Geknoeid
Moderators: vtspower, webmasters
gewoon erin zetten, maakt niks uit. Als je van 5 Amp. naar 20 Amp zou gaan ofzo had ik er ms bedenkingen bij gehad.
het verschil tussen 5 Amp. en 7,5 Amp. is minimaal en als je systeempje dan wel werkt is het helemaal goei. (Dadelijk drie weken aan het tobben terwijl er misschien alleen een zwaardere zekering in moet :scratch: )
het verschil tussen 5 Amp. en 7,5 Amp. is minimaal en als je systeempje dan wel werkt is het helemaal goei. (Dadelijk drie weken aan het tobben terwijl er misschien alleen een zwaardere zekering in moet :scratch: )
nou ja, net zolang tot je je draadjes ipv je zekering doorfikt. Dan is het foute boel.
Weet niet hoe dik je draden zijn > denk 1,5 mm2 ofzo. Die kunnen wel een 20 Amp. hebben maar dat is gewoonweg niet goed als een radio zoveel trekt. Dan heb je wel degelijk ergens een lekstroompje zitten (van ong. 17 Amp ofzo )
Als je echt kortsluiting hebt dan knalt je zekering er toch wel uit (eigenlijk ongeacht welke waarde die heeft omdat dan je maximale accu stroom eroverheen gaat. Zelfs de groene 30 Amp. zekeringen knallen er dan net zo makkelijk als een 5 Amp. uit)
Probeer es een 10 Amp. en hopelijk blijft die er wel inzitten.
(dan weet je ok gelijk dat het niet alleen de radio is die over die zekering loopt maar er meerdere verbruikers op zitten).
Weet niet hoe dik je draden zijn > denk 1,5 mm2 ofzo. Die kunnen wel een 20 Amp. hebben maar dat is gewoonweg niet goed als een radio zoveel trekt. Dan heb je wel degelijk ergens een lekstroompje zitten (van ong. 17 Amp ofzo )
Als je echt kortsluiting hebt dan knalt je zekering er toch wel uit (eigenlijk ongeacht welke waarde die heeft omdat dan je maximale accu stroom eroverheen gaat. Zelfs de groene 30 Amp. zekeringen knallen er dan net zo makkelijk als een 5 Amp. uit)
Probeer es een 10 Amp. en hopelijk blijft die er wel inzitten.
(dan weet je ok gelijk dat het niet alleen de radio is die over die zekering loopt maar er meerdere verbruikers op zitten).
Ik ga het allemaal even proberen als ik zo dadelijk klaar ben met werken (en er nog een winkel open is waar ik zekeringen kan kopen) Bedankt voor je reactie(s) in ieder geval en ik laat even weten of het euvel verholpen is door een simpele ingreep
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt
Nope ik heb nog geen oplossing voor het probleem gevonden. Ik ga eens even ergens een andere radio proberen te cheffen en kijken of het aan de radio ligt en anders een andere antennekabel proberen, ik heb alleen niet zo gek veel tijd dus het moet even in de weekenden gebeuren. Maar ik houd jullie op de hoogte!
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt
- contact aan, antenne uitgeplugd = radio knippert aan/uit
Ik verdenk hier toch sterk een verkeerde aansluiting van je radio!
Waar heb je de voeding en massa voor je radio op aangesloten?
Ik denk namelijk dat je een van beide hebt aangesloten op je relais van je richtingaanwijzers.
Als je dezelfde test nog eens doet en dan eens je richtingaanwijzer of alarmlichten aanzet "knippert" je radio dan met dezelfde frequentie als je richtingaanwijzer? zo ja, dan is dat 100% zeker de oorzaak!
AX 1.4i GT te koop
voeding van mijn radio zijn gewoon de standaard draden die in een AX (elke auto) lopen; continue stroom, en wissel?stroom (contact aan/uit)
Dan zou dus de vorige eigenaar hiermee geknoeid moeten hebben en dat lijkt me niet waarschijnlijk maar toch maar even proberen
Dan zou dus de vorige eigenaar hiermee geknoeid moeten hebben en dat lijkt me niet waarschijnlijk maar toch maar even proberen
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt
Dan zou dus de vorige eigenaar hiermee geknoeid moeten hebben en dat lijkt me niet waarschijnlijk maar toch maar even proberen
Zo onwaarschijnlijk is dat nou ook weer niet, in mijn laatste 2 AX'en moest ik zelf ook de juiste draden zoeken voor de voeding van m'n radio,
Als er zo'n standaard plug in zit, dan wil dat nog niet zeggen dat deze ook goed is aangesloten!
AX 1.4i GT te koop
Dan zou je hem toch ok moeten horen tikken toch??? klik, klak, klik, klak > knipperrelais.
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom een (inmiddels) drie pagina tellend topic hierover ontstaan is terwijl er (geloof ik) nog niet geprobeerd is een rechtstreekse plus van de accu af te pakken.
Rechstreekse plusdraad van accu, massa ergens op een deurschanier ofzo > dat kan al niet meer mis dan. Op die manier kun je mogelijke oorzaken van je probleem uitsluiten.
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom een (inmiddels) drie pagina tellend topic hierover ontstaan is terwijl er (geloof ik) nog niet geprobeerd is een rechtstreekse plus van de accu af te pakken.
Rechstreekse plusdraad van accu, massa ergens op een deurschanier ofzo > dat kan al niet meer mis dan. Op die manier kun je mogelijke oorzaken van je probleem uitsluiten.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
bokkie wrote:Dan zou je hem toch ok moeten horen tikken toch??? klik, klak, klik, klak > knipperrelais.
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom een (inmiddels) drie pagina tellend topic hierover ontstaan is terwijl er (geloof ik) nog niet geprobeerd is een rechtstreekse plus van de accu af te pakken.
Rechstreekse plusdraad van accu, massa ergens op een deurschanier ofzo > dat kan al niet meer mis dan. Op die manier kun je mogelijke oorzaken van je probleem uitsluiten.
Nee, das een snugger idee als er ergens sluiting in die radio zit, kan je em dan meteen helemaal afschrijven, ongezekerd een apparaat aansluiten dat kapot kan zijn is niet echt handig te noemen.
Ik blijf er bij om een ander radiootje dr in te hangen, kan je de radio iig als bron uitsluiten.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
bokkie wrote:Ooit van zweefzekeringen gehoord?
Zeker wel, maar daar hoor ik je niet over praten in je verhaaltje, die dingen zitten bij mij overal in mn zelf aangelegde bedrading.
Bovendien, als er ergens sluiting in de stroomdraad zit, dan zou dit altijd moeten optreden, met of zonder antennekabel aangesloten, dus ik denk dat de stroomdraad wel uitgesloten kan worden van problemen.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
- Location: eindhoven
- Contact:
Okee, ik had tot vanmiddag dus precies hetzelfde probleem als jaap1980. Zekering nummer 12 knalde er elke keer uit en ik had geen idee waar het vandaan kwam. Aangezien ik zelf net mijn radio erin had gepield, leek het waarschijnlijk dat hier ergens de oorzaak zat. Net zoals jaap1980 heeft, ging de stroom van de radio af bij het aanzetten van de gewone verlichting. De radio werkte wel zonder antenne, maar na het inpluggen van de antenne knalde de zekering weer(volgens mij bij contact aan en uit).
Oplossing in mijn geval:
De draad die ik had aangesloten als aarde voor de radio had blijkbaar iets met de verlichting te maken en veroorzaakte zodoende al die gekke verschijnselen.
Van de twee pluggen die uit je radio komen is er 1 voor de boxen en 1 voor de stroom. Op de plug voor de stroom heb ik alleen de continue stroomtoevoer en de stroomtoevoer bij contact 'aan' aangesloten. Dus heb ik geen aarde aangesloten op die plug!
Bij het aansluiten van de antenne heb ik er goed op gelet dat de binnenste enkele draad contact maakt binnenin het gat voor de antenne aansluiting(precies in het midden!).
De draderige huls die tussen de oranje en witte hulzen zit, maakt contact met de behuizing van de radio(aarde!).
Ik had dus geen mooie plug meer aan het uiteinde van mijn antennekabel, als je die wel hebt, kan je dit laatste stukje vergeten.
Bij mij maakt het geheel dus aarde via de buitenste mantel van de antenne en niet via de aarde-ingang van de stroomtoevoerplug.
In ieder geval werkt nu alles naar behoren, inclusief de zekering!
@jaap1980: hopelijk kan je hier iets mee!
Oplossing in mijn geval:
De draad die ik had aangesloten als aarde voor de radio had blijkbaar iets met de verlichting te maken en veroorzaakte zodoende al die gekke verschijnselen.
Van de twee pluggen die uit je radio komen is er 1 voor de boxen en 1 voor de stroom. Op de plug voor de stroom heb ik alleen de continue stroomtoevoer en de stroomtoevoer bij contact 'aan' aangesloten. Dus heb ik geen aarde aangesloten op die plug!
Bij het aansluiten van de antenne heb ik er goed op gelet dat de binnenste enkele draad contact maakt binnenin het gat voor de antenne aansluiting(precies in het midden!).
De draderige huls die tussen de oranje en witte hulzen zit, maakt contact met de behuizing van de radio(aarde!).
Ik had dus geen mooie plug meer aan het uiteinde van mijn antennekabel, als je die wel hebt, kan je dit laatste stukje vergeten.
Bij mij maakt het geheel dus aarde via de buitenste mantel van de antenne en niet via de aarde-ingang van de stroomtoevoerplug.
In ieder geval werkt nu alles naar behoren, inclusief de zekering!
@jaap1980: hopelijk kan je hier iets mee!
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!
hhahaah lol allemaal leuk geprobeert mensen maar dit is gewoon een massa probleem als je een kabel direct van de min van de accu naar je radio had getrokken was het goed geweest,.. als de massa van de radio niet goed is trekt ie ergens anders vandaan in dit geval trekt ie et weg bij je verlichting,.. vandaar dat je zekering overbelast word,.. dit is echt een veel voorkomend probleemje bij oudere japannertjes,...