Plotseling hoog stationair toerental!!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Plotseling hoog stationair toerental!!!

Post by TjizZzuH »

Gisteravond (11 mei) was er nog helemaal niks aan de hand...AX doet normaal.

Vanochtend bij het starten viel het mij ineens op dat het stationair toerental (ZONDER andere stroomverbruikers aan te hebben) ruim, 2500 rpm was, terwijl dit normaal, bij koude motor, ongeveer 1500 rpm is.

Na ongeveer 50 km gereden te hebben, en mn AX te hebben geparkeerd bij mn stage, opnieuw gecontroleerd wat het stationair toerental was (bij warme motor: 1500 - 1800 rpm, dus zo'n 1000 rpm hoger dan normaal.

Qua prestaties is er niks veranderd (volgens mij)

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

controlleer al je vacuumslangetjes eens
dus alle slangetjes die op je luchtinlaat zitten enzo.. waarschijnlijk is er ergens 1tje los
Image

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Tnx...zal ik straks na mn werk gelijk ff doen

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Moet ik ook maar eens nakijken bij mn 1.1 dan. Heb dat probleem al een tijdje namelijk.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Probleem opgelost :wav:

Ben ff naar een kennis gegaan die wel wat verstand van autotechniek heeft.
Eerst de vacuumslangfen gecontrolleerd...zat allemaal goed...

Hij vond ook dat mn 1.1i klonk als een diesel...zelfs z'n moeder (die totaal geen verstand van auto's heeft) vond dat.

Op een gegeven moment voelt hij eens aan de stekker van ECU....blijkt dat die er nog wat "strakker" opgeduwd kan worden, en warempel...het toerental zakt naar 850 rpm, wat het ook hoort te zijn!!!

Stekker ff losgehaald en ff schoongeblazen...weer goed er op gedrukt. Ff laten lopen op stationair toerental:
  • Toerental blijft gedurende die tijd mooi constant op 850 rpm
  • Motor klink weer als een 1.1-tje :lol:


Klein blokje omgeweest om ff te checken, maar hij doet het gewoon weer goed

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Post Reply