Het boenk-mysterie: OPGELOST!!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Juh maar als ik ontkoppel houdt het geluid niet op. Als het toerentalafhankelijk zou zijn zou je dat wel verwachten.
Maar ik zal ook eens rammelen en meppen tegen de uitlaat...
Kijk uit, een Cactussssss

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Ja ik zeg ook maar wat he maar heb onderhand een aantal oldtimertjes gehad enzo en sta nergens meer van te kijken heb al zoveel rammeltjes op de vreemdste plaatsen gevonden
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Op Citrosport opperde iemand het volgende:

het zou een veerpoot kunnen zijn, als je veer in de veerschaal beweegt, dat hoor je een licht zacht gedempt bonkje. dus bij in en uitveren.


In reactie daarop de volgende foto's gemaakt en gepost, ik denk ik doe het hier ook maar, 2 fora zien meer dan 1 ;)

Links:
Image
Image

Rechts:
Image
Image

Mocht iemand iets ongewoons zien, schroom niet :)
Foto's zijn trouwens genomen met de wieltjes gewoon op de grond, had geen zin om vanavond nog de boel op te gaan staan krikken...

Ander vraagje: aan de linkerkant is een rond langwerpig rubber 'uitsteeksel' te zien. Het voelt hol aan. Wat is het en hoort het daar?
Kijk uit, een Cactussssss

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ziet er gewoon goed uit... niks aan te zien..

Maar welke rubber flubberdingetje?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Tweede foto, rechterkant, naast het 'scharnier'. Is dat scharnier trouwens de 'spoorstangkogel'? Zo nee, wat is het dan?
Kijk uit, een Cactussssss

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Je bedoelt dat zwarte? Wat je boven je stuurkogel ziet hangen/zitten?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Sorry, was niet duidelijk genoeg. Ik bedoel het 'grijze' ding rechts ervan.
(ben overigens ook wel benieuwd naar het zwarte ding..)

en het was dus toch een stuurkogel :)
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat flubberding is een afdichtdop van je sturrstanghuis. Je kan hem er zo aftrekken. terug zetten is ffies lastig. Ik zie zo niets ongewoons. Als je hem hebt opgekrikt moet je even tussen je veer door die rubben hoes omhoog trekken. Dan kan je zien of je demper goed zit vastgedraait.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Sander wrote:Dat flubberding is een afdichtdop van je sturrstanghuis. Je kan hem er zo aftrekken. terug zetten is ffies lastig. Ik zie zo niets ongewoons. Als je hem hebt opgekrikt moet je even tussen je veer door die rubben hoes omhoog trekken. Dan kan je zien of je demper goed zit vastgedraait.


Heb ik al gedaan gisteren, maar ik kon er niets aan zien of voelen. Als ie niet goed vast zat, wat zou ik hebben moeten zien?
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Onder die gele dop mogen hoogstens 2 slagen schroefdraad te zien zijn. Als je meer schroefdraad ziet zit die dop los
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Weer wat nieuws...

Vandaag weer lekker aan de auto geprutst... En misschien wel een voorlopige conclusie getrokken.

Auto opgekrikt. Aan wiel gemorreld. 12uur-6uur geen beweging in te krijgen (fusees dus okee?), beide kanten niet. 9uur-3uur wel. Maar: als ik links het wiel draaide, draaide het stuur mee (binnen grenzen stuurslot). De stuurinrichting bewoog duidelijk. Draaide ik het rechterwiel even ver, dan bleef het stuur stilstaan. De stuurinrichting bleef onbewogen, behalve vlakbij het wiel en het leek of de spoorstang *licht* bewoog. Ik kan me niet herinneren of het stuur bij flink sjorren wel ging draaien.
Ik heb bij normaal rijden geen gevoel van "gaar sturen" of iets dergelijks.

Mag ik hieruit concluderen dat de stuurinrichting de boosdoener is?
Zo ja, welk deel is het dan? Een stuurkogel (rechts!)?
Is dat makkelijk (zelf) te vervangen?
Kan een kapot stukje stuurinrichting uberhaupt het beschreven boenkje veroorzaken?

Alvast bedankt weer!
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Voor mijn info: is de stuurkogel het ding dat zegmaar tussen de veerpoot en de spoorstang zit? Deze dus:
Image

Sander: gecheckt, schokdempers zaten beide netjes vast.
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Vervangen is simpel. De eerste rit moet er daarna echter wel eentje wezen naar de uitlijnboer.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Aargh dat is jammer, dat kost weer een bergje geld, dat uitlijnen... Maar even terugkomend... Zou een stuurkogel het beschreven boenkje inderdaad kunnen veroorzaken? Anders zit ik voor nix te vervangen en uit te lijnen...
Kijk uit, een Cactussssss

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Een stuurkogel zelf kan bijna geen boenk geven, omdat deze draait in rubber.
Als hij los zit kan dit wel zo zijn, of het rubber is gaar.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Nee... eigenlijk niet!

en kosten vallen wel mee.. aanschaf is waarschijnlijk nog duurder dan uitlijnen..

Ik zou twee stuks bestellen voor 40 euro in totaal.. bij mij was uitlijnen gratis! :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hmmm tja als niet zeker is of die kogel inderdaad het geluid maakt is het natuurlijk niet handig om 'm te gaan vervangen.... Dan laat ik liever eerst even iemand voelen of ie goed is... Als die garageman nou eens belde!
Bedankt in ieder geval al voor alle antwoorden :)
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Vanavond de auto naar de garage gebracht. Op brug gezet en omhooggetild. Geen aandrijfas (hoewel ie eerst aan het verhaal dacht te horen van wel). Geen fusee. Lekker gerold en gerammeld. Niet de stuurinrichting, maar waarschijnlijk een wiellager! Was het enige waar hij aan kon denken; morgen overlegt ie het nog met zijn baas. Zeker geen makkelijk boenkje dus!
Uiterlijk vrijdag heb ik 'm weer terug (met APK!) dus dan weten we het...
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

HOERA

Het boenkje is weg! Het bleek een roestig wiellagerkogeltje (!!!!) te zijn. Monteur erin gereden met baas. Baas zegt klinkt als aandrijfas. As vervangen. Boenkje nog steeds. As teruggezet; lager eruit geperst. E?n miezerig kogeltje roestig. Vandaar het onregelmatig optredende boenkje. Zie de foto: hoe een piepklein dingetje voor zoveel onrust kan zorgen.

Image


Bedankt voor jullie hulp & adviezen in ieder geval. :)

Joost
Kijk uit, een Cactussssss

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Toppie! Zoiets kleins...
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Post Reply