Met de huidige benzine prijzen vroeg ik me af of je met een Ax 1.1 ook op RON 95 kunt rijden, tot nu toe heb ik altijd RON 98 in de tank.
Wie weet hier meer over ???
Laatst heb ik die nieuwe benzine van de BP getankt. Ultimate 98 d8 ik. Nou ik rij met goedkope Makro 95 1:16+ en met die Ultimate van ?0,10 (ofzo) per liter duurder haalde ik 1:15,5. Dan zeggen ze dat je auto zuiniger gaat rijden....
Mijn 1.1i uit '94 rijdt in ieder geval niks zuiniger op 98. In mijn Saxo 16v tank ik alleen maar 98 omdat daar een pingelsensor in zit en de computer langzamerhand de ontsteking gaat aanpassen aan de getankte benzine. Het slechtste wat je dus met moderne motoren kunt doen is afwisselend 95 en 98 tanken. Dan weet je computer nooit waar hij aan toe is. Bij oudere auto's zonder pingelsensor maakt het niet zoveel uit.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
arnaud wrote:hoezo zou je met een oude carb niet met 95 kunnen rijden >>?
Tuurlijk kan het wel, maar met een oude carb rijdt 98 net even lekkerder. Ik heb hiervoor een renaultje 5 uit `84 gehad en daar merkte je het verschil best wel goed
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt
AX_freak wrote:Met de huidige benzine prijzen vroeg ik me af of je met een AX 1.1 ook op RON 95 kunt rijden, tot nu toe heb ik altijd RON 98 in de tank. Wie weet hier meer over ???
AX'jes zijn juist gebouwd voor RON 95. Zelfs de carburateurversies kunnen rustig op 95. 98 is zwaar overbodig, tenzij er iets mis is met je ontsteking(stijdstip).
AX_freak wrote:Met de huidige benzine prijzen vroeg ik me af of je met een AX 1.1 ook op RON 95 kunt rijden, tot nu toe heb ik altijd RON 98 in de tank. Wie weet hier meer over ???
AX'jes zijn juist gebouwd voor RON 95. Zelfs de carburateurversies kunnen rustig op 95. 98 is zwaar overbodig, tenzij er iets mis is met je ontsteking(stijdstip).
En toch raad mijn pa (oud Citro?n-monteur) aan 98 in mijn GTtje carburateur te gooien. Het zijn hoogtoeren-blokjes en die vinden dat toch echt wat lkkrder waardoor ze beter lopen.... Dat is ook duidelijk te merken bij mij!
Bij mijn (oude) SPORT stond dat zelfs in het instructieboekje....
Maar in het geval van AX_freak kan hij gewoon 95 tanken het is tenslotte maar een 1.1tje
AX_freak wrote:Met de huidige benzine prijzen vroeg ik me af of je met een AX 1.1 ook op RON 95 kunt rijden, tot nu toe heb ik altijd RON 98 in de tank. Wie weet hier meer over ???
AX'jes zijn juist gebouwd voor RON 95. Zelfs de carburateurversies kunnen rustig op 95. 98 is zwaar overbodig, tenzij er iets mis is met je ontsteking(stijdstip).
En toch raad mijn pa (oud Citro?n-monteur) aan 98 in mijn GTtje carburateur te gooien. Het zijn hoogtoeren-blokjes en die vinden dat toch echt wat lkkrder waardoor ze beter lopen.... Dat is ook duidelijk te merken bij mij!
Bij mijn (oude) SPORT stond dat zelfs in het instructieboekje....
Maar in het geval van AX_freak kan hij gewoon 95 tanken het is tenslotte maar een 1.1tje
Saxo.VTS.16v wrote:Mijn 1.1i uit '94 rijdt in ieder geval niks zuiniger op 98. In mijn Saxo 16v tank ik alleen maar 98 omdat daar een pingelsensor in zit en de computer langzamerhand de ontsteking gaat aanpassen aan de getankte benzine. Het slechtste wat je dus met moderne motoren kunt doen is afwisselend 95 en 98 tanken. Dan weet je computer nooit waar hij aan toe is. Bij oudere auto's zonder pingelsensor maakt het niet zoveel uit.
volgens mij is het mooie van een pingelsensor dat je juist op beide brandstoffen kunt rijden. Als kloppen wordt geregistreerd wordt je ontsteking iets vervroegd en dit past ie stapje voor stapje aan.
zodat ie zo dicht mogelijk bij dit pingelen zit....
dus als je m niet aangepast hebt moet je volgens mij gewoon 95 tanken heeft namelijk weer een iets hogere verbrandingssnelheid! en is goedkoper!
Dat is toch min of meer wat ik ook zeg? De computer uit mijn 16v gaat echt niet constant zitten regelen. Hij "went" op lange termijn aan het soort brandstof wat je tankt. Als je dus afwisselend 95 en 98 gaat tanken kan dat niet veel goed doen.
De pingelregeling is er ook een beveiliging die je motor beschermd tegen bv. een brandstof met een te laag octaan gehalte. Pingelen is ook een samenloop van ongunstige omstandigheden. Met 98 zou pingelen ook mogelijk zijn als er iets mis is.
Ik zou ook best op 95 kunnen rijden maar met 98 rij ik toch meer km en het van nature nerveuze 16v blok rijd er relaxter op. Het wordt ook niet voor niets in het instructieboekje aanbevolen om 98 te rijden.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94