Wat houdt een kleine beurt in?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wat houdt een kleine beurt in?
Mijn auto moet weer voor de kleine beurt.
Ik wil alleen een hoop ff zelf doen/proberen.
Wat ik allemaal kon verzinnen of als tip heb doorgekregen:
Olie verversen voor nieuwe verse 10W40 en de afdichtring van de aftapplug vernieuwen (gedaan)
Koelvloeistof verversen
Ruitenwisservloeistof bijvullen (heftige ingreep)
VoorRemmen check ( al gedaan )
Handrem aanspannen (gedaan)
Nieuw luchtfilter (gedaan)
Injectiereiniger een keertje gebruiken (gedaan)
Oliefilter vervangen (gedaan)
Ashoezen checken (gedaan)
Bakolie verversen
Kleppen stellen
Remleidingen controleren. (RV zit klein scheurtje in, apk goedgekeurd)
Wat ik ga laten doen omdat ik dit niet zelf kan:
Achterremmen controle (zijn goed!)
Speling op kogelgewrichten laten checken ( was dus niet echt goed meer, nu maar dieselpoten monteren)
Wat er misschien gaat gebeuren (twijfel nog):
Nieuwe bougies
Nieuw brandstoffilter
Rotor
Verdelerkap
Heeft er iemand misschien aanvullingen of dingen waarvan hij/zij zegt dat dat niet nodig is.
Alle tips zijn welkom.
Misschien relevant : ik heb 102dkm op de teller staan.
Ik wil alleen een hoop ff zelf doen/proberen.
Wat ik allemaal kon verzinnen of als tip heb doorgekregen:
Olie verversen voor nieuwe verse 10W40 en de afdichtring van de aftapplug vernieuwen (gedaan)
Koelvloeistof verversen
Ruitenwisservloeistof bijvullen (heftige ingreep)
VoorRemmen check ( al gedaan )
Handrem aanspannen (gedaan)
Nieuw luchtfilter (gedaan)
Injectiereiniger een keertje gebruiken (gedaan)
Oliefilter vervangen (gedaan)
Ashoezen checken (gedaan)
Bakolie verversen
Kleppen stellen
Remleidingen controleren. (RV zit klein scheurtje in, apk goedgekeurd)
Wat ik ga laten doen omdat ik dit niet zelf kan:
Achterremmen controle (zijn goed!)
Speling op kogelgewrichten laten checken ( was dus niet echt goed meer, nu maar dieselpoten monteren)
Wat er misschien gaat gebeuren (twijfel nog):
Nieuwe bougies
Nieuw brandstoffilter
Rotor
Verdelerkap
Heeft er iemand misschien aanvullingen of dingen waarvan hij/zij zegt dat dat niet nodig is.
Alle tips zijn welkom.
Misschien relevant : ik heb 102dkm op de teller staan.
Last edited by Browny on TueJun07, 2005 5:21:14 PM, edited 13 times in total.
Als ik het lijstje zie met wat je zelf gaat doen red je het ook om de bakolie te verversen en de kleppen te stellen. Dat zijn echt klusjes die heel weinig voorstellen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
bokkie wrote:V-riempje vervangen, verdelerkap+rotor misschien aan vervanging toe.
Voor de rest heb je wel alles erop staan volgens mij. Tjek nog wel ff je remleidingen (brosheid/poreus), spelling op kogelgewrichten (fuseekogels, stuurkogels), wiellagers, x?tje in je koelslangen knijpen.
Ok, die speling moet de garage maar ff doen, dat kan ik echt niet, moet een beetje op gevoel toch? Nou, dat gevoel heb ik echt niet!
Thanks voor de tips !
Dan moet je het dis reim afdekkapje aan de passagierskant van de motor eraf halen. Dan kan je met een sleutel 21 de motor rond laten draaien. Denk er wel om dat je de motor de goeie kant opdraait, rechtsom.
Je moet wel even je kleppendeksel eraf halen he
Tis makkelijker om de motor rond te draaien als je je bougies eruit draait.
Je draait je motor totdat bij een cilinder de uitlaatklep (aan de voorkant) dicht gaat en de inlaat (de achterkant dus) opent. Dan stel je de kleppen van een andere cilinder. Volgens deze tabel
1 tuimellen 4 stellen
2 tuimellen 3 stellen
3 tuimellen 2 stellen
4 tuimellen 1 stellen
De spelling aan de inlaat kant is 0,20mm en aan de uitlaatklep 0,40mm De uitlaatklep wordt natuurlijk puur heter dus dat werkt allemaal effe meer.
Je steekt je voelermaat tussen de klep en de tuimelaar om te checken of de spelling goed is. bv aan de inlaatkant. Je steekt voelermaar 0,20 ertussen. Past deze dan probeer je 0,25 past deze niet dan is het goed past 0,25 wel dan moet je hem stellen. Ringsleutel 13 is wel vereist. Met een platte schroevendraaier hou je de klepstotter vast en vervolgens draai je de moer los. Je draait hem wat naar beneden en je zet de borgmoer weer vast. Nog even checken of nu maatje 20 wel past en 25 niet.
Mocht 0,20 nou ook niet passen dan probeer je maatje 0,15 past die wel dan is de spelling goed past 0,15 ook niet dan moet je weer die ring losdraaien en dan de spelling wat groter maken.
Zei het je toch is simpel. Als je het nog nooit gedaan heb is het allemaal even zoeken maar ik denk dat je na 3 kwartier tot een uurtje wel klaar bent.
Uiteraard moet dit allemaal met koude motor.
Je moet wel even je kleppendeksel eraf halen he

Tis makkelijker om de motor rond te draaien als je je bougies eruit draait.
Je draait je motor totdat bij een cilinder de uitlaatklep (aan de voorkant) dicht gaat en de inlaat (de achterkant dus) opent. Dan stel je de kleppen van een andere cilinder. Volgens deze tabel
1 tuimellen 4 stellen
2 tuimellen 3 stellen
3 tuimellen 2 stellen
4 tuimellen 1 stellen
De spelling aan de inlaat kant is 0,20mm en aan de uitlaatklep 0,40mm De uitlaatklep wordt natuurlijk puur heter dus dat werkt allemaal effe meer.
Je steekt je voelermaat tussen de klep en de tuimelaar om te checken of de spelling goed is. bv aan de inlaatkant. Je steekt voelermaar 0,20 ertussen. Past deze dan probeer je 0,25 past deze niet dan is het goed past 0,25 wel dan moet je hem stellen. Ringsleutel 13 is wel vereist. Met een platte schroevendraaier hou je de klepstotter vast en vervolgens draai je de moer los. Je draait hem wat naar beneden en je zet de borgmoer weer vast. Nog even checken of nu maatje 20 wel past en 25 niet.
Mocht 0,20 nou ook niet passen dan probeer je maatje 0,15 past die wel dan is de spelling goed past 0,15 ook niet dan moet je weer die ring losdraaien en dan de spelling wat groter maken.
Zei het je toch is simpel. Als je het nog nooit gedaan heb is het allemaal even zoeken maar ik denk dat je na 3 kwartier tot een uurtje wel klaar bent.
Uiteraard moet dit allemaal met koude motor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Oliefilter kun je tegelijk doen met de motorolie. Bakolie stelt ook echt niks voor. Je moet wel beetje lopen pielen om erbij te kunnen, dus beetje geduld hebben. Zitten twee bouten op de bak. Een om af te tappen en een om te vullen. Aan de linkerzijde dus. Als de olie er bij de bovenste, waar je dus ook vult, eruit loopt staat ie op pijl.
Check ook je ashoezen even.
Check ook je ashoezen even.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Met zo'n super handleiding moet 't wel lukken denk ik.
Bedankt!
Ik ga denk ff alles samenvoegen en een beetje foto's maken voor een how-to: kleine beurt.
Bedankt!
Ik ga denk ff alles samenvoegen en een beetje foto's maken voor een how-to: kleine beurt.
Last edited by Browny on ThuMay19, 2005 3:52:43 PM, edited 1 time in total.
bakolie vervangen
- krik je auto linksvoor een beetje op maar houd het wiel nog op de grond
- Draai de bouten van je wiel los maar laat ze er nog een paar slagen in.
- Krik je auto helemaal omhoog zodat je je wiel eraf kunt halen.
- Op je versnellingsbak zie je 2 dopjes hier gaat een stukjevierkant van 8mm in.
- ze een grote bak onder je versnellingsbak daar waar je denkt dat de olie gaat komen.
- Draai de bovenste dop uit de bak.
- Draai de onderste dop uit de bak. Nu komt er olie mee.
- Mik en beetje in de bak.
- Eventueel kun je je auto een stukje laten zakken op de krik zodat de bak goed leeg gaat.
- Draai de onderste dop weer vast (vast is vast)
- Giet je pas gekochte versnellingsbakolie via het bovenste gat naar binnen. Er gaat 2L olie in.
- Bovenste dop er weer in.
- Wiel weer terug enz.
Tip: Ik zelf vervang de olie altijd als ie goed warm is. Versnellingsbakolie is nogal dikke troep en zo komt het er mooi makkelijk uit. Met motorolie doe ik hetzelfde.

- krik je auto linksvoor een beetje op maar houd het wiel nog op de grond
- Draai de bouten van je wiel los maar laat ze er nog een paar slagen in.
- Krik je auto helemaal omhoog zodat je je wiel eraf kunt halen.
- Op je versnellingsbak zie je 2 dopjes hier gaat een stukjevierkant van 8mm in.
- ze een grote bak onder je versnellingsbak daar waar je denkt dat de olie gaat komen.
- Draai de bovenste dop uit de bak.
- Draai de onderste dop uit de bak. Nu komt er olie mee.
- Mik en beetje in de bak.
- Eventueel kun je je auto een stukje laten zakken op de krik zodat de bak goed leeg gaat.
- Draai de onderste dop weer vast (vast is vast)
- Giet je pas gekochte versnellingsbakolie via het bovenste gat naar binnen. Er gaat 2L olie in.
- Bovenste dop er weer in.
- Wiel weer terug enz.
Tip: Ik zelf vervang de olie altijd als ie goed warm is. Versnellingsbakolie is nogal dikke troep en zo komt het er mooi makkelijk uit. Met motorolie doe ik hetzelfde.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
bokkie wrote:Doppen van de bak in omgekeerde volgorde los draaien denk ik (dus eerst onder, dan boven > dan hebbie niet je hele klauwen vol met olie zitten als je de boel aftapt. Vacuum werking
Dat dacht ik ook al...maar aangezien ik a-technisch ben...en Sander er wel verstand van heeft, dacht ik dat ik dat wel verkeerd gedacht had
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Nee als je de onderste dop als eerste loshaald dan stroomt de olie er uit. Als je daarna de bovenste dop eraf draait dan komt er een grote guts uit. Net naast het nauwkeurig gepositioneerde opvangbakje. Vieze handen krijg je toch wel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
ik lees de volgende dingen in de kluwer ath cd-rom:
brandstoffilter hoeft maar om de 70000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen )
Bougies vervangen hoeft maar om de 25000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen )
Oliefilter vervangen hoeft maar om de 25000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen ) TOCH WEL, NA REACTIE BOKKIE
Heeft iemand hier een opmerking over?
Is het wel slim om deze dingen niet te doen of is dat alleen maar overdreven hollandse zuinigheid?
brandstoffilter hoeft maar om de 70000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen )
Bougies vervangen hoeft maar om de 25000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen )
Oliefilter vervangen hoeft maar om de 25000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen ) TOCH WEL, NA REACTIE BOKKIE
Heeft iemand hier een opmerking over?
Is het wel slim om deze dingen niet te doen of is dat alleen maar overdreven hollandse zuinigheid?
Last edited by Browny on ThuMay19, 2005 5:14:58 PM, edited 1 time in total.
Heeft je hele auto dan niet 10dkm geleden een kleine beurt gehad??? Als je je oliefilter niet vervangt, heeft olie vervangen weinig nut.
Als je auto met koud starten lekker/makkelijk aanslaat zou ik de bougies ok niet doen.
Waarschijnlijk hoef je dus nu helemaal geen preventieve kleine beurt te doen, maar een tjek of alles nog in orde is.
Wanneer ik zelf weet dat mn auto een kleine beurt nodig heeft, ga ik niet zitten mieren over een paar euro?s > het ene niet vervangen en het andere wel zorgt voor verwarring en de volgende x vervang je delen die eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn. komt dus uitendelijk op de gelijke kostenpost neer.
Als je auto met koud starten lekker/makkelijk aanslaat zou ik de bougies ok niet doen.
Waarschijnlijk hoef je dus nu helemaal geen preventieve kleine beurt te doen, maar een tjek of alles nog in orde is.
Wanneer ik zelf weet dat mn auto een kleine beurt nodig heeft, ga ik niet zitten mieren over een paar euro?s > het ene niet vervangen en het andere wel zorgt voor verwarring en de volgende x vervang je delen die eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn. komt dus uitendelijk op de gelijke kostenpost neer.
bokkie wrote:Heeft je hele auto dan niet 10dkm geleden een kleine beurt gehad??? Als je je oliefilter niet vervangt, heeft olie vervangen weinig nut.
Als je auto met koud starten lekker/makkelijk aanslaat zou ik de bougies ok niet doen.
Waarschijnlijk hoef je dus nu helemaal geen preventieve kleine beurt te doen, maar een tjek of alles nog in orde is.
Wanneer ik zelf weet dat mn auto een kleine beurt nodig heeft, ga ik niet zitten mieren over een paar euro?s > het ene niet vervangen en het andere wel zorgt voor verwarring en de volgende x vervang je delen die eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn. komt dus uitendelijk op de gelijke kostenpost neer.
Ik heb 10dkm geleden een grote beurt gehad. Toen is oa vervangen: Bougies, oliefilter, koelvloeistof, remvloeistof en motorolie.
Oliefilter zal ik dan idd maar wel vervangen.