Met een AX van Ned naar Kaapstad
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: SunJul20, 2003 5:23:11 PM
- Location: Ouddorp
Met een AX van Ned naar Kaapstad
Hallo luitjes,
Sommige zeer oude en verstokte AX mensen zullen mij (Elmar) misschien nog wel kennen, de meesten niet.
Nadat ik vorig jaar m'n ax aan barrels heb gereden, heb ik ook weinig meer aan deze club gedaan. Tjsa, je houd je even bezig met andere dingen zullen we maar zeggen. Ik rijd nu een ford escort 1.8TD, ik schaam me diep...
Maaar.... Ik ga toch weer aan de AX!
Ik ben al een poos bezig met het plannen van een reis, namelijk van Nederland naar Kaapstad, dwars door de sahara!
We hebben in het begin vooral gekeken naar Landrovers en Toyota's, maar dit bleek al snel niet echt orgineel en niet haalbaar qua financien...
Omdat we ook nog een beetje bijzonder en apart deze reis willen maken zijn we een hele tijd bezig geweest om met een VW buggy te gaan.
Totdat ik een verhaal las van iemand die met een eend is geweest. En wat is de moderne eend?? juist de oude liefde AX...
Ondanks dat ik best aardig wat van dit torretje afweet, wil ik toch hier nog eens kijken of ik nog wat handige (technische)tips, weetjes, website's etc etc kan scoren.
Als je iets weet laat het maar even horen dan....
Groetjes Elmar
Sommige zeer oude en verstokte AX mensen zullen mij (Elmar) misschien nog wel kennen, de meesten niet.
Nadat ik vorig jaar m'n ax aan barrels heb gereden, heb ik ook weinig meer aan deze club gedaan. Tjsa, je houd je even bezig met andere dingen zullen we maar zeggen. Ik rijd nu een ford escort 1.8TD, ik schaam me diep...
Maaar.... Ik ga toch weer aan de AX!
Ik ben al een poos bezig met het plannen van een reis, namelijk van Nederland naar Kaapstad, dwars door de sahara!
We hebben in het begin vooral gekeken naar Landrovers en Toyota's, maar dit bleek al snel niet echt orgineel en niet haalbaar qua financien...
Omdat we ook nog een beetje bijzonder en apart deze reis willen maken zijn we een hele tijd bezig geweest om met een VW buggy te gaan.
Totdat ik een verhaal las van iemand die met een eend is geweest. En wat is de moderne eend?? juist de oude liefde AX...
Ondanks dat ik best aardig wat van dit torretje afweet, wil ik toch hier nog eens kijken of ik nog wat handige (technische)tips, weetjes, website's etc etc kan scoren.
Als je iets weet laat het maar even horen dan....
Groetjes Elmar
Met een AX naar afrika.....
1.0 1.1 1.4 diesel, 4x4, keuzes keuzes mensen
1.0 1.1 1.4 diesel, 4x4, keuzes keuzes mensen
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: SunJul20, 2003 5:23:11 PM
- Location: Ouddorp
Sterk zeg
nog iemand met die plannen
Elmar oude rakker (over 2 weken full speed weekend)
ik zal effe linkje voor je zoeken
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... t=woestijn
daar heb je dan vast ook iets aan!
PS 1 Topic is nog steeds voldoende hier!
enne ik heb je foto in een collage verwerkt van Speed zwolle 2003
nog iemand met die plannen
Elmar oude rakker (over 2 weken full speed weekend)
ik zal effe linkje voor je zoeken
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... t=woestijn
daar heb je dan vast ook iets aan!
PS 1 Topic is nog steeds voldoende hier!
enne ik heb je foto in een collage verwerkt van Speed zwolle 2003
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: SunJul20, 2003 5:23:11 PM
- Location: Ouddorp
Heeij joost,
idd oude bekende, alles goed met u?? Onderhand al pappa of niet
Lache joh dat andere topicje, had ik niet gelezen... Is idd een beetje hetzelde.
Alleen wij moeten een maandje of 8 en geen 20 dagen
Is met een eend gaan niks voor jou?? Dat is wel een uitdaging...
ciao
idd oude bekende, alles goed met u?? Onderhand al pappa of niet
Lache joh dat andere topicje, had ik niet gelezen... Is idd een beetje hetzelde.
Alleen wij moeten een maandje of 8 en geen 20 dagen
Is met een eend gaan niks voor jou?? Dat is wel een uitdaging...
ciao
Met een AX naar afrika.....
1.0 1.1 1.4 diesel, 4x4, keuzes keuzes mensen
1.0 1.1 1.4 diesel, 4x4, keuzes keuzes mensen
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: SunJul20, 2003 5:23:11 PM
- Location: Ouddorp
volcane@elmo wrote:Haha, ik heb mn AX ook niet kort gereden. Daar heeft mn vriendin voor gezorgd
Achterop een bus gereden, met dr slippers achten mn sportpedalen blijven hangen! Tja gelukkig niets aan over gehouden..
Afgelopen jaar was je nog op Full Speed Rosmalen volgens mij? Jammer van je AX
Leuke plannen iig! Hou ons op de hoogte met verhalen en foto's!
Wat is eigenlijk je budget?
Erg leuk plan!!
Ik zou een zo kaal mogelijke AX nemen iig een carburateur zodat je geen gezeik krijgt met electra verder zou ik mijn luchtinlaat veranderen zodat er echt geen stof in kan!
Verder moet je eigenlijk wel erg veel vernieuwen om er acht maanden mee door de woestijn te karren, veel suc6 iig
Ik zou een zo kaal mogelijke AX nemen iig een carburateur zodat je geen gezeik krijgt met electra verder zou ik mijn luchtinlaat veranderen zodat er echt geen stof in kan!
Verder moet je eigenlijk wel erg veel vernieuwen om er acht maanden mee door de woestijn te karren, veel suc6 iig
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: SunJul20, 2003 5:23:11 PM
- Location: Ouddorp
Het budget is zo laag mogelijk.....
Ik zag dat gister een AX 4x4 voor ca 500 euro is verkocht op ebay, in Zwitserland welliswaar... Maar dan heb ik even een lekker weekendje zwitserland, doe ik ook niet moelijk over. Weet iemand wat er allemaal voor kosten aan verbonden zijn om een ax te importeren.
Eigenlijk was ik eerst van plan om hem gewoon mee te nemen, en helemaal niks te importeren, dit omdat je in afrika toch niks hebt aan een kenteken. Daar moet je voor (bijna) iederland een kenteken en verz kopen.
Maar omdat ik er denk ik ook in Nederland wel een paar meetings mee wil bezoeken, misschien een paar sponsor evenementen moet bezoeken, en in de winter nog een (oefen) tripje naar scandianvie mee wil maken, lijkt het me toch wel makkelijk als ik hem gewoon kan verzekeren etc.
Als ik aan een ax 4x4 kan komen voor onder de 1000 euro denk ik toch dat ik daar voor ga.
Anders wordt het denk ik een gewone 1.1 met carbs idd. Elektronica vermijden, daar kunnen die afrikanen niks mee.
Verder zal ik denk ik weinig aanpassingen gaan doen. Als je hem bijvoorbeeld extreem zou verhogen, dan wordt de aandrijflijn alleen maar meer belast....
Een aantal dingen zijn echter onontbeerlijk:
- Skidplate!
- Aandrijfassen en fussee bekijken/vervangen(daar heb ik veel problemen mee gehad)
- Bijna alle onderdelen die van rubber gemaakt zijn (preventief) vervangen (zand, droogte en graadje of 40-50 is niet de ideale omstandigheid)
- Stalen velgen met binnenband
- goede radiateur en misschien extra fan.
Zo kan ik denk ik nog wel een poosje doorgaan. Maar het wordt geen monstertruck met een snorkel en 16 inch noppenbanden (zijn zowiezo nutteloos in zand).
Uiteraard zandgeel met een groot axclub logo en een reserveband op de achterklep of motorkap, het ook wil oog wat...
Ciao
Ik zag dat gister een AX 4x4 voor ca 500 euro is verkocht op ebay, in Zwitserland welliswaar... Maar dan heb ik even een lekker weekendje zwitserland, doe ik ook niet moelijk over. Weet iemand wat er allemaal voor kosten aan verbonden zijn om een ax te importeren.
Eigenlijk was ik eerst van plan om hem gewoon mee te nemen, en helemaal niks te importeren, dit omdat je in afrika toch niks hebt aan een kenteken. Daar moet je voor (bijna) iederland een kenteken en verz kopen.
Maar omdat ik er denk ik ook in Nederland wel een paar meetings mee wil bezoeken, misschien een paar sponsor evenementen moet bezoeken, en in de winter nog een (oefen) tripje naar scandianvie mee wil maken, lijkt het me toch wel makkelijk als ik hem gewoon kan verzekeren etc.
Als ik aan een ax 4x4 kan komen voor onder de 1000 euro denk ik toch dat ik daar voor ga.
Anders wordt het denk ik een gewone 1.1 met carbs idd. Elektronica vermijden, daar kunnen die afrikanen niks mee.
Verder zal ik denk ik weinig aanpassingen gaan doen. Als je hem bijvoorbeeld extreem zou verhogen, dan wordt de aandrijflijn alleen maar meer belast....
Een aantal dingen zijn echter onontbeerlijk:
- Skidplate!
- Aandrijfassen en fussee bekijken/vervangen(daar heb ik veel problemen mee gehad)
- Bijna alle onderdelen die van rubber gemaakt zijn (preventief) vervangen (zand, droogte en graadje of 40-50 is niet de ideale omstandigheid)
- Stalen velgen met binnenband
- goede radiateur en misschien extra fan.
Zo kan ik denk ik nog wel een poosje doorgaan. Maar het wordt geen monstertruck met een snorkel en 16 inch noppenbanden (zijn zowiezo nutteloos in zand).
Uiteraard zandgeel met een groot axclub logo en een reserveband op de achterklep of motorkap, het ook wil oog wat...
Ciao
Met een AX naar afrika.....
1.0 1.1 1.4 diesel, 4x4, keuzes keuzes mensen
1.0 1.1 1.4 diesel, 4x4, keuzes keuzes mensen
volcane@elmo wrote:Het budget is zo laag mogelijk.....
Ik zag dat gister een AX 4x4 voor ca 500 euro is verkocht op ebay, in Zwitserland welliswaar... Maar dan heb ik even een lekker weekendje zwitserland, doe ik ook niet moelijk over. Weet iemand wat er allemaal voor kosten aan verbonden zijn om een AX te importeren.
Eigenlijk was ik eerst van plan om hem gewoon mee te nemen, en helemaal niks te importeren, dit omdat je in afrika toch niks hebt aan een kenteken. Daar moet je voor (bijna) iederland een kenteken en verz kopen.
Maar omdat ik er denk ik ook in Nederland wel een paar meetings mee wil bezoeken, misschien een paar sponsor evenementen moet bezoeken, en in de winter nog een (oefen) tripje naar scandianvie mee wil maken, lijkt het me toch wel makkelijk als ik hem gewoon kan verzekeren etc.
Als ik aan een AX 4x4 kan komen voor onder de 1000 euro denk ik toch dat ik daar voor ga.
Anders wordt het denk ik een gewone 1.1 met carbs idd. Elektronica vermijden, daar kunnen die afrikanen niks mee.
Verder zal ik denk ik weinig aanpassingen gaan doen. Als je hem bijvoorbeeld extreem zou verhogen, dan wordt de aandrijflijn alleen maar meer belast....
Een aantal dingen zijn echter onontbeerlijk:
- Skidplate!
- Aandrijfassen en fussee bekijken/vervangen(daar heb ik veel problemen mee gehad)
- Bijna alle onderdelen die van rubber gemaakt zijn (preventief) vervangen (zand, droogte en graadje of 40-50 is niet de ideale omstandigheid)
- Stalen velgen met binnenband
- goede radiateur en misschien extra fan.
Zo kan ik denk ik nog wel een poosje doorgaan. Maar het wordt geen monstertruck met een snorkel en 16 inch noppenbanden (zijn zowiezo nutteloos in zand).
Uiteraard zandgeel met een groot axclub logo en een reserveband op de achterklep of motorkap, het ook wil oog wat...
Ciao
Op de volgende site zul je vast al wel gekeken hebben:
http://www.amsterdamdakar.com
Daar vond ik de volgende info:
"Tot Mauritani? ben je okay qua wegcondities. Zelfs de Westelijke Sahara is voorzien van het nodige asfalt. Vanaf de grens bij Mauritani? worden de nodige gidsen gehuurd en wordt het asfalt verruild voor mul zand. En dit is het stuk waar je je auto voor moet klaarmaken. Wil je niet teveel scheppen en duwen dan moet je zorgen dat je auto licht is en genoeg ground clearance krijgt.
Het eerste is simpel, slopen wat je niet nodig hebt. Verder handig omgaan met zware reservespullen, aantal jerry cans en reservewielen beperken en alleen dan de cans vullen wanneer je ze nodig denkt te hebben.
Ground clearance is een ander verhaal en vraagt meer creativiteit. Een beetje ruimte onder je auto is altijd handig. Als het zand echt lastig wordt verlaag je je bandenspanning waardoor het verhogen van de auto des te belangrijker wordt. Mocht je besluiten om je reserveband er onderuit te slopen zorg er dan wel voor dat je je brandstoftank goed beschermt.
Nog wat klein spul: olie verversen, v-snaar vervangen (oude meenemen) en luchtfilter uitblazen (extra luchtfilter in achterbak). Vermijd brikkies met veel electronica, dat is zo moeilijk lassen. Extra radiateur/koeling was niet nodig tijdens de laatste trip."
Maar ja...gaat Amsterdam - Dakar ook door de Sahara (ben nie zo topografisch aangelegd )
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
En anders de diesel radiator, die past zeker, is iets dikker en heeft een krachtigere koelvan.
Verder zou ik dingen als reserve thermostaat, radiatorslangen (kachel), en koelfansensor altijd meenemen. Tenzij je deze thuis eerst allemaal effe vervangt natuulijk....
Verder zou ik dingen als reserve thermostaat, radiatorslangen (kachel), en koelfansensor altijd meenemen. Tenzij je deze thuis eerst allemaal effe vervangt natuulijk....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Ik zou geen reservewiel aan de achterklep steken, vraag maar aan terreinwagenrijders in Dakar... laat je reservewiel maar zitten waar het zit...
Ga vooral voor hoge banden d.w.z. met hoog profiel zodat je beter schokken opvangt en ook deze losser kan zetten voor moeilijke plaatsen.
Of je daarmee door de keuring raakt is wel wat anders
Koelingsproblemen zijn wel op te lossen bv. zoals kakelbont voorstelt.. Het is gewoon wat klein bemeten voor de radiator in de AX, da's al.
Eventueel kan het gat in het schutbord vooraan wat vergroot worden, en ook dit in de bumper, dit om de motor zelf meer afkoellucht te geven?
Ga vooral voor hoge banden d.w.z. met hoog profiel zodat je beter schokken opvangt en ook deze losser kan zetten voor moeilijke plaatsen.
Of je daarmee door de keuring raakt is wel wat anders
Koelingsproblemen zijn wel op te lossen bv. zoals kakelbont voorstelt.. Het is gewoon wat klein bemeten voor de radiator in de AX, da's al.
Eventueel kan het gat in het schutbord vooraan wat vergroot worden, en ook dit in de bumper, dit om de motor zelf meer afkoellucht te geven?