Om ff vooraan te beginnen:
Afgelopen donderdag knipperde af en toe het koelvloeistoflampje als ik boven de 4000 toeren kwam. Daarom heb ik de koelvloeistof vrijdag maar eens bijgevuld, want ik verwachte dat het niveau op het randje zat. Er bleek echter minder dan een halve liter voor nodig te zijn om hem tot het randje te vullen. Omdat er bij een ax wel vaker een probleempje met sensoren of bedrading is heb ik (rustig) met het af en toe knipperende lampje doorgereden. De temperatuur bleef goed, dus geen probleem zou je zeggen.
tot vanavond....
om alle frustraties van vandaag een beetje van me af te schudden besloot ik na m'n werk nog ff een stukje te gaan toeren. Na de motor warmgereden te hebben ben ik de snelweg opgegaan (ben niet boven de 120 geweest), en afgezien van het af en toe knipperende lampje leek alles in orde....totdat er opeens getik onder de motorkap hoorbaar was. Vrijwel direct ben ik gestopt bij een benzinepomp om eens een kijkje te nemen. Er was niets te zien, en dus besloot ik om rustig richting huis te rijden. Ik zat alleen nog niet op de snelweg of het getik begon harder te worden, behoorlijk hard zelfs. Toen ik de koppeling intrapte om te horen of het getik ook bij stationair toerental te horen was viel de motor uit. Daarop heb ik de auto aan de kant gezet, en na een kwartiertje nog eens geprobeerd te starten. Het geluid wat ik toen hoorde klonk ongeveer net zo als het op slot doen van je ax (als je cv hebt). Een soort klik dus en verder niks. Een kameraad heeft me naar huis gesleept, en daarna hebben we het nog even over gehad. Hij dacht aan de drijfstangen, krukas, vastgelopen cylinder, of klep. Na het weekend gaan we proberen dit op te lossen. Suggesties in welke richting we dit moeten zoeken zijn erg welkom.
en ja....t is die blauwe