motorsteun vervangen door touw?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin

motorsteun vervangen door touw?

Post by q01z »

oke even euhm iets dat ik totaaal niet kan bevatten.

iemand (ik noem geen namen) meldde mij net dat hij zijn motorsteun aan accu zijde heeft vervangen door een sleepkabel. Dit omdat de bout afgebroken was en hij anders niet verder zou kunnen rijden.

zover ik begrepen heb heeft hij die kabel dus vast gemaakt door deze onder de bumpersteun door te trekken en met een haaklus aan het blok vast te maken.

Nu is mijn vraag, was dit nou wel verstandig?

Oke, hij heeft het gehaald. Dus blijkbaar kan het.. maar ik vind dit een onverantwoorde zet en omdat we er in discussie niet uitkomen, vraag ik nog wat deskundige meningen. Dus alleen gokken kan wel/niet heeft geen nut. beetje wetenschappelijk astublieft.

oke eerst feiten;
motorsteun is gebouwd voor 135pk of 175Nm aan de krukas.

de bout die gebruikt wordt voor de motorophanging is een M10 van sterkte klasse 8,9.
Dit wil zeggen dat de bout dynamisch 10kN belasting kan hebben.

het gebruikte touw was geschikt voor het slepen van auto's tot maximaal 2ton, hier zit nog wel een veiligheidsmarge in natuurlijk..

Nu is mijn mening dat de kracht die optreedt op plek vd ophanging groot genoeg moet zijn om het touw kapot te krijgen, precieze getallen heb ik uiteraard niet, maar de combinatie van het ophangen van het blok + zwaartekracht + torsiemomenten + alle overige factoren moeten redelijk in de buurt komen vvan die 10kN, anders had met simpelweg een kleiner boutje genomen! (gewicht en geld besparing)

Verder is de persoon in kwestie van mening, dat de auto nu beter rijdt met het touw, dan dattie deed met de motorsteun. En dat alle trillinkjes en tikjes een stuk minder zijn, dan niet over.

Hij vermoed daardoor ook dat de motorsteun al een tijd kapot was, dus kan je wel rijden met een kapotte motorsteun aan die zijde? In de wetenschap dat een zwakkere, niet kapotte motorsteun maar gewoon originele motorsteun aan de andere zijde binnen een week tijd afscheurt.

mijn vraag aan onze geleerden, ben ik hier gek dat ik dit een onverantwoorde actie vind? of is dit een logische oplossing en dien ik mijn excuses aan te bieden aan de desbetreffende persoon en was ik blijkbaar bezorgt?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Het lijkt me niet verstandig om zo te blijven rijden iig

Heb zelf de steun aan de bak kapot gehad, tenminste de bout daarvan, maar daar kwam ik toch echt niet ver meer mee.

Voor de berekeningen moet je iig niet bij mij zijn, dat zou ik zo niet weten :D

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Tja wat moet ik daar op zeggen. Ik zou het 1 niet doen en 2 al zou ik het doen dan zou ik niet harder dan 20 gaan op de weg huiswaarts. Zegt genoeg lijkt me. Sleepkabels zijn daar niet echt op gebouwd
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ralf »

wat een m*ngool bij zo'n gaste moet je gelijk de auto afpakken en afgeven aan iemand die er wel iets voor over heeft,... ik zie ook wel es van die wazige dingen en ik snap niet dat er mensen zow dom kunnen zijn maak da dig gewoon fatsoenlijk of rij er niet mee tot dat ie gemaak t is

Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ralf »

het lullig is dat dat soort gasten niet alleen zichzelf in gevaar brengen maar ook andere,.. ik wil liever niet achter em rijden als da kabeltje knapt

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Hmmm even logisch nadenkend (aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend :D in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst :P):
a) een sleepkabel span je tussen twee auto's. Als de voorste optrekt probeer je 'm uit te rekken. Als de achterste remt probeer je 'm uit te rekken. Dit gebeurt een aantal keer tijdens de rit.
b) als je er je motorblok :shock: aan vastmaakt wordt ie niet een paar keer per rit, maar heel veel keer per minuut uitgerekt. Het lijkt me dat ie dan erg snel slijt... Vooral als ie ergens tegenaan ligt.
c) ik kan me voorstellen dat 'lekkerder' rijdt: de motorsteun is massief en geeft alle trillingen door aan de auto. Een sleepkabel kan de motor wat ruimte geven en een deel van de trillingen opvangen. Dit zul je dan wel voelen onder het rijden. Maar de energie van de trillingen moet ook ergens heen, en dat wordt de sleepkabel, die daardoor nog sneller slijt...
d) de bumpersteun is gemaakt voor de bumper. Het is geen bumper-/motorsteun :S
Kijk uit, een Cactussssss

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

De kabel kan het, (in noodgevallen) makkelijk hebben. Als je er een auto van 2 ton mee kan trekken wil dat niet zeggen dat de kabel bij 2 ton zal breken.

Ook niet bij 3 ton. Als je namelijk met je sleepkabel optrekt met een auto van 2 ton erachter komt er veeeel meer pielbelasting op die kabel dan 2 toen. Misschien wel het 3dubbele. En dat kan die kabel ook gewoon hebben.

Tis geen schone noodoplossing, maar zeker een handige. Wat is het andere alternatief als je geen wegenwacht lid bent? Dik betalen dus!

Hulde voor deze vindingrijkheid. :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

nope niet echt wijs, of je moet 1 km overbruggen om thuis te komen.

de bak/motor zal nooit zo netjes hoog hangen als dat een motorsteun kan bevestigen.

in ieder geval is het dan erg slecht lijkt me voor wiellagers en dergelijke vanwege een andere hoek belasting.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bokkie »

Dat het mogelijk is met touw een noodoplossing te creeren was mij al langer bekend. Om daar vervolgens mee te blijven rijden, omdat het volgens deze persoon fijner rijdt, kan ik met de kop absoluut niet bij.

Even een backflash naar het verleden:

Jaartje of twee geleden op een avond komt een vriendin van me langs met zo een Fiat Cinquecento hok > klacht: ze hoort af en toe eens wat raars onder de auto, net alsof er iets los zit.

Stukkie door de straat getuft met de auto, eerst rustig daarna harder. Stilstand optrekken en alles geprobeerd maar nergens een nevengeluidje te horen wat je niet in zo'n bakkie verwacht (zit vol met nevengeluidjes, maar die krijg je er standaard al gratis bij).

Om er zeker van te zijn, en omdat ze bleef aandringen zijn we zo een 30 km getuft en nog steeds geen bijgeluidje gehoord. Inmiddels was het ook beginnen te regenen dus maar richting thuis gegaan. Haar gerust gesteld dat het waarschijnlijk niks was en dat zich geen zorgen hoefde te maken.

Stap uit, zij neemt het stuur over. Ik steek mn hand de lucht in met een zwaaiende beweging. Ik hoor de toeren van dat 800 CC blokkie omhoog gaan, de koppeling wordt losgelaten en zo ongeveer een seconde later lag met luide klap en een hoop gekraak de motor op straat. Conclusie: Achterste motorsteun gebroken.

Tja, wat dan > auto niet meer verplaatsbaar > steekassen stonden ineens in een hoek die ze niet gewend waren. Paniekerende, zeer zenuwachtige meid naast je en het regent pijpestelen.

Snel de krik uit de schuur tevoorschijn gehaald en blok omhoog gekrikt > met een stuk nylon touw de boel vastgebonden en die auto van de straat af.

Volgende morgen met 15 km/h naar haar geknord (kilometertje of 4 verder), met mn eigen auto erachter.

Moraal van dit verhaal :P : Het "kan" dus wel, maar ik voelde me er absoluut niet lekker bij.

Ik snap ook niet dat hij zich zelf nog veilig voelt in die auto terwijl hij weet dat zn motorsteun niet in orde is. Kwestie van tijd dat zijn motorblok een soort gelijke positie inneemt als dat van die Fiat. :P

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

pfff, je zou het maar meemaken, in ene keer je blok op de grond, het zal je maar gebeuren met 140 op de snelweg. Dan wil ik niet achter het stuur zitten, niet ernaast zitten, en niet in de buurt rijden.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

gelukkig wassie nog bij dien verstande om gedurende 50km te rijden met een snelheid van niet hoger dan 80kn/u

en zou hij vandaag zn motorsteun gaan vervangen. Dus hij blijft er niet mee rijden.

desondanks blijf ik bij mijn mening :)
Image

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bokkie »

Weet eigenlijk niet wat er zou gebeuren als je je blok (op hoge snelheid) zou verliezen > zou je het meeslepen over de grond en zelf met de wieltjes aan de grond blijven of wordt je gelanceerd en weet je niet meer waar je tot stilstand gaat komen ?

Heb wel vroeger ooit eens zo?n verhaal gehoord over iemand die met zn MT?tje zn blok verloren is en toen met een highsider uit het zadel geworpen is omdat ie nog over zn blok heen kachelde :P

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

je blok echt verliezen zie ik niet zomaar gebeuren..

tenminste, dan moet eerst de ophanging aan schutbordzijde ook kapot, maar die is zo natuurlijk wel extra zwaar belast.

als de motor dan losraakt, dan kandie 2 dingen doen, omhoog kantelen of naar beneden kantelen, als hij omhoog kanteld kanteld hij daarna weer naar beneden, en vermoedelijk met een zelfde kracht.
als hij naar beneden kanteld moet hij eerst je uitlaat nog slopen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat het probleem niet zal zijn bij 80km/u
daarna slaattie op de grond en tsja.. wat er dan gebeurd.. dat zie je alleen in slechte films denk ik.
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Ralf wrote:het lullig is dat dat soort gasten niet alleen zichzelf in gevaar brengen maar ook andere,.. ik wil liever niet achter em rijden als da kabeltje knapt

Mwoah, valt wel mee, mijn bout brak ook ineens af zonder waarschuwen, auto begon ineens te trillen bij et leven in de carosserie en in het stuur.
Auto zo snel mogelijk langs de kant gezet, bleek dat de uitlaat op de stabilisatorstang lag , en dat die zo de trillingen van het blok doorgaf, verder zaten de aandrijfassen onder een scheve hoek, dat maakte ook genoeg lawaai/trilling, tis niet zo dat ineens het hele blok er onder vandaan valt

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eriks »

er zijn verschillende sleepkabels. De meeste zijn ruk en bevatten een hoop nylon en andere rotzooi. Dat moet dus ook niet echt warm worden.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bokkie »

Maar hoe dan ook > in geval van nood durf ik best mn blokkie vast te sjorren met een spanband, geen probleem (om thuis te komen dan).

Paar keer spanband om de afgebroken steun heen wikkelen, flink aansjorren en zoetjes aan rijden. Denk dat er dan maar weinig gebeurt.

Niet gek doen of flink acceleren > dan kom je zonder problemen thuis

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

Soms moet je wat 8)
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

bad_my84
AX Master
AX Master

Post by bad_my84 »

Ik zou het idd alleen gebruiken om thuis te komen.
Ik denk dat een sleepkabel het wel ff uithoudt, maar je kunt er echt niet lang mee rijden.
Als dit wel mogelijk zou zijn dan zouden ze alle motoren wel met kabels vastzetten, want de ingeneurs die de auto's ontwerpen kunnen zich ook wel bedenken dat touw minder trillingen doorgeeft en "lekkerder" rijdt.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Post Reply