Het boenk-mysterie: OPGELOST!!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dingen aan de ophanging rammellen bijna alleen over hobbels en zijn niet zozeer snelheidsafhankelijk
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Wat zou jij voorstellen dan, Sander? Aandrijving? Wat zit daar nog aan behalve homokineet en aandrijfas, dan zou kunnen boenken?
Of iets waarop het wiel soms aanloopt? Het fuseekapje zit nu weer goed... (meteen op jouw vraag Brutus. als je goed zoekt op de plaatjes in de vraagbaak zie je hoe 'ie hoort. de mijne zat 'naar voren' gedraaid).
Brutus, wiel 3-uur-9-uur bewegen: Dat is toch ook wat gebeurt als je stuurt? Bedoel je dat bij 'heel zachtjes' bewegen er speling is te vinden of bij flink raggen dat je wielen sturen? Voor fusee (6-uur-12-uur) zelfde vraag?
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het moet bijna wel iets zijn in de aandrijflijn. En omdat het alleen boven de 50 kmh gebeurt is het een boenkje waar wat vermogen voor nodig is. Is het boenkje als je koppeling intrapt weg?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Boenkt ie als je remt?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Het boenkje is niet weg bij ontkoppelen en klinkt zowel tijdens remmen als niet-remmen (gas-los) als gassen.
Bij snelheden vanaf 100 km/h hoor ik 'm nooit (en dat is niet alleen door het motorgeluid).

Het is soms te voelen in het stuur, maar het stuur trekt niet naar een kant.
Het is soms te voelen in het gaspedaal (van de andere weet ik het niet zeker).
De bovenste twee observeringen kunnen ermee te maken hebben dat de hele auto trilt, en niet alleen de genoemde bedieningsdelen...

Wat zou het kunnen zijn.... :(
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

was wiellager al geoppert
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

kdenk dat wiellagers eerder fluiten als boenken, mischien een keer een idee om je ophanging eens op een middagje uit elkaar te draaien en alles eens te inspecteren, ik heb ook zo'n boenk geluid gehad in me oude auto dacht dat het van voren kwam uiteindelijk bleek dat de rubbers waarmee me schokdempers achter vastzaten helemaal kapot waren en hier vlink speling op zat
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

zou wel eens je rem kunnen zijn. Als de klauw niet helemaal teruggaat na het remmen en je het kromme remschijven ( en wie heeft die niet? ) dan loopt die een beetje aan en begint het bij bepaalde snelheden te resoneren. Kan je controleren door je wiel te verwijderen en de klauw proberen te verschuiven. Als het je klauw is kan je die demonteren en schoonmaken.
Met strepen ga je harder.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Wiellager is meer schurend en ratelend... Waar mijnes last van heeft..

Geen boenk dus...
Je rem is het denk ik ook niet.. Want je wiel draait bij 50 zo snel rond.. dat het bijna een constante toon moet zijn!

motorisch kan het niet zo zijn.. lijkt me..

Wat sander zegt.. echt in de aandrijving zoeken..

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

zet je auto eens op de grond en kijk of je stabi. stang niet je chassis raakt :wink: want als je hem verlaagt dan kan hij die gaan raken heb ik ook gehad namelijk


verder kun je je fusee controleren door er met een koevoet tussen te zetten en dan kijken of er spelling zit.

stuurkogels lijkt me onlogish dan zou de auto ook moeten scheef trekken als het heel erg is.

draag arm rubber kan versleten zijn beste is die gewoon te vervangen, ze kosten niet zo duur.

zit het aan 1 kant of zijn het bijde kanten.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik weet niet precies aan welke kant het zit. Mijn gok is rechts, maar aangezien ik altijd links in de auto zit heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal...

December 2004 was mijn auto bij de garage voor wat dingetjes en de monteur merkte op dat banden & remmen prima waren. Lijkt met niet dat die krom zijn (plus, dat zou ik al hebben gemerkt).
Het stuur trekt inderdaad niet, niet eens een klein beetje, maar ik heb ontdekt dat een bocht naar links maken het boenkje meestal weghaalt. Naar rechts en rechtdoor hoor ik hem wel. Het is nu consequent bij rechtdoor bij bep. snelheid, niet zoals eerst 'soms'.

Ik heb de auto niet verlaagd (5-deurs :roll: ) en heb eergisteren aan de stabi gewrikt en daar was geen millimeter speling in te krijgen.

Wat blijft er voor vandaag over om te controleren: fusee (even koevoetje halen bij de buren, hopen dat die er wel een hebben...), schokdempers achter en de draagarm(rubbers).

Bedankt allemaal tot zover en we kijken wel weer hoe het gaat...
Kijk uit, een Cactussssss

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

veel sterkte met zoeken weet hoe frustrerend het kan zijn :)
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

In de achterschokdempers kan ik geen beweging krijgen. Denk dus dat die het niet zijn. Zien er ook niet raar uit.

De fusees zijn bij opkrikken en boven-onder-rammelen-aan-het-wiel niet te bewegen. Een koevoet kon ik zo?ven niet aan komen.

Echter: als ik aan het linker voorwiel rammel van links-naar-rechts, beweegt het wiel en het stuur ook een beetje (stuurslot, dat wel). Dat hoort, lijkt me. Rechts beweegt het wiel ook een beetje, maar het stuur niet!
Ik heb het moertje waarmee de spoorstang aan de veerpoot vast zit aangedraaid met 35 Nm. Het hielp niet. (was dit de 'spoorstangkogel' ??)
Zou het uberhaupt die 'kogel' kunnen zijn? En zou de linkerkant ook aandraaien iets kunnen helpen?

Ik ga nu fijn met m'n draagarmen spelen :)
Kijk uit, een Cactussssss

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

heb je niet toevallig speling op je stuurhuis ofzo??
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hoe bekijk ik dat?
Links hoefde overigens niet aangedraaid te worden, die zat goed vast.
Kijk uit, een Cactussssss

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Bij mijn oude auto kon je de speling afstellen met een bout, ik weet niet precies hoe dit bij de ax zit en dan bedoel ik dus het gedeelte wat beweegd als je je stuur draaid das zo'n stang die dan op en neer gaat
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Heb een koevoet gevonden en me in allerlei hoeken gewrongen om er iets mee te kunnen; op de zeldzame posities waarin ik kracht kon zetten deed de fusee niks. Mijn gok is dus dat het niet de fusee is.

Hier foto's van de bevestiging van de draagarmen:

Rechts:
Image

Links:
Image


Ziet iemand iets op de foto's dat niet hoort?
Zo nee, iemand nog ideeen over wat het zou kunnen zijn?
Menmulder, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met speling op het stuurhuis. Waar zit het aan te draaien ding op een AX?
Kijk uit, een Cactussssss

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Je draagarmen zien er wel goed uit, niet toevallig je uitlaat die ergens een beetje los hangt, of zoals ik ook wel eens heb gehad een schot in mijn eindemper die los zat ging trillen bij bepaalde toerentallen en maakte een hoop herrie. Komt niet toevallig je uitlaat daaronder af en toe tegen die zwarte buis aan die eronderdoorloopt

Ik weet niet of je bij een ax de speling af kan stellen het stuurhuis is het zwarte gaval wat over de in de motoruimte over de gehele breedte loopt hier komt de as van het stuur in uit en er lopen 2 assen naar je draagarmen
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Denk niet de uitlaat, dat zou niet ophouden bij 90 km/h, denk je wel? Verder lijkt het me niet dat die boenkt, eerder rammelt.
Kijk uit, een Cactussssss

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Mhh waarom zou het niet ophouden bij 90, kan heel erg toeren afhankelijk zijn zoiets resonantie heet dat geloof ik. Ik heb een hele tijd gezeten met een verschrikkelijk harde fluittoon tussen de 75 en de 100 dacht dat het uit me versnellingsbak kwam of een van me lagers was, was er vanovertuigd dat het uit me motorruimte kwam wat bleek het was me antenne die een beetje ver omhoog stond, en dus ging trillen bij bepaalde snelheden kun je zien hoe je je kunt vergissen in verschillende geluiden
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Post Reply