weet niet precies hoe het met een carb zit wat betreft de benzine.. maar een GT-blokje is dus echt niet hoogtoerig. M'n 1.1 ging zelfs liever hoog in de toeren dan m'n huidige GT! Het ging wel langzamer... maar het blokje is in basis gewoon hetzelfde, alleen een stukje meer inhoud.
Dit vind ik al meer richting hoogtoerig gaan:
1360cc multipoint inj. >> 95 pk @ 6600 r/min
1294cc carb. (205 Rallye) >> 103 pk @ 6800 r/min
1294cc multip. inj. (106 Rallye) >> 103 pk @ 7200 r/min en erger nog; compressie 10,3:1!
off topic, maar dit is echt reden om 98 te tanken, maar in die autootjes hoeft het dan toch weer niet: Honda Civic ('92-'96) VTEC >> 1596cc geloof ik, 118 kW (160 pk) @ 7600 r/min.
De huidige snelste Japanse Honda Civic levert overigens 185 pk @ 8000 geloof ik, uit een 1.6. Hier wordt die geleverd met een 2.0-liter VTEC met 200 pk.
Sander wrote:Een diesel pingelt niet maar klopt. Het is in principe hetzelfde het heet alleen anders
Alleen hier ben ik het toch niet mee eens. Een diesel kan door pingelen ook kapot gaan net zoals een benzinemotor.
Ik zeg ook niet dat ie niet kapot gaat. Het heet gewoon anders het heet kloppen. Bij een benzinemotor ook maar omdat het daar scheller klinkt heet het in de volksmond pingellen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Hoe hoger het toerental bij max vermogen, hoe hoger je in de compressieverhouding kunt gaan. Omdat de vullingsgraad in de lagere toeren minder effici?nt is is de kans op pingelen ook minder groot. In de hoge toeren is er (simpel gezegd) minder tijd om te pingelen omdat het ontstekingstijdstip dan steeds meer vervroegd wordt.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
kakanox wrote:weet niet precies hoe het met een carb zit wat betreft de benzine.. maar een GT-blokje is dus echt niet hoogtoerig. M'n 1.1 ging zelfs liever hoog in de toeren dan m'n huidige GT! Het ging wel langzamer... maar het blokje is in basis gewoon hetzelfde, alleen een stukje meer inhoud.
Hoge toeren heeft NIKS met je brandstof te maken, maar alles met de overbrengingsverhoudingen in je versnellingsbak...