
Simon aka simsken (AX 1.4 GT '90)
Moderator: webmasters
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Hey Simon, van harte welkom bij deze super gezellige club
Veel plezier hier ?n natuurlijk met je AX.


Veel plezier hier ?n natuurlijk met je AX.
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 98
- Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
- Location: De Heurne
- Contact:
Hallo maar weer eens,
Na heel heel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang niks te hebben gedaan door school, werk en andere druktes zijn we (ik en mijn broer) nu toch aan de slag gegaan met de ax.
De auto uit het hok halen was al meteen feest want we kregen hem amper meer aan het lopen. Toch naar veel moeite kwam hij er uit rijden, op 2 cilinder en met een gigantisch rookgordijn.
Eerst het ding maar eens goed gewassen want hij zat onder een hele dikke laag stof.
Toen hebben we de motor eens even goed bekeken en besloten hem er helemaal uit te halen.
Zo gezegd zo gedaan, motor er uit gehaald met bak en al (overigens nog geen 2 uur werk).
Alles zat onder de dikke vette troep dus eerst maar eens met de hogedrukreiniger het spul schoongemaakt.
Daarna dynamo, bak, drukgroep enz enz er af gehaald.
Toen de kop er af, want de koppakking was goed lek. Toen de kop er af was zagen we al steeds meer narigheid. Alles zat echt helemaal dicht gekoekt met verbrande olie.
Dus alles maar uit elkaar getrokken voor een grote schoonmaak beurt.
Op de kleppen zat al een dikke centimeter aangekoekte verbrande olie. En in alle kanaaltjes en onderdelen zat een dikke laag troep. Waarschijnlijk van korte ritjes rijden en nooit op tijd olie ververst. Ook zaten de zuigerveren helemaal vast.
Kortom, best gaar.
Dus besloten maar een grondige motorische opknapbeurt te doen, volgende wordt gedaan:
? Nieuwe zuigerveren
? Nieuwe drijfstang lagers
? Kop stralen en vlakken
? Kleppen stralen
? Klepzittingen geslepen
? Cilinderbussen honen
? Alle pakkingen en keerringen vervangen
? Nieuwe distributie
? Alles goed schoon maken
? Versnellingsbak reviseren
Ondertussen zijn we al aardig wat opgeschoten. De zuigers zitten er al weer in met nieuwe zuigerveren, nieuwe drijfstang lagers, cilinderbussen gehoond en zit het onderblok alweer in elkaar. Helaas had ik geen camera bij de hand met het demonteren en schoonmaken maar ik kon nu even de camera van de buren lenen.
De kop gaat van de week naar revisiebedrijf, waar hij voor een kratje bier (met dank aan vriend van mijn broer) wordt gevlakt, geslepen en grondig schoongemaakt.
Aan de carrosserie moet ook heel wat gebeuren, er zitten een paar flinke gaten onder de motorkap, waaronder bij de veerpoot, en daar moet dus wat nieuws in gezet worden.
Er zit nog wel heel wat werk in maar het vordert al aardig.
Hier wat foto?s, ze zijn van niet zo?n goede kwaliteit, staan niet precies in de goede volgorde en het rood lijkt wel roze, maar in het echt is het echt rood

Na heel heel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang niks te hebben gedaan door school, werk en andere druktes zijn we (ik en mijn broer) nu toch aan de slag gegaan met de ax.
De auto uit het hok halen was al meteen feest want we kregen hem amper meer aan het lopen. Toch naar veel moeite kwam hij er uit rijden, op 2 cilinder en met een gigantisch rookgordijn.
Eerst het ding maar eens goed gewassen want hij zat onder een hele dikke laag stof.
Toen hebben we de motor eens even goed bekeken en besloten hem er helemaal uit te halen.
Zo gezegd zo gedaan, motor er uit gehaald met bak en al (overigens nog geen 2 uur werk).
Alles zat onder de dikke vette troep dus eerst maar eens met de hogedrukreiniger het spul schoongemaakt.
Daarna dynamo, bak, drukgroep enz enz er af gehaald.
Toen de kop er af, want de koppakking was goed lek. Toen de kop er af was zagen we al steeds meer narigheid. Alles zat echt helemaal dicht gekoekt met verbrande olie.
Dus alles maar uit elkaar getrokken voor een grote schoonmaak beurt.
Op de kleppen zat al een dikke centimeter aangekoekte verbrande olie. En in alle kanaaltjes en onderdelen zat een dikke laag troep. Waarschijnlijk van korte ritjes rijden en nooit op tijd olie ververst. Ook zaten de zuigerveren helemaal vast.
Kortom, best gaar.
Dus besloten maar een grondige motorische opknapbeurt te doen, volgende wordt gedaan:
? Nieuwe zuigerveren
? Nieuwe drijfstang lagers
? Kop stralen en vlakken
? Kleppen stralen
? Klepzittingen geslepen
? Cilinderbussen honen
? Alle pakkingen en keerringen vervangen
? Nieuwe distributie
? Alles goed schoon maken
? Versnellingsbak reviseren
Ondertussen zijn we al aardig wat opgeschoten. De zuigers zitten er al weer in met nieuwe zuigerveren, nieuwe drijfstang lagers, cilinderbussen gehoond en zit het onderblok alweer in elkaar. Helaas had ik geen camera bij de hand met het demonteren en schoonmaken maar ik kon nu even de camera van de buren lenen.
De kop gaat van de week naar revisiebedrijf, waar hij voor een kratje bier (met dank aan vriend van mijn broer) wordt gevlakt, geslepen en grondig schoongemaakt.
Aan de carrosserie moet ook heel wat gebeuren, er zitten een paar flinke gaten onder de motorkap, waaronder bij de veerpoot, en daar moet dus wat nieuws in gezet worden.
Er zit nog wel heel wat werk in maar het vordert al aardig.
Hier wat foto?s, ze zijn van niet zo?n goede kwaliteit, staan niet precies in de goede volgorde en het rood lijkt wel roze, maar in het echt is het echt rood
























-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 98
- Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
- Location: De Heurne
- Contact:
q01z wrote:jaloersssssssssssssssss
ziet er goed uit jongens!lekker bezig
waar hebben jullie al die troep gehaald en was dat nog beetje te betalen??
Komplete pakkingsset (dus inlaat-, uitlaat-, kleppendekselpakking en rubbertjes voor de kleppen enz) en zuigerveren en lagers heb ik via revisiebedrijf besteld
Dat was totaal 165?
Daar komt nog een distributie, 2 krukaskeerringen en voor de aandrijfassen enz bij, die bestel ik via mijn vader wie bij een peugeot garage werkt. Het totaal zal iets boven de 200? uitkomen
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Echt heel netjes hoor ennuh leuke foto's 

Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
master-arnie wrote:Ik kan echt uren naar dit soort foto's kijken. Dat blok van mij gaat er hoe dan ook vroeg of laat ook eens uit....
Begreep dat ik een aluminium blok heb, kan dus nooit zwaar zijn...
uit ervaring kan ik je vertellen dat het gewicht tussen een alu en metaal onderblok niet echt heel veel is

en verder 200 euro

dat is niet echt veel.
vakwerk!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 98
- Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
- Location: De Heurne
- Contact:
Danku voor de leuke reactie's
motiveert wel
De kop is vandaag naar de revisie gegaan, dus ondertussen de versnellingsbak maar eens uit elkaar gehaald want hij schakelde niet meer zo heel fijn.
Met loshalen zagen we het al gelijk, die syncro ringen van de 5e versnelling zijn helemaal uitgevreten en daarom schiet hij dus uit de versnelling. Daar zoek ik dus nog een nieuwe voor, verder heb ik de bakverhoudingen eens berekend, en volgens het Citroën boek zit er dus een 1.4i 3d +GTI '94 & '95 bak achter.
Want de 3, 4 en 5 zijn totaal anders dan een standaard AX 1.4i GT bak van voor '94
Verhoudingen van mijn versnellingsbak zijn:
1e : 3,417
2e : 1,950
3e : 1,357
4e : 1,054
5e : 0,853
Een lijstje van de 5e versnelling van andere types:
voor '94
1.1i TGE/TZX/Diesel
5e : 0,767
1.4 GT
5e : 0,836
1.4 GTI
5e : 0,854
'94 & '95
1.0i/1.4i 5d/Diesel
5e : 0,770
GTI
5e : 0,853
vanaf '95
1.5D
5e : 0,767
1.1i
5e : 0,770
1.4i
5e : 0,850
Best veel verschil dus.
Maja, weer even een paar foto's:
Dit is dus kapot van de 5e versnelling
Bak uit elkaar draaien
Hier gebeurd het allemaal
Pa bezig, is handig hoor zo'n brug!
De kop, is vandaag weg gegaan voor revisie
Blijft mooi
Dat was het weer voor vandaag!


De kop is vandaag naar de revisie gegaan, dus ondertussen de versnellingsbak maar eens uit elkaar gehaald want hij schakelde niet meer zo heel fijn.
Met loshalen zagen we het al gelijk, die syncro ringen van de 5e versnelling zijn helemaal uitgevreten en daarom schiet hij dus uit de versnelling. Daar zoek ik dus nog een nieuwe voor, verder heb ik de bakverhoudingen eens berekend, en volgens het Citroën boek zit er dus een 1.4i 3d +GTI '94 & '95 bak achter.
Want de 3, 4 en 5 zijn totaal anders dan een standaard AX 1.4i GT bak van voor '94
Verhoudingen van mijn versnellingsbak zijn:
1e : 3,417
2e : 1,950
3e : 1,357
4e : 1,054
5e : 0,853
Een lijstje van de 5e versnelling van andere types:
voor '94
1.1i TGE/TZX/Diesel
5e : 0,767
1.4 GT
5e : 0,836
1.4 GTI
5e : 0,854
'94 & '95
1.0i/1.4i 5d/Diesel
5e : 0,770
GTI
5e : 0,853
vanaf '95
1.5D
5e : 0,767
1.1i
5e : 0,770
1.4i
5e : 0,850
Best veel verschil dus.
Maja, weer even een paar foto's:

Dit is dus kapot van de 5e versnelling

Bak uit elkaar draaien



Hier gebeurd het allemaal

Pa bezig, is handig hoor zo'n brug!

De kop, is vandaag weg gegaan voor revisie

Blijft mooi

Dat was het weer voor vandaag!