Kachelprobleem(pje)
Moderator: webmasters
Kachelprobleem(pje)
Ongeveer 2 ? 3 weken geleden trad bij een (klein) probleem op. De kachel wou namelijk niet meer blazen. Hij laat de rijwind wel gewoon door (wat ie normaal op stand 0 ook doet), maar de standen 1 t/m 3 blazen niet harder dan dat.
Na enkele topics over kachels door gespit te hebben dacht ik het probleem gevonden te hebben: een kapotte kachelaanjager. Dus op het forum een kachelaanjager gevraagd. Dankzij Arn? heb ik er nu 1, maar nadat ik gisteravond deze aangesloten had deed deze ook niets, wat bij mij het vermoeden deed rijzen dat er dus helemaal niets mis was met mijn aanjager en dat ik het probleem dus ergens anders zal moeten zoeken.
Is er een mogelijkheid hoe ik de aanjager direct kan testen zonder tussenkomst van de schakelaartjes van de verwarming (gewoon om te kijken of ie nog werkt)?
De bedrading ziet er goed uit, geen scheurtjes of rare knikken erin, dus zeer waarschijnlijk ligt het daar niet aan.
Wat kan de oorzaak zijn van het niet-blazen???
Na enkele topics over kachels door gespit te hebben dacht ik het probleem gevonden te hebben: een kapotte kachelaanjager. Dus op het forum een kachelaanjager gevraagd. Dankzij Arn? heb ik er nu 1, maar nadat ik gisteravond deze aangesloten had deed deze ook niets, wat bij mij het vermoeden deed rijzen dat er dus helemaal niets mis was met mijn aanjager en dat ik het probleem dus ergens anders zal moeten zoeken.
Is er een mogelijkheid hoe ik de aanjager direct kan testen zonder tussenkomst van de schakelaartjes van de verwarming (gewoon om te kijken of ie nog werkt)?
De bedrading ziet er goed uit, geen scheurtjes of rare knikken erin, dus zeer waarschijnlijk ligt het daar niet aan.
Wat kan de oorzaak zijn van het niet-blazen???
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
De volgende zaken heb ik al gechecked:
- Zekeren zijn allemaal nog goed
- Stekkertje van de schakelaar zit nog vast
- Stekkertje op de aanjager zit nog vast
de achterruitverwarming doet het trouwens ook niet meer...tegelijk met de aanjager --> Verband
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Op je kachelaanjager zit een stekker (meen een grijze draad en 3 paarse)
Tjek eens met een spanningszoeken of je daar wel spanning hebt. Wanneer dat zo is kun je gelijk een heleboel mogelijkheden uitsluiten, want dan is de weerstand kapot > veel vookomend probleem.
Mijn weerstand is ook kapot, maar dan doet de kachel het nog wel in stand 3 (volle kracht
)
Tjek eens met een spanningszoeken of je daar wel spanning hebt. Wanneer dat zo is kun je gelijk een heleboel mogelijkheden uitsluiten, want dan is de weerstand kapot > veel vookomend probleem.
Mijn weerstand is ook kapot, maar dan doet de kachel het nog wel in stand 3 (volle kracht

bokkie wrote:
Mijn weerstand is ook kapot, maar dan doet de kachel het nog wel in stand 3 (volle kracht)
Dat heb ik ook! best irritant af en toe.... waar vind ik zo`n weerstand en hoe vervang ik die? is dat een makkelijk klusje of denkt iedereen vooral niet aan beginnen, is zonde van je tijd?!
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt
bokkie wrote:Op je kachelaanjager zit een stekker (meen een grijze draad en 3 paarse)
Tjek eens met een spanningszoeken of je daar wel spanning hebt. Wanneer dat zo is kun je gelijk een heleboel mogelijkheden uitsluiten, want dan is de weerstand kapot > veel vookomend probleem.
Mijn weerstand is ook kapot, maar dan doet de kachel het nog wel in stand 3 (volle kracht)
Bij mij zijn het volgens mij 3 gele en 1 rode (zo uit mn hoofd).
Ik zal vanmiddag eens met een spanningszoeeker in de weer.
Dus spanning op 1 van de (gele) draden (denk ik dan) wil zeggen dat er nix met de draden aan de hand is? (tja...ik heb nog steeds de ballen verstand van electrische systemen en auto's)
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Die drie gele zijn verbonden met je schakelaar in je dashbord > elk draadje vertegenwoordigd een stand. Wanneer je de schakelaar inschakeld maakt een van die gele draden over de weerstand een kringloop van stroom over de rode draad.
Wanneer je je schakelaar op stand 1 zet moet je tussen de rode draad en ergens een gele draad 12 Volt kunnen meten. Het gelijke bij stand 2 en 3. Wanneer dat het geval is > dan is er voor de rest niks mis met je bedrading en zekeringen. Dan zit het probleem dus in je aanjager.
Meet je geen spanning > dan is waarschijnlijk je aanjager goed en dan moet je eens naar je schakelaar doormeten (ohmse weerstand) en je zekeringen nakijken.
Wanneer je je schakelaar op stand 1 zet moet je tussen de rode draad en ergens een gele draad 12 Volt kunnen meten. Het gelijke bij stand 2 en 3. Wanneer dat het geval is > dan is er voor de rest niks mis met je bedrading en zekeringen. Dan zit het probleem dus in je aanjager.
Meet je geen spanning > dan is waarschijnlijk je aanjager goed en dan moet je eens naar je schakelaar doormeten (ohmse weerstand) en je zekeringen nakijken.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
electrischschema van de aanjager. Wel eentje met 2 standen.
http://members.lycos.nl/axkway/technisc ... trisch.jpg
http://members.lycos.nl/axkway/technisc ... trisch.jpg
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
TjizZzuH wrote:bokkie wrote:Op je kachelaanjager zit een stekker (meen een grijze draad en 3 paarse)
Tjek eens met een spanningszoeken of je daar wel spanning hebt. Wanneer dat zo is kun je gelijk een heleboel mogelijkheden uitsluiten, want dan is de weerstand kapot > veel vookomend probleem.
Mijn weerstand is ook kapot, maar dan doet de kachel het nog wel in stand 3 (volle kracht)
Bij mij zijn het volgens mij 3 gele en 1 rode (zo uit mn hoofd).
Ik zal vanmiddag eens met een spanningszoeeker in de weer.
Dus spanning op 1 van de (gele) draden (denk ik dan) wil zeggen dat er nix met de draden aan de hand is? (tja...ik heb nog steeds de ballen verstand van electrische systemen en auto's)
Leuk schema'tje voor iemand die de ballen niet snapt van auto-elektronica

bokkie wrote:Dan is het probleem dus je aanjager. Kun je evt verhelpen door je weerstand eruit te knikkeren (of uiteraard een nieuwe in te zetten).
Weerstand eruit, dan heb je alleen aan/uit stand, maar dan doet ie het iig.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik nog nog wel technisch genoeg ben om starks de spannign op de bedrading te meten...heb het nu nog niet gedaan

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
TjizZzuH wrote:De volgende zaken heb ik al gechecked:
- Zekeren zijn allemaal nog goed
- Stekkertje van de schakelaar zit nog vast
- Stekkertje op de aanjager zit nog vast
de achterruitverwarming doet het trouwens ook niet meer...tegelijk met de aanjager --> Verband![]()
waarschijnlijk zitten beiden achter hetzelfde relais. die kan ook defect zijn
vts 8v wrote:TjizZzuH wrote:De volgende zaken heb ik al gechecked:
- Zekeren zijn allemaal nog goed
- Stekkertje van de schakelaar zit nog vast
- Stekkertje op de aanjager zit nog vast
de achterruitverwarming doet het trouwens ook niet meer...tegelijk met de aanjager --> Verband![]()
Ik heb zelf een SAXO. Als zich het rood gemarkeerde probleem bij een SAXO voordoet dan is bijna altijd, of het relais wat hier tussen zit (paars bij een Saxo en zit onder de motorkap) defect of het contactslot is defect.
Het contactslot doet het wel...tenminste ik kan:
- de sleutel er nog steeds insteken en omdraaien
- de auto starten
Als de verlichting van de AX aan staat, brand er normaal gesproken een (niet heel erg fel) oranje lampje in de schakelaar (zodat je hem in het donker kunt vinden). Dat doet ie nog steeds. Alleen als ik de achterruitverwarming aan wil doen, gaat ie niet meer feller branden (wat ie dus wel hoort te doen). Maar ik zal eens gaan zoeken naar het relais wat bij de achterruitverwarming hoort en kijken of ie kapot is of nie
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Zaterdag middag even een nieuwe (digitale) multimeter gekocht, want de oude (analoge) die we thuis hadden, gaf aan dat mn accu meer dan 50 V
leverde en dat het lichtnet meer dan 250 V was...
Zondagmiddag de bekabeling van de kachelaanjager aan het doormeten geweest met de volgende resultaten:
Volgens mij kan ik hieruit en uit vorig onderzoek opmaken dat:
Enige mogelijke oorzaak die ik nu nog zou weten (aangedragen door vts 8v) is het relais...
Alleen heb ik daar nog ff 2 vraagjes over:

Zondagmiddag de bekabeling van de kachelaanjager aan het doormeten geweest met de volgende resultaten:
- Voltage accu met motor uit: 13.10 V
Voltage accu met motor aan: 14.50 V

Voltage stekkertje kachelaanjager: 0.00 V

Weerstand stekkertje:
stand 0

stand 1

stand 2

stand 3

Volgens mij kan ik hieruit en uit vorig onderzoek opmaken dat:
- het niet aan de kachelaanjager ligt
- het niet aan een zekering ligt
- de bekabeling van de schakelaar naar de aanjager goed is
- de schakelaar goed is
Enige mogelijke oorzaak die ik nu nog zou weten (aangedragen door vts 8v) is het relais...
Alleen heb ik daar nog ff 2 vraagjes over:
- In mn zekeringenkastje zitten 5 relais...welke daarvan is voor de achterruitverwarming en de kachel?
- Hoe kan ik zien of een relais kapot is?
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)