Gisteravond (11 mei) was er nog helemaal niks aan de hand...AX doet normaal.
Vanochtend bij het starten viel het mij ineens op dat het stationair toerental (ZONDER andere stroomverbruikers aan te hebben) ruim, 2500 rpm was, terwijl dit normaal, bij koude motor, ongeveer 1500 rpm is.
Na ongeveer 50 km gereden te hebben, en mn AX te hebben geparkeerd bij mn stage, opnieuw gecontroleerd wat het stationair toerental was (bij warme motor: 1500 - 1800 rpm, dus zo'n 1000 rpm hoger dan normaal.
Qua prestaties is er niks veranderd (volgens mij)
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Plotseling hoog stationair toerental!!!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Plotseling hoog stationair toerental!!!
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Probleem opgelost :wav:
Ben ff naar een kennis gegaan die wel wat verstand van autotechniek heeft.
Eerst de vacuumslangfen gecontrolleerd...zat allemaal goed...
Hij vond ook dat mn 1.1i klonk als een diesel...zelfs z'n moeder (die totaal geen verstand van auto's heeft) vond dat.
Op een gegeven moment voelt hij eens aan de stekker van ECU....blijkt dat die er nog wat "strakker" opgeduwd kan worden, en warempel...het toerental zakt naar 850 rpm, wat het ook hoort te zijn!!!
Stekker ff losgehaald en ff schoongeblazen...weer goed er op gedrukt. Ff laten lopen op stationair toerental:
Klein blokje omgeweest om ff te checken, maar hij doet het gewoon weer goed
Ben ff naar een kennis gegaan die wel wat verstand van autotechniek heeft.
Eerst de vacuumslangfen gecontrolleerd...zat allemaal goed...
Hij vond ook dat mn 1.1i klonk als een diesel...zelfs z'n moeder (die totaal geen verstand van auto's heeft) vond dat.
Op een gegeven moment voelt hij eens aan de stekker van ECU....blijkt dat die er nog wat "strakker" opgeduwd kan worden, en warempel...het toerental zakt naar 850 rpm, wat het ook hoort te zijn!!!
Stekker ff losgehaald en ff schoongeblazen...weer goed er op gedrukt. Ff laten lopen op stationair toerental:
- Toerental blijft gedurende die tijd mooi constant op 850 rpm
- Motor klink weer als een 1.1-tje
Klein blokje omgeweest om ff te checken, maar hij doet het gewoon weer goed
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)