temp liep in notime naar de 110 graden. Dat werd mij te gortig en ik bracht hem naar de dealer (je weet wel, lui zijn, geen tijd en zin hebben in sleutelen). Diagnose: mogelijk lekke kop of koppakking, kosten 400 a 500 e. Nou mooi niet dus.
Ik heb het volgende gedaan: het hele koelsysteem afgetapt, thermostaat vervangen (na controle bleek die dus pas bij 100 gr. open te gaan ipv. 82). Radiator gedemonteerd en doorgespoten (bleek nog slechts zo'n 20% te werken).
Daarna het hele zooitje weer gemonteerd, afgevuld, ontlucht (3 keer) en de boel werkt weer als nieuw. Kosten 9 eurootjes voor een nieuwe thermostaat en 7 eurootjes voor twee keer 5 liter koelvloeistof.

Misschien heb je er wat aan.
AX GTi: 220km/h eat my dust!

Post Reply