Het boenk-mysterie: OPGELOST!!!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ja ik zeg ook maar wat he maar heb onderhand een aantal oldtimertjes gehad enzo en sta nergens meer van te kijken heb al zoveel rammeltjes op de vreemdste plaatsen gevonden
To do's:
Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
Op Citrosport opperde iemand het volgende:
In reactie daarop de volgende foto's gemaakt en gepost, ik denk ik doe het hier ook maar, 2 fora zien meer dan 1
Links:
Rechts:
Mocht iemand iets ongewoons zien, schroom niet
Foto's zijn trouwens genomen met de wieltjes gewoon op de grond, had geen zin om vanavond nog de boel op te gaan staan krikken...
Ander vraagje: aan de linkerkant is een rond langwerpig rubber 'uitsteeksel' te zien. Het voelt hol aan. Wat is het en hoort het daar?
het zou een veerpoot kunnen zijn, als je veer in de veerschaal beweegt, dat hoor je een licht zacht gedempt bonkje. dus bij in en uitveren.
In reactie daarop de volgende foto's gemaakt en gepost, ik denk ik doe het hier ook maar, 2 fora zien meer dan 1

Links:


Rechts:


Mocht iemand iets ongewoons zien, schroom niet

Foto's zijn trouwens genomen met de wieltjes gewoon op de grond, had geen zin om vanavond nog de boel op te gaan staan krikken...
Ander vraagje: aan de linkerkant is een rond langwerpig rubber 'uitsteeksel' te zien. Het voelt hol aan. Wat is het en hoort het daar?
Kijk uit, een Cactussssss
Dat flubberding is een afdichtdop van je sturrstanghuis. Je kan hem er zo aftrekken. terug zetten is ffies lastig. Ik zie zo niets ongewoons. Als je hem hebt opgekrikt moet je even tussen je veer door die rubben hoes omhoog trekken. Dan kan je zien of je demper goed zit vastgedraait.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Dat flubberding is een afdichtdop van je sturrstanghuis. Je kan hem er zo aftrekken. terug zetten is ffies lastig. Ik zie zo niets ongewoons. Als je hem hebt opgekrikt moet je even tussen je veer door die rubben hoes omhoog trekken. Dan kan je zien of je demper goed zit vastgedraait.
Heb ik al gedaan gisteren, maar ik kon er niets aan zien of voelen. Als ie niet goed vast zat, wat zou ik hebben moeten zien?
Kijk uit, een Cactussssss
Weer wat nieuws...
Vandaag weer lekker aan de auto geprutst... En misschien wel een voorlopige conclusie getrokken.
Auto opgekrikt. Aan wiel gemorreld. 12uur-6uur geen beweging in te krijgen (fusees dus okee?), beide kanten niet. 9uur-3uur wel. Maar: als ik links het wiel draaide, draaide het stuur mee (binnen grenzen stuurslot). De stuurinrichting bewoog duidelijk. Draaide ik het rechterwiel even ver, dan bleef het stuur stilstaan. De stuurinrichting bleef onbewogen, behalve vlakbij het wiel en het leek of de spoorstang *licht* bewoog. Ik kan me niet herinneren of het stuur bij flink sjorren wel ging draaien.
Ik heb bij normaal rijden geen gevoel van "gaar sturen" of iets dergelijks.
Mag ik hieruit concluderen dat de stuurinrichting de boosdoener is?
Zo ja, welk deel is het dan? Een stuurkogel (rechts!)?
Is dat makkelijk (zelf) te vervangen?
Kan een kapot stukje stuurinrichting uberhaupt het beschreven boenkje veroorzaken?
Alvast bedankt weer!
Vandaag weer lekker aan de auto geprutst... En misschien wel een voorlopige conclusie getrokken.
Auto opgekrikt. Aan wiel gemorreld. 12uur-6uur geen beweging in te krijgen (fusees dus okee?), beide kanten niet. 9uur-3uur wel. Maar: als ik links het wiel draaide, draaide het stuur mee (binnen grenzen stuurslot). De stuurinrichting bewoog duidelijk. Draaide ik het rechterwiel even ver, dan bleef het stuur stilstaan. De stuurinrichting bleef onbewogen, behalve vlakbij het wiel en het leek of de spoorstang *licht* bewoog. Ik kan me niet herinneren of het stuur bij flink sjorren wel ging draaien.
Ik heb bij normaal rijden geen gevoel van "gaar sturen" of iets dergelijks.
Mag ik hieruit concluderen dat de stuurinrichting de boosdoener is?
Zo ja, welk deel is het dan? Een stuurkogel (rechts!)?
Is dat makkelijk (zelf) te vervangen?
Kan een kapot stukje stuurinrichting uberhaupt het beschreven boenkje veroorzaken?
Alvast bedankt weer!
Kijk uit, een Cactussssss
Vanavond de auto naar de garage gebracht. Op brug gezet en omhooggetild. Geen aandrijfas (hoewel ie eerst aan het verhaal dacht te horen van wel). Geen fusee. Lekker gerold en gerammeld. Niet de stuurinrichting, maar waarschijnlijk een wiellager! Was het enige waar hij aan kon denken; morgen overlegt ie het nog met zijn baas. Zeker geen makkelijk boenkje dus!
Uiterlijk vrijdag heb ik 'm weer terug (met APK!) dus dan weten we het...
Uiterlijk vrijdag heb ik 'm weer terug (met APK!) dus dan weten we het...
Kijk uit, een Cactussssss
HOERA
Het boenkje is weg! Het bleek een roestig wiellagerkogeltje (!!!!) te zijn. Monteur erin gereden met baas. Baas zegt klinkt als aandrijfas. As vervangen. Boenkje nog steeds. As teruggezet; lager eruit geperst. E?n miezerig kogeltje roestig. Vandaar het onregelmatig optredende boenkje. Zie de foto: hoe een piepklein dingetje voor zoveel onrust kan zorgen.
Bedankt voor jullie hulp & adviezen in ieder geval.
Joost
Het boenkje is weg! Het bleek een roestig wiellagerkogeltje (!!!!) te zijn. Monteur erin gereden met baas. Baas zegt klinkt als aandrijfas. As vervangen. Boenkje nog steeds. As teruggezet; lager eruit geperst. E?n miezerig kogeltje roestig. Vandaar het onregelmatig optredende boenkje. Zie de foto: hoe een piepklein dingetje voor zoveel onrust kan zorgen.

Bedankt voor jullie hulp & adviezen in ieder geval.

Joost
Kijk uit, een Cactussssss