Mijn nieuwe liefde!
Moderator: webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
Pomtiedomtiedomtiedom....
Gaat lekker met de AX.
Afgelopen vrijdag een dagje op Spa gereden. Was er nog nooit geweest.
Man, wat is dat super zeg!!
Wat een geweldig leuk circuit. En wat bevalt mijn AX nog steeds uitstekend.
De 1.3 Rallye versnellingsbak komt op Spa goed tot zijn recht, altijd trekkracht paraat. Ook de sportkoppeling -erg irritant in de file- blijkt opeens prima bij de auto te passen. Jammer dat de toerenteller het nog steeds niet doet. Het blok wil maar al te graag toeren draaien. Maar nu ik niet kan zien hoeveel toeren ie maakt schakel ik toch liever op tijd door.
Wat een feest om de hele dag te stoeien met Elises, Exiges en allerlei Lotus Seven klonen. Er reedt ook een 2002ti rond. Ook erg leuk om die van vlak bij in actie te zien.
Enige nadeel was dat de homokineet rechtsvoor al in de eerste heat aan het overlijden bleek te zijn. Ik had een reserve as bij me, maar ik bleek twee M10 boutjes in de juiste lengte te missen. Dus de hele dag alle bochten naar links maar laten lopen.
Desondanks toch heerlijk kunnen knallen. Eau Rouge is echt geweldig.
Ook is er inmiddels al wat verspijkerd aan het racertje:
- Ik heb inmiddels 106GTi remmen, ATE powerdisks, textar remblokken en Goodridge remslangen voor gemonteerd.
Oude remtangen waren van een 205GTI, schijven van een AX Gti en FerodoDS2000 blokjes. Remvloeistof vervangen door DOT 5.1. Het geheel remt nu nog beter, hetgeen op Spa prima is bevallen.
- Voor de passagier zit er nu ook een 4 puntsgordel met draaisluiting in. maar dan in 2". Ook heb ik een simpele kuip beschikbaar.
- Bonnetpins voor gemonteerd en veren op de achterklep.
To do list:
- Ik heb nu de deurbuizen en stroppen voor de kooi klaarliggen.
- Draagarmbrug lassen en monteren.
- Nieuw type dash monteren. Dan heb ik eindelijk een werkende toerenteller. Is ook wat steviger, de zekeringen kunnen handiger geplaatst worden en wat meer ruimte voor nog een paar metertjes.
- Accu naar achteren en hoofdstroomschakelaar.
- Auto schoonmaken, de lak cleaneren (is echt dof en vettig van het sleutelen) en goed in de was zetten. Iemand nog tips met welke middelen ik dit het beste kan doen?
Kortom, genoeg te doen en te weinig tijd.
Owja, had ik al gezegd dat Spa echt ontzettend leuk is om te rijden?
Gaat lekker met de AX.
Afgelopen vrijdag een dagje op Spa gereden. Was er nog nooit geweest.
Man, wat is dat super zeg!!
Wat een geweldig leuk circuit. En wat bevalt mijn AX nog steeds uitstekend.
De 1.3 Rallye versnellingsbak komt op Spa goed tot zijn recht, altijd trekkracht paraat. Ook de sportkoppeling -erg irritant in de file- blijkt opeens prima bij de auto te passen. Jammer dat de toerenteller het nog steeds niet doet. Het blok wil maar al te graag toeren draaien. Maar nu ik niet kan zien hoeveel toeren ie maakt schakel ik toch liever op tijd door.
Wat een feest om de hele dag te stoeien met Elises, Exiges en allerlei Lotus Seven klonen. Er reedt ook een 2002ti rond. Ook erg leuk om die van vlak bij in actie te zien.
Enige nadeel was dat de homokineet rechtsvoor al in de eerste heat aan het overlijden bleek te zijn. Ik had een reserve as bij me, maar ik bleek twee M10 boutjes in de juiste lengte te missen. Dus de hele dag alle bochten naar links maar laten lopen.
Desondanks toch heerlijk kunnen knallen. Eau Rouge is echt geweldig.
Ook is er inmiddels al wat verspijkerd aan het racertje:
- Ik heb inmiddels 106GTi remmen, ATE powerdisks, textar remblokken en Goodridge remslangen voor gemonteerd.
Oude remtangen waren van een 205GTI, schijven van een AX Gti en FerodoDS2000 blokjes. Remvloeistof vervangen door DOT 5.1. Het geheel remt nu nog beter, hetgeen op Spa prima is bevallen.
- Voor de passagier zit er nu ook een 4 puntsgordel met draaisluiting in. maar dan in 2". Ook heb ik een simpele kuip beschikbaar.
- Bonnetpins voor gemonteerd en veren op de achterklep.
To do list:
- Ik heb nu de deurbuizen en stroppen voor de kooi klaarliggen.
- Draagarmbrug lassen en monteren.
- Nieuw type dash monteren. Dan heb ik eindelijk een werkende toerenteller. Is ook wat steviger, de zekeringen kunnen handiger geplaatst worden en wat meer ruimte voor nog een paar metertjes.
- Accu naar achteren en hoofdstroomschakelaar.
- Auto schoonmaken, de lak cleaneren (is echt dof en vettig van het sleutelen) en goed in de was zetten. Iemand nog tips met welke middelen ik dit het beste kan doen?
Kortom, genoeg te doen en te weinig tijd.
Owja, had ik al gezegd dat Spa echt ontzettend leuk is om te rijden?
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Vette picca's hoor Antoine Ik denk dat er veel leden hier wel jaloers op je zijn...
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
AX ingeleverd voor de APK. Helaas niet in ??n keer er doorheen.
Remmen achter lopen niet soepel. Gevolg: te groot verschil in remdruk. Da's waarschijnlijk tevens de reden dat de handrem onvoldoende remt voor de APK.
Op zich geen probleem. Het gangbaar maken van de achterremmen is een jaarlijks terugkerend ritueel hoorde ik van Peter. Is ook redelijk simpel te fiksen.
Vervelender is een piepklein scheurtje in de binnenste ashoes op de linker aandrijfas. Eens even zien hoe ik dat op ga lossen.
Volgens mij heb ik in een draadje daar wel eens een how-to voor gelezen, maar ik kan hem zo snel niet vinden.
Remmen achter lopen niet soepel. Gevolg: te groot verschil in remdruk. Da's waarschijnlijk tevens de reden dat de handrem onvoldoende remt voor de APK.
Op zich geen probleem. Het gangbaar maken van de achterremmen is een jaarlijks terugkerend ritueel hoorde ik van Peter. Is ook redelijk simpel te fiksen.
Vervelender is een piepklein scheurtje in de binnenste ashoes op de linker aandrijfas. Eens even zien hoe ik dat op ga lossen.
Volgens mij heb ik in een draadje daar wel eens een how-to voor gelezen, maar ik kan hem zo snel niet vinden.
die hoes schijn je dicht te kunnen smeren (zodat ze het niet zien ) met een soort kit en dat schijnt te mogen ook nog.. weet ik niet zeker..
remmen controleren is helaas idd een vast APK puntje.. kan geen kwaad om te doen ook, zeker niet met een circuit bak! eigenlijk 4 remdruk metertjes erin stoppen zodat je kan zien of ze allemaal even veel druk hebben
niet nuttig, wel leuk.
succes iig! dit zijn geen ernstige dingen gelukkig..
remmen controleren is helaas idd een vast APK puntje.. kan geen kwaad om te doen ook, zeker niet met een circuit bak! eigenlijk 4 remdruk metertjes erin stoppen zodat je kan zien of ze allemaal even veel druk hebben
niet nuttig, wel leuk.
succes iig! dit zijn geen ernstige dingen gelukkig..
met een beetje geluk (en ruitenkit) krijg je de AS tijdelijk dicht gesmeerd met kit. Moet zeggen doe liever een as als een zoektocht in de remmerij.
voor de remtrommels zal het waarschijnlijk zijn, de trommel opentrekken.
schoentjes eraf en erachter komen dat de stelnokjes glad gesleten zijn.
voor de remtrommels zal het waarschijnlijk zijn, de trommel opentrekken.
schoentjes eraf en erachter komen dat de stelnokjes glad gesleten zijn.
Last edited by Joost on SunOct16, 2005 3:53:21 PM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio