Ook hier graag commentaar, dan maak ik er volgend weekend een pdf'je van.
Vervangen van de remcilinders, achterremmen.
Tijdens een bezoekje op de brug bij de Citroën garage bleek er remvloeistof op de binnenkant van de achterwielen te zitten, aan beide achterwielen?dat is niet zoals het hoort.
En aangezien Citroën daar bijna 400 eu voor wilde om het te herstellen gingen we de lekkende remcilinders maar zelf vervangen.
Symptomen: opeens is de remvloeistof in het reservoir een cm lager dan normaal.
Benodigdheden:
- Nieuwe remcilinders, 36.50 p/s bij de Brezan. Let wel op; links en rechts lijken bijna hetzelfde. Het zijn ze niet!
- Vijf M6-16 boutjes met ringetjes
- Klein pieltangetje om de veertjes weer netjes terug te plaatsen
- plaatje uit de vraagbaak hoe de trommelrem in elkaar hoort te zitten of de derde foto hieronder.
- Krik
- Blokjes
- Remvloeistof (meestal DOT4, van te voren checken!!!)


- Opvangbak remvloeistof
Foto 1; eerst de wielen eraf halen. Op de grond de wielbouten een halve slag losdraaien. Daarna de auto opkrikken en de wielen helemaal loshalen. De auto op een blokje laten rusten omdat de handrem er af moet. Tevens de auto in een versnelling laten staan.
De naafdop verwijderen met een schroevendraaier en een hamer. Er zit toch voornamelijk lucht achter.

Na het verwijderen van de naafdop de naafmoer en de ring eraf draaien, bij ons was dat dopje 32. Aan ??n zijde zat deze zo vast dat het halve schroefdraad naar de **** was gegaan. Nieuwe naafmoer met een dunnere ring bij de garage gehaald.
Door ??n van de wielbout-gaten moet het terugstelveertje met een schroevendraaier worden teruggesteld. Op deze foto wordt deze aangewezen. Deze dus richting het midden van de trommel drukken. Scheelt een hoop moeite met het loshalen van de remtrommel.

De trommelrem; nr. 1 is de remcilinder, nr. 2 is dat terugstelveertje van hierboven, nr. 3 zijn de drukveren met veerschotels.

Voordat er verder gedemonteerd gaat worden moet eerst voorkomen worden dat de remvloeistof leegloopt als de remleiding eraf wordt gehaald. Wij zorgden zo voor onderdruk in het remsysteem:
Een stuk hout om het rempedaal ingedrukt te houden. Wel een opvangbak onder de trommelrem plaatsen voor het druppelen.

Ja, deze remcilinder is lek.

Op de vorige foto waren de remschoenen en alles losgehaald, dat is op zich niet nodig. Aan deze kant zijn alleen de drukveren en veerschotels, nr. 1, losgehaald (indrukken en een kwartslag draaien). Hierdoor is er bij nr. 2 genoeg ruimte om de remcilinder los te maken.Op deze foto is ook de losgemaakte remleiding goed te zien.
De remcilinder zit met twee M6-16 boutjes vast die behoorlijk verroest kunnen zijn, meteen maar nieuwe inzetten.

De trommelremmen weer netjes in elkaar met een nieuwe remcilinder

Niet vergeten om de buitenzijde van de remschoenen (de buitenkant van de halve maantjes) en de binnenzijde van de trommelrem te reinigen met remreiniger!

De trommelrem er weer op zetten. Net als de naafmoer en de naafdop. De naafdop wel weer ff terug deuken.
Wiel erop zetten. Na het bevestigen van de remleiding mag het blok hout op de rem weg en drie keer goed op de rem trappen. Even aan het wiel draaien of alles goed losjes draait.
De auto omlaag krikken, remvloeistof bijvullen en, belangrijk!, de remmen ontluchten. Toch nog een excuus om het gezellig met zijn twee?n te doen.
O ja, dingen aan de remmen moeten altijd aan beide kanten tegelijk worden vervangen!