d-riem vervangen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
d-riem vervangen?
Hallo,
Mijn distrubutieriem is 19.000 km geleden vervangen. Echter, de riem zit er al 7 jaar op, maar heeft 2 jaar stilgestaan. Kan die nog een tijdje mee, of is het tijd om te vervangen?
Mijn distrubutieriem is 19.000 km geleden vervangen. Echter, de riem zit er al 7 jaar op, maar heeft 2 jaar stilgestaan. Kan die nog een tijdje mee, of is het tijd om te vervangen?
AX 1.0 k-way '91
81000 km
81000 km
Er wordt doorgaans gezegt bij de 80000km vervangen of na 8 jaar.
Maar als je toch twijfeld zou ik geen risico nemen.
Als zou die breken ben je echt de pineut.
Maar als je toch twijfeld zou ik geen risico nemen.
Als zou die breken ben je echt de pineut.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

vervangen!
voor die 70,- (als je het zelf doet) en wat frustraties moet je het niet laten..
als hij knapt (of je spanrol kapot gaat) dan is het ECHT over.. ik heb nog een kapot blokje liggen.. als je wilt zien hoe het eruit ziet?
die interval zegt overigens ook niets.. want die riem was dus bij die GT net 5000km trg vervangen.. alleen hadden ze het spanrol dus NIET vervangen, en dat is veeel funester! dat was bij mn 1.1 die ik 'gekregen' had ook.. spanrol slecht.. die riem breekt niet zomaar..
voor die 70,- (als je het zelf doet) en wat frustraties moet je het niet laten..
als hij knapt (of je spanrol kapot gaat) dan is het ECHT over.. ik heb nog een kapot blokje liggen.. als je wilt zien hoe het eruit ziet?

die interval zegt overigens ook niets.. want die riem was dus bij die GT net 5000km trg vervangen.. alleen hadden ze het spanrol dus NIET vervangen, en dat is veeel funester! dat was bij mn 1.1 die ik 'gekregen' had ook.. spanrol slecht.. die riem breekt niet zomaar..

AX-bestuurders..
Hoe kun je trouwens checken of je spanrol nog picobello is?
Ik herinner me dat mijn vrouw een keer een fluitende toon gehoord heeft een paar maanden terug en die fluittoon verdween langszaam die dag.
Duidelijk een geval van spanrolprobleempje...zoals al door anderen in dit forum eerder werd aangegeven.
Het geluid is nooit meer teruggekeerd en de auto rijd perfect.
Groetjes
Harry
Hoe kun je trouwens checken of je spanrol nog picobello is?
Ik herinner me dat mijn vrouw een keer een fluitende toon gehoord heeft een paar maanden terug en die fluittoon verdween langszaam die dag.
Duidelijk een geval van spanrolprobleempje...zoals al door anderen in dit forum eerder werd aangegeven.
Het geluid is nooit meer teruggekeerd en de auto rijd perfect.
Groetjes
Harry
Citrofilus Totallus
tja de enige manier om dat te controleren is de boel los te draaien en eens goed te luisteren hoe de lagers klinken van je spanrol, bij mij maakte ze redelijk wat lawaai en heb het compleete zooitje inc waterpomp dus ook maar vervangen voor de zekerheid 

To do's:
Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
zou dit eventueel kunnen:
ik zet markeringen op de tandwielen en de oude riem. dan leg ik de riem naast de nieuwe riem en neem ik de markeringen over op de juiste tanden. dan nieuwe riem op gemarkeerde wielen.
dan zouden alle tanden op de juiste positie blijven staan toch?
bedankt
ik zet markeringen op de tandwielen en de oude riem. dan leg ik de riem naast de nieuwe riem en neem ik de markeringen over op de juiste tanden. dan nieuwe riem op gemarkeerde wielen.
dan zouden alle tanden op de juiste positie blijven staan toch?
bedankt
AX 1.0 k-way '91
81000 km
81000 km
boven in het nokkenas tandwiel zit een blokkeergat als je hier een boor van 10 mm instop is deze geblokeerd vervolgens zit er bij je vliegwiel naar de BDH sensor een klein gaatje waar je een boor 6 in kunt stoppen dan is alles exact goed geblokeerd
To do's:
Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
lang leve de beunwijze van de Haynes..
@Bixie: als je spanrol begint te fluiten, dan staattie waarschijnlijk al vast, het is namelijk (zo is mij verteld) niet het lager dat fluit, maar de riem die over de buitenkant schuurt!! dattie nu weer los is zegt gewoon dat het lager nog niet helemaal kapot is, maar wel bijna..
ik zou m snel vervangen! je riem wordt nu zwaar belast en zou eventueel kunnen knappen (zie ik niet zo snel gebeuren) maar als je lager iut elkaar klapt DOOR de belasting, dan ligt je riem opeens scheef en staat je nokkenas vast maar je krukas niet.. en dan heb je een probleem.
Overigens was bij mij toen de d-riem nog geen eens geknapt.. wel beschadigt, maar niet kapot.. en ook de lengte was nog goed.
@Bixie: als je spanrol begint te fluiten, dan staattie waarschijnlijk al vast, het is namelijk (zo is mij verteld) niet het lager dat fluit, maar de riem die over de buitenkant schuurt!! dattie nu weer los is zegt gewoon dat het lager nog niet helemaal kapot is, maar wel bijna..
ik zou m snel vervangen! je riem wordt nu zwaar belast en zou eventueel kunnen knappen (zie ik niet zo snel gebeuren) maar als je lager iut elkaar klapt DOOR de belasting, dan ligt je riem opeens scheef en staat je nokkenas vast maar je krukas niet.. en dan heb je een probleem.
Overigens was bij mij toen de d-riem nog geen eens geknapt.. wel beschadigt, maar niet kapot.. en ook de lengte was nog goed.

dag allemaal,
ik hem mn distributieriem en spanrol succesvol vervangen (riem op gevoel aangespannen)
bij het starten begon iets onder de motorkap te fluiten, zou dit de v snaar zijn of is het dat de nieuwe riem een beetje in moet slijten? is dit normaal? na een kort ritje is het fluiten verdwenen.
ik hem mn distributieriem en spanrol succesvol vervangen (riem op gevoel aangespannen)
bij het starten begon iets onder de motorkap te fluiten, zou dit de v snaar zijn of is het dat de nieuwe riem een beetje in moet slijten? is dit normaal? na een kort ritje is het fluiten verdwenen.
AX 1.0 k-way '91
81000 km
81000 km
batman wrote:dag allemaal,
ik hem mn distributieriem en spanrol succesvol vervangen (riem op gevoel aangespannen)
bij het starten begon iets onder de motorkap te fluiten, zou dit de v snaar zijn of is het dat de nieuwe riem een beetje in moet slijten? is dit normaal? na een kort ritje is het fluiten verdwenen.
Dit KAN de v-snaar zijn, deze heb je ook los gehad en misschien is ie niet helemaal goed gespannen. Dit kan je spannen door de dynamo los te draaien bij het stelboutje, dan aanspannen en het boutje weer vast.
Je spanrol moet nog even inlopen tot die tijd heb je een raar fluitend geluid. Als het na 200 km nog steeds zo is staat je dis riem wat te strak. Check voor de zekerheid wel je v-snaar nog even.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.