storing

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

storing

Post by Flamme »

hallo mensen!
ik heb een probleem met mijn ax en nu hoop ik dat jullie mij daar mee kunnen helpen!
ongeveer een half uur geleden reed ik met de ax rond nog niks aan de hand.. toen ik ff stil stond en moest wachten gebeurde het, ik wou weg rijden deed m'n knipperlicht aan en de radio viel uit, toen ik het knipperlicht weer uit deed ging de radio weer aan vreemd dacht ik. dus onder het rijden het frontje er afgetrokken en er weer opnieuw opgedaan. dit hielp echter niks, het bleef zich herhalen als ik het knipperlicht of de rem intrapte (remlicht).
later werd het nog vreemder, toen ik hoger in toeren wou doortrekken ging de motor stotteren, net als of er een begrenser opzit ofzo (scooters tweetakt) maar als ik het licht uit deed en geen knipperlicht of ander electrisch aan had kon ik wel doortrekken in toeren.
thuis aangekomen doe ik ax uit en denk laat ik 'm weer aan doen, maar nu lijkt het als of de accu leeg is, de startmotor gaat heel langzaam rond.. dus nooit dat mijn lieve axje weer tot leven wil komen...
de accu is in goede staat en niet leeg dus dat kan het niet zijn..
hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn?
alvast bedankt!

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

dit lijkt me een eng geval van kortsluiting.. waarschijnlijk een massa probleem.. maar waar!

euhm onder de motorkap kijken of je iets geks ziet bij de kabels.
vooral kijken of dr bovenop je beide veerpoten een aardekabel zit, of die vast zitten (zijn gewoon kleine bruine stekkertjes)
en als je tochonder de kap zit.. links en rechts van je radiateur zitten stekkerblokken op je voorfront geschroeft... controlleer ook even of die goed zitten..

maar ik bedenk nu opeens tussendoor, het probleem zou wel eens achter kunnen zitten omdat het bij het remmen ook optreedt.. daar dus ook alles even controlerne..

dit soort problemen zijn heel frustrerend omdat je het niet kan meten want daar moet je dan meestal voor rijden!
Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX-Cruiser »

Kan ook zijn dat de accu gewoon leeg is omdat ie niet wordt bijgeladen door een kapotte dynamo.
Maar dan zou je acculampje moeten gaan branden.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Klinkt tot in detail hetzelfde als bij de mijne van de herfst.
Je dynamo is dan waarschijnlijk aan het overlijden. Overigens zonder dat ook maar een keertje het acculichtje is gaan branden. Uiteindelijk door de wegenwacht vervangen :oops: wel gelukkig op een mooie zondagmiddag.
Begreep dat dynamo's zo'n 150k km meegaan.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

bedankt voor de reactie's!

de bedrading zal ik morgen meteen ff checken!

dynamo kan het ook nog wel eens zijn, heb geen onderhoudshistorie maar de kilometerstand is inmiddels 190k... is het niet zo dat je de dynamo kan door meten dmv een ding op de accu? of haal ik iets door de war?
stel dat het de dynamo zou zijn, waar kan deze dan het beste ophalen, sloop of nieuw? en is het lastig om dynamo te vervangen?

iemand verder nog tips wat het zou kunnen zijn?

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

je dynamo kan je idd controleren met behulp van de accu

je hebt dan een multimeter nodig

als de auto uit staat moet de accu +- 12,6v afgeven, bij draiende motor en dus werkende dynamo ongeveer 14,6v
Image

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Flamme wrote: is het niet zo dat je de dynamo kan door meten dmv een ding op de accu? of haal ik iets door de war?
stel dat het de dynamo zou zijn, waar kan deze dan het beste ophalen, sloop of nieuw? en is het lastig om dynamo te vervangen?

Hmm, zo uit mijn hoofd: de koolstofborsteltjes van de ouwe ware zo'n 4 mm lang, van de nieuwe (2ehands) 12 mm. Kan er een paar mm naastzitten :wink:
Voor de kosten hoef je een nieuwe niet te laten liggen.
Losschroeven en vastschroeven :D
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

q01z wrote:je dynamo kan je idd controleren met behulp van de accu

als de auto uit staat moet de accu +- 12,6v afgeven, bij draiende motor en dus werkende dynamo ongeveer 14,6v

ik heb het net getest (auto aangedrukt :shock: )
en stuk gereden, niks meer aan de hand :S
niet meer stotteren en raar doen zoals hiervoor beschreven...
daarna met de multimeter gemeten, draaiende motor geeft 16,8volt
accu zonder draaiende motor 16,4v
raar dat er zo weinig verschil tussen zit of komt het misschien dat ik net de motor uit heb gezet? en is het voltage niet wat aan de hoge kant?
en ik kon ook gewoon weer starten... erg vaag dit.. morgen denk ik maar ff de bedrading controleren..
zou het kunnen komen dat de auto te warm is geworden en daardoor zulk gedrag vertoonde?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

16V :shock: :shock: :shock: Oke de spanningsregelaar van je dynamo is duidelijk naar de kloten. Die zou ik zsm vervangen voordat je allemaal dingen in je auto sloopt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

16 idd errug hoog, hopen dat er geen draden doorgefikt zijn en dat dat de oorzaak van je rariteiten is :roll:

Dynamo vervangen! De mijne was trouwens ook rond de 190dkm op z'n eind.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

AX_Almere
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by AX_Almere »

dat moet wel je dynamo zijn heb ik vorige week ook gehad kl*te ellende :P

kheb op de sloop meteen een 70 ampere dynamo gehaald deze was even duur als een 50 ampere mijn sloop vroeg er 25? voor vink goedkoop ik zou deze gewoon als eerst vervangen en als dit het niet is dan misschien je spanningsregelaar .... maar waar die zit :shock: week nie whahaha

qoiz heeft een howto gemaakt hoe jeje dynamo kunt vervangen onder de naam : hoe vervang ik mijn V-snaar!

Olivier
-----> AX <-----

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

Sander wrote:16V :shock: :shock: :shock: Oke de spanningsregelaar van je dynamo is duidelijk naar de kloten. Die zou ik zsm vervangen voordat je allemaal dingen in je auto sloopt.

net nog een keer gemeten, zonder draaiende motor geeft het 16,6V en met draaiende motor 19,8/19,9V
maar ik begin ook te twijfelen aan m'n multi meter.. ding is vrij oud en heeft al veel mee gemaakt.. :roll:
de spanning is trouwens al zeker wel een paar maand zo hoog (16,6V)
toen ik mn radio aan't inbouwen was heb ik het ook gemeten...
wist toen alleen niet dat het te hoog was...

is de spanningsregelaar alleen te vervangen van de dynamo of is het beter de hele dynamo te vervangen? en is het lastig karwei? is er toevallig een how-to?:wink:

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by willem »

spanningsregelaar zit aan je koolborstel vast. Het is dat printplaatje aan de rechterkant als je voor voor de auto staat. Zit achter een zwarte beschermkap.
Met strepen ga je harder.

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

EverLiven_Almere wrote:dat moet wel je dynamo zijn heb ik vorige week ook gehad kl*te ellende :P

kheb op de sloop meteen een 70 ampere dynamo gehaald deze was even duur als een 50 ampere mijn sloop vroeg er 25? voor vink goedkoop ik zou deze gewoon als eerst vervangen en als dit het niet is dan misschien je spanningsregelaar .... maar waar die zit :shock: week nie whahaha

qoiz heeft een howto gemaakt hoe jeje dynamo kunt vervangen onder de naam : hoe vervang ik mijn V-snaar!

Olivier

ahaa wel een howto :D
hoe weet ik het verschil tussen een 70 ampere dynamo en een 50? en waar vind ik de 70ampere dynamo?gezien ik dat wel kan hebben voor m'n versterker/sub en toekomst plannen...

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

hoe kan een 12V accu een 16,6V spanning afgeven?? (als de motor uit is dus) dan is je meter toch naar de kl*te?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Buks wrote:hoe kan een 12V accu een 16,6V spanning afgeven?? (als de motor uit is dus) dan is je meter toch naar de kl*te?

Net als je dynamo met bijna 20 volt op je accu staat te pompen. Dan kan er weleens wat meer in geladen worden.

Zo Snel mogelijk vervangen, dit is echt heel slecht voor je electriek!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

ik heb zelf iig destijds ook mn regelaar en koolborstels vervangen voor 20e, bij mij gaf ie draaiend 16V , en er waren reeds veel lampjes e.d. gesneuveld, gelukkig nog geen ECU e.d.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Om even hierop terug te komen...

wat als hij stilstaat en 12.45 v aangeeft...
en bij draaiende motor 14.2v

moet ik dan ook eens aan mijn voorhoofd krabben?

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

Brutus wrote:

Om even hierop terug te komen...

wat als hij stilstaat en 12.45 v aangeeft...
en bij draaiende motor 14.2v

moet ik dan ook eens aan mijn voorhoofd krabben?

klopt 100%
in de zin van de waardes zijn oke en je hoeft je niet achter je hoofd te krabben
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bokkie »

waardes boven 17-18 volt zijn volgens mij in een zogenaamd "12 volt systeem" ook niet mogelijk zonder iets te slopen.

Ga er maar vanuit dat je multimeter naar de GVD is, anders had je nu allang je radio, je ECU en andere fijn electronica kunnen vervangen. Je lampen kunnen best wel wat hebben > denkende aan mijn ouwe NSR met kapotte spanningsregelaar. Continu waardes van 18-19 volt en lampen bleven het gewoon doen.

Post Reply