Bx schijven op een type I GT

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Bx schijven op een type I GT

Post by bz10 »

Volgenss mij heb ik ergens langs zien komen dat dit past, als je klauwen en naven ook omzet.......
Ik kan het alleen niet terug vinden op t forum.

Weet iemand of dit past? De GT scijven zijn namelijk iets kleiner dan de bx schijven 258 vs 266 mm.

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

BX wordt nix, een BX remt nl. op LHM en een AX niet ;) Je kan geen DOT olie in BX remmen gooien, dat gaat niet.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

hmmm klinkt wel logisch..... maar welke schijven/remmen naven dan?
pug zijn allemaal kleiner :?

en ik heb wel mooie schijfjes voor deze gezien maaar ik geloof nooit dat n paar gaatjes im mn schijven echt gaan helpen....

zoals deze

of geloven jullie dat dit wel serieus gaat schelen?

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

AX GT 258 mm en BX 266 mm, zo ver klopt het voorgaande.

Als je in de lagers van de GT voorpoot naven van een 205 of saxo perst heb je vier-boutgaten. Hierop past een BX schijf. Je kunt die BX schijven naar 258 mm laten afdraaien, dan past e.e.a. gewoon in de AX remklauw.

Heb zelf goede ervaring met het schoonslijpen van de AX remklauw aan de binnenkant zodat de 266 mm BX schijf er precies tussen past. Dan race/rally remblokken van Ferodo of pagid er op en het werkt prima.

P. :)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

maar de remklauwen van de bx passen dan dus niet?
ik zat namelijk te kijken naar die mooie bx gti schijfjes die kosten eigenlijk geen drol ( 40 euro )
een revisie setje voor de klauwen om ze dot 4 bruikbaar te maken of passen ze gewoon niet?
en dit "schoonslijpen hoe/ waarmee heb je dit gedaan?

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Waar je het minst aan onderdelen zelf voor hoeft aan te passen is gewoon een 4 gats veerpoot van een 106/saxo. Daar zitten niet hele grote schijven op maar wel geventileerd! En daar is ook zat voor te krijgen qua groeven en gaten.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

258 schijven zijn ook voor 258 mm te krijgen, het gaat me niet zozeer om mooi maaar om gewone keiharde stopkracht!
volgens mij krijg je helaas maar op een manier het goedde remgevoel van eeen bx en dat klusje zie ik nog niet direct lukken (lhm conversie) :shock:

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

De truc met BX remmenklauwen op GT poten gaat niet werken, totaal andere bevestiging. Zoals al eerder aangehaald, ga voor 4 bout op AX type 2 1.4 benzine of diesel poten met saxo of 205 naven. Als je behoorlijke wielen hebt passen ook de remmen van een 306 xsi of TD/HDI dan wel van een wat dikkere ZX. Daar is genoeg aan klauwen en schijven voor te krijgen.
Let wel op dat je ook de dikkere fusee's moet monteren in je draagarmen.

P. :)

Post Reply