185/55r14 bandjes Spoorzoekers!

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

185/55r14 bandjes Spoorzoekers!

Post by bz10 »

wie heeft 185 bandjes en geen last van spoorvorming? zou de uitlijning toch iets aangepast moeten worden, in princiepe zou dit niet nodig moeten zijn....
Maar stond van de week bij t stoplicht en ik trok op terwijl ik n shaggie draaide , mn wielen sloegen gewoon de hoek om!!!

wie heeft hier ook last van ? en belangrijker wie heeft t opgelost zonder naar smallere bandjes terug te gaan??

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

heb ik ook wel eens bij het stoplicht, komt omdat daar vaak auto's stilstaan. niks aan te doen, heb je met elke auto hoor.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

nergens last van met 185... zijn je banden niet versleten?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

TTF wrote:nergens last van met 185... zijn je banden niet versleten?


in friesland worden de wegen ook niet zo intensief gebruikt he. :D

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja ik heb er ook last van. Naja gewoon je stuur vast houden helpt al heel wat.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Met mn standaard 155/70 R13 bandjes heb ik er zelfs af en toe last van...OK...moet ik misschien ook nie zo hard optrekken zonder het stuur goed vast te houden 8)

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik heb het met mn 195 wel een keer gehad bij een noodstop :?

(jeriel remde beetje TE hard voor een flitser)

1 vd wielen klapte nraar rechts.. ik had m gelukkig snel weer recht

maar idd, bas gewoon je stuur vasthouden! roken is toch niet goed voor je ;)

(er stond trwns WEER een ax op school vandaag :D)
Image

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

q01z wrote:er stond trwns WEER een AX op school vandaag :D


Hoe hebben ze die daar gekregen :lol: met een kraan?

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

jammer hoor geen fantastische "waarom dacht ik daar niet aan" opmerkingen.
bij gtje met 165/65r13 heb ik er geen last van!

dus ligt toch aan die xtra 2 cm...

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Zou best door de breedte van de band kunnen komen. Heb ik bij een andere auto ook meegemaakt. Toen ik daarbij van 205 naar 225 ging was het een wereld van verschil.... niet positief dus wat betreft het zoeken naar sporen in de weg.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het viel mij op dat je met een veerpootbrug er minder last van hebt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

ja ik denk dat het komt door de 'langere arm' die je hebt tov het gewricht denk ik. zoals ibijna iedereen hierboven al aangaf heb ik er vooral last van met afremmen en optrekken bij stoplichten.

opzich moet je natuurlijk altijd scherp zijn in de auto maar schrok laatst toch wel, ik wilde vooruit rijden en mn auto wilde rechtsaf....

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik herken het probleem. Zelf ook 185//55/14. Zoekt echt iritant in de sporen bij remmen. Bij optrekken iets minder dan bij remmen maar nog steeds erg.

Standaard zat er 155/70/13 onder. Had ik er NOOIT last van. Veerpoot brug heeft het iets minder gemaakt. Maar nog steeds zwaar iritant.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

q01z wrote:i
(jeriel remde beetje TE hard voor een flitser)

1 vd wielen klapte nraar rechts.. ik had m gelukkig snel weer recht

1 vd wielen? dat kan nooit alleen aan de banden liggen....

maar idd, bas gewoon je stuur vasthouden! roken is toch niet goed voor je ;)

ja op deze manier kan het idd erg ongezond worden op zeer korte termijn ook!


tis ook wel erg makkelijk!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

op mijn alfa was grotere velgen + plattere banden de oplossing. je sidewall is volgens mij te hoog, dus hij veert mee en dat versterkt het effect als je een spoor vindt.

mijn AX heeft 't ook, vooral met veel gas erop (in 3) inhalen op 80km-wegen is een ramp.

bij mijn alfa was het ineens stukken minder toen ik van 205/50R15 naar 235/40R17 ging.

BMW had er ook last van met 185/60R14, met 195/50R15 wordt het ook minder.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Zijn al deze auto?s waar dit effect optreed ook wat platter op de buik gelegd of nog op originele veren?

Probleem zit hem in je wielgeometrie en het middelpunt van je raakvlak band-wegdekcontact. Er ontstaat een moment om je fusee-schanierpunt en daarom "KAN" dit effect versterkt worden. Sowieso als het ene wiel net iets meer grip (momentoverdracht) heeft als het andere.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Die van mij is in ieder geval 4 cm rondom verlaagd.

Maar met zijn orinele 155 banden 13" was die ook al verlaagd.
En toen had ik er geen last van.

Het zou ook wel eens kunnen zijn dat je normaal met de smalle banden net tussen de sporen in ree. En met de nieuwe brede banden. Met ook een andere ET staan je banden verder uit elkaar. En pak je misschien juist die sporen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply