Trillen bij hoge toerentallen, maar het is motorisch?? HELP!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Trillen bij hoge toerentallen, maar het is motorisch?? HELP!

Post by Buks »

Jongens wat zou dit kunnen zijn??

Het is een probleem wat zich op de snelweg heeft voorgedaan:

na een poosje in hoog toerental begint ie te trillen alsof hij een lekke band heeft. Dit valt weg bij gas los of ontkoppeling. Terugschakelen en weer opschakelen zorgt dat ie weer ff niet trilt, maar het komt wel terug

Het is een ax 14 trs inj. uit 1990 met 160.000

Graag alle mogelijke ideen spuien als dat zou kunnen, ik weet het echt niet namelijk..

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Ax16v »

Ik zou zeggen of een aandrijfas of je wiel zit los

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

alle wielen zijn gecheckd en zitten vast, hoe controleer ik zo'n as?

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ik geloof hard aan je voorwiel rammelen (!). Als je knoek hoort is het fout.
Kijk uit, een Cactussssss

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

ok ga ik checken, meer suggesties?? wil zoveel mogelijk in een keer kunnen uitsluiten namelijk...

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver

Post by RichardRR »

is je aandrijfas...
Hoe meer gas, hoe meer trilling.
Ax is back

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

ok, als het aandrijfas uit meerdere kanten komt geeft dat vertrouwen, ik dacht zelf heel misschien nog aan de versnellingsbak ofzo?? zou zoiets kunnen?? of is dat pure onzin?

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

euhmm wat ik nog zat te denken,

controleer je motorsteunen ook nog even..

aandrijfas klinkt logisch.. maar motorsteunen controleren kan geen kwaad, als deze veel speling hebben gaat je motor flink te keer en dus je auto trillen.. maar als je dan koppeling intrapt of gas los laat, dan belast je m minder en is de trilling dus ook minder!

en aangezien dat nog wel eenvoudig te zien is, is het de moeite om te controleren toch? ;)
Image

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

Hoezo is de aandrijfas dan zo logisch eigenlijk?? ik heb er nog nooit eerder iets van gemerkt namelijk dat ie aan het slijten was. Geen tikken of gekke geluiden in bochten wat je vaak hoort. Motorsteun zal idd zsm gecontroleerd worden. Hoe zou ik sluitend kunnen vaststellen dat het idd de aandrijfas(sen) is?? Ik heb al best wel wat geklusd aan mn ax, maar aandrijfassen e.d. nog totaal nooit naar gekeken of aan gezeten, dus ik wil zo veel mogelijk hulp...

bedankt alvast

ps daar wilde ik nog aantoevoegen dat het probleem zich tot nu toe alleen op de snelweg heeft voorgedaan, en dus plotseling, dus niet dat het over de laatste maanden ofzo geleidelijk is ontstaan, misschien helpt die extra info nog...

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

Zijn er mensen die nog ideeen hebben over mn probleem? Nieuwe info:in de rit erna van 150km snelweg het probleem niet meer gemerkt!! Dat past toch niet in het plaatje aandrijfas (die er trouwens prima uitzien qua hoezen e.d. alleen lekt wat langs de bak keerring, maar das niet zo erg geloof ik)?? Ik probeer zoveel mogelijk suggesties te verzamelen als dat kan, dus alles is welkom, het laatste wat ik wil is een onbetrouwbare auto!

citro-power
AX Master
AX Master

Post by citro-power »

Misschien een stomme vraag, maar komt het probleem ook altijd op hetzelfde stuk snelweg voor waar je sinds kort rijdt? Dan zou de weg gewoon slecht/hobbelig kunnen zijn en als jij terug schakelt e.d. ben je misschien al over het slechte stuk heen.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

ik ben een soort gelijk iets aan het uizoeken. Om die reden heb ik 2 assen gewisseld zonder resultaat.

Nu heb ik afgelopen week gehoord dat er speling op een fusee kogel zit.
Verder gok ik op een versleten hoofdlager van de Vbak (die is nl. ook erg hoorbaar)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

ja op dat lager zet ik ook in, ik denk idd ook dat dat wel eens het raspende geluid zou kunnen zijn wat ik hoor bij bijv loslaten van het gas (kan dat kloppen?).. het ligt niet aan het stuk snelweg, want het is meerdere keren gebeurd op een route waar eerder nooit iets was...

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

Ik zit nog steeds met mn probleem van de trilling.. En nu vroeg ik me af hoe ik het beste een diagnose kan stellen van het probleem, dan ga ik namelijk kijken of ik nog door wil met deze ax, aangezien ik niet van plan ben er enorm veel tijd en geld in te stoppen om vervolgens erachter te komen dat het iets anders was. Ik zal het probleem hier nog eens uitleggen:

De 2 voorwielen zijn vorige week gebalanceerd, die zijn in orde.
Het probleem doet zich voor op de snelweg, ik merk het niet in de stad of bij lage snelheden.
Als ik rond de 100 km/h rijd begint het: De auto begint te trillen op een manier die afhankelijk is van de stand van het gaspedaal oftwel meer gas is meer trillen. Het motorgeluid ontwikkeld door die trilling ook een soort van variatie in het geluid (een soort roffel), maar dat is een gevolg van het trillen en de motor op zich is prima. Indien het gas los wordt gelaten houdt het trillen op, zo ook bij intrappen koppeling (wat mij wijst op koppeling zelf, bak, aandrijfassen of ophanging) en rijdt de auto volledig trillingsvrij.
Nu is het zo dat ik zo lang ik de auto al heb bij gas los het raspende geluid hoor wat volgens het forum hier het eindlager van de bak is. Dit geluis heeft ie altijd gehad en is ook niet erger geworden ofzo maar het zou er iets mee te maken kunnen hebben.

De aandrijfassen: Dit is mijn grote onbekende, volgens mij zijn ze nog wel ok, ik heb dr nooit iets aan kunnen merken behalve een zeer licht kloppend geluid soms in een linkerbocht (homokineetje?) maar nooit gedacht dat ze slecht waren ofzo, maar ik begin nu te twijfelen.

Ophanging: hoewel het me nooit is opgevallen zou het iets met de ophanging kunnen zijn natuurlijk, echter ik weet het niet zeker, ik heb daar ook niet echt verstand van omdat ik nooit iets heb vervangen in die richting.

Nu is mijn vraag: Wie heeft er een educated guess wat mijn probleem zou kunnen zijn en hoe het op te lossen? Alle suggesties zijn welkom, van een losse aandrijfas (als zoiets bestaat, ik heb geen idee) tot iets in de ophanging of bak, als je een vermoeden hebt vertel het me, want het is behoorlijk irritant rijden in zo'n rammelbak!! En tot slot: zou iemand met wat meer verstand van zaken het misschien ok vinden om een keer naar mn ax te kijken? Ik woon in Delft en kan prima langs komen rijden een keer, want rijden doet ie nog wel ok. Natuurlijk tegen een kleine vergoeding of flesje drank of zoiets!! Alvast bedankt voor jullie reacties!

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Buks wrote: Ik woon in Delft en kan prima langs komen rijden een keer, want rijden doet ie nog wel ok.

Zeg dat dan!
Kom van de week een keertje na het eten langs, woon bij de Paardenmarkt, en ik heb zelfs een parkeerschijf voor je ;)
Ik heb zelf voor 90% hetzelfde gehad, was een gescheurd aandrijf-ashoesje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

je hebt pb rio! Voor de rest blijven suggesties MEER dan welkom!

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

:D
woont ie gewoon bij mij in de straat!
doe je raam's open! kunnen we zwaaien :wave

sorry, was ff offtopic
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

vandaag om beurten mn wielen opgekrikt, en de auto stationair en in de vijfde versnelling laten draaien, en de rechter aandrijfas (de lange) zag er gebogen uit, hij draaide niet mooi om zn as, maar heeft meer een banaan achtige vorm als je begrijpt wat ik bedoel. Is dit normaal voor een aandrijfas of is dit de reden van mn trilling? LET WEL als ik gas loslaat bij 120 km/h is de trilling weg, terwijl de as dan nog steeds gekoppeld is aan de motor en dus ronddraait... Dus nogmaals: is dit mijn probleem??

bedankt alvast!!

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

jongens denk ff mee plz?? wil het wel ff bevestigd hebben van een aantal kanten graag voordat ik 200 euro aan nieuwe assen en een motorsteun uitgeef enzo??

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WouterL »

Trillen vanaf 100km/h klinkt wel heel erg als onbalans.... dan verdwijnt het waarschijnlijk ook weer als je boven de 130 uitkomt??

Kromme aandrijfas geeft idd onbalans, maar dat zou dan zo extreem moeten zijn dat het hele spul al lang aan kort zou moeten zijn denk ik!

Je kunt ook eens proberen de wielen te laten balanceren terwijl ze nog onder de auto zitten ... Je neemt dan ook de onbalans die eventueel in de aandrijfas en remschijf e.d. zit mee....

Post Reply