LPG
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
LPG
ik vroeg mij af of er hier ook ax rijders die op lpg rijden?
ik ga waarschijnlijk ook op lpg rijden, lekker goedkoop.
ik ga waarschijnlijk ook op lpg rijden, lekker goedkoop.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik rijd op een LPG, ik heb een ax GT volcane van 1991 en die lag toen ik hem een dik jaar geleden kocht al op lpg. Rijd lekker goedkoop. Ik heb een tank van 30 liter en daar doe ik bijna 300km mee. IK heb wel iets vermogensverlies op lpg maar dat weegt niet op tegen de prijs van lpg hier in Belgi? (momenteel rond de 35 eurocent)
Misschien dat ik een AX ga kopen met LPG. Maar heb 'n paar vraagjes:
- Merk je veel verschil in vermogen? Gaat om een GTi
- Wat is het verbruik ongeveer op LPG ?
- Heb ik dan zo'n verdomd grote tank in de kofferbak liggen ?
- En zijn er nog grote nadelen om niet tot aanschaf over te gaan?
Ben namelijk op zoek naar een AX. Kan toch niet zonder 'n AX
en de Volvo 340 slurpt wat te veel benzine.
- Merk je veel verschil in vermogen? Gaat om een GTi
- Wat is het verbruik ongeveer op LPG ?
- Heb ik dan zo'n verdomd grote tank in de kofferbak liggen ?
- En zijn er nog grote nadelen om niet tot aanschaf over te gaan?
Ben namelijk op zoek naar een AX. Kan toch niet zonder 'n AX

- je merkt verschil in vermogen
-je rijdt iets minder kilometer op een liter, scheelt gauw 2 a 3 km
-wat voor een tank eronder zit of in de achterbank hangt van jouw aankoop af. Je hebt twee typen:
type zetpil (zit in je kofferbak)
type donut(zit waar je reserve wiel zat)
-grote nadelen? ehm ja je hebt hogere vaste lasten! Dus je moet meer rijden om toch goedkoper uit te zijn. Hierdoor hebben de gas axjes veel kilometers! En rond de 2 ton zijn alleen de dieselblokjes niet aan een revisie toe.
Dusss
heb je hier wat aan?
-je rijdt iets minder kilometer op een liter, scheelt gauw 2 a 3 km
-wat voor een tank eronder zit of in de achterbank hangt van jouw aankoop af. Je hebt twee typen:
type zetpil (zit in je kofferbak)
type donut(zit waar je reserve wiel zat)
-grote nadelen? ehm ja je hebt hogere vaste lasten! Dus je moet meer rijden om toch goedkoper uit te zijn. Hierdoor hebben de gas axjes veel kilometers! En rond de 2 ton zijn alleen de dieselblokjes niet aan een revisie toe.
Dusss
heb je hier wat aan?
bz10 wrote:- je merkt verschil in vermogen
-je rijdt iets minder kilometer op een liter, scheelt gauw 2 a 3 km
-wat voor een tank eronder zit of in de achterbank hangt van jouw aankoop af. Je hebt twee typen:
type zetpil (zit in je kofferbak)
type donut(zit waar je reserve wiel zat)
-grote nadelen? ehm ja je hebt hogere vaste lasten! Dus je moet meer rijden om toch goedkoper uit te zijn. Hierdoor hebben de gas axjes veel kilometers! En rond de 2 ton zijn alleen de dieselblokjes niet aan een revisie toe.
Dusss
heb je hier wat aan?
Ja hier heb ik wat aan. Bedankt!
Als ik dit lees denk ik dat het niet loont om een auto op LPG aan te schaffen, aangezien ik nog geen 10.000 km per jaar rijdt. Zeker niet als ik weer school heb ipv stage. Dan kan ik beter verder kijken naar een goede benzine zodat de vaste lasten lager zijn.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Popmart wrote:bz10 wrote:- je merkt verschil in vermogen
-je rijdt iets minder kilometer op een liter, scheelt gauw 2 a 3 km
-wat voor een tank eronder zit of in de achterbank hangt van jouw aankoop af. Je hebt twee typen:
type zetpil (zit in je kofferbak)
type donut(zit waar je reserve wiel zat)
-grote nadelen? ehm ja je hebt hogere vaste lasten! Dus je moet meer rijden om toch goedkoper uit te zijn. Hierdoor hebben de gas axjes veel kilometers! En rond de 2 ton zijn alleen de dieselblokjes niet aan een revisie toe.
Dusss
heb je hier wat aan?
Ja hier heb ik wat aan. Bedankt!
Als ik dit lees denk ik dat het niet loont om een auto op LPG aan te schaffen, aangezien ik nog geen 10.000 km per jaar rijdt. Zeker niet als ik weer school heb ipv stage. Dan kan ik beter verder kijken naar een goede benzine zodat de vaste lasten lager zijn.
Reken het maar eens uit, maar een gebruikte auto op LPG is al snel voordelig. Bij een G1 en G2 LPG-installatie is dat vaak al bij minder dan 10.000 km en bij een G3-installatie is dat vaak al na 5000 km.
Dit ten opzichte van benzine.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Sander wrote:heel simpel:
ja
geen idee 1
ja
ja Je kop slijt sneller door de hogere temperaturen.
Dat de kop sneller slijt doordat LPG een hogere temperatuur heeft of warmer verbrandt, is een wijd verbreid misverstand.
Op het Xantia-forum is hier een zeer uitgebreide discussie overgeweest waar de conclusie uitgetrokken dat dit een broodje aap verhaal is.
Overigens is het wel zo dat sommige cilinderkoppen slechter tegen LPG rijden dan andere cilinderkoppen. Zo kan een Xantia-cilinderkop van een Xantia 1.8i 8V slecht tegen LPG rijden en zijn de kleppen uitgesteld na zo'n 150.000 - 200.000 km. Een BX-cilinderkop daarentegen kan zeer goed tegen LPG-rijden en zijn standen van 400.000 km gemakkelijk haalbaar zonder koprevisie.
Dat een auto die op LGP rijd even snel op is als een benzine klopt ook niet.
Een vriendin van mij heeft een golf 3 (sorry
) gekocht, dat ding heeft al bijna 3 ton gelopen. Er is echt niks mee aan de hand, blok lekt niet, helemaal niks. Hij heeft zich er een beetje in verdiept en verw8 dat zijn auto het nog ongeveer 1 ? 2 ton zal uithouden.
Hij rijd trouwens van hier (Maastricht) naar Groningen voor ongeveer 15 euro.
Een vriendin van mij heeft een golf 3 (sorry

Hij rijd trouwens van hier (Maastricht) naar Groningen voor ongeveer 15 euro.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
Nu in de testfase beland...
- Joris
- AX Master Spammer
- Posts: 2018
- Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
- Location: Heerenveen (Friesland)
- Contact:
Golf 3 en een ax scheelt nog al.
Als je op lpg rijd word de boel warmer dan normaal.
Volgens mij is de hardheid van de klepzittingen ook niet voldoende.
Ook zul je zien dat je vaker kleppen moet stellen bij oudere motoren die op lpg lopen.
Het is goedkoper !!
Als je op lpg rijd word de boel warmer dan normaal.
Volgens mij is de hardheid van de klepzittingen ook niet voldoende.
Ook zul je zien dat je vaker kleppen moet stellen bij oudere motoren die op lpg lopen.
Het is goedkoper !!

Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79
Joris wrote:Golf 3 en een AX scheelt nog al.
Als je op lpg rijd word de boel warmer dan normaal.
Volgens mij is de hardheid van de klepzittingen ook niet voldoende.
Ook zul je zien dat je vaker kleppen moet stellen bij oudere motoren die op lpg lopen.
Het is goedkoper !!
Ik weet idd niet hoe met een AX zit.
Goedkoper is het zeker, Maastricht-Groningen voor 15 euro

Als je bij de wegenbelasting onder de categorie aardgas en g3 valt blijft de wegenbelasting hetzelfde. Maar bij de caterogie gas en overige moet je meer als 100 euro betalen.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
Nu in de testfase beland...
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
bad_my84 wrote:bz10 wrote:Wat wil je zeggen dat een auto op gas langer mee gaat?
Denk 't, ken geen andere benzine auto die de 3 ton haalt zonder gereviseerd te hoeven worden.
De wagen van mn pa staat ook over de 3 ton, ook een lpg bak, we hebben dr 1 weggedaan met bijna 4 ton op de klok, ook lpg, maar dat zegt niks verder, waarom zouden benzinemotoren geen 3 ton kunnen lopen zonder revisie, ligt dr maar net aan hoe dr mee gereden wordt.
Naja oke sommige koppen kunnen slecht tegen gas. Dit denk ik toch doordat vooral de inlaatkleppen gekoeld worden door de benzine. Xsara's zijn er ook niet echt gek op maar die rijden en 190 op gas en voor 20 euro van alkmaar naar parijs
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
bz10 wrote:...Je hebt twee typen:
type zetpil (zit in je kofferbak)
type donut(zit waar je reserve wiel zat)
Lijkt me moeilijk bij een AX...het reservewiel hangt onder de auto en ik denk nie dat daar een gastank mag hangen

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
TjizZzuH wrote:bz10 wrote:...Je hebt twee typen:
type zetpil (zit in je kofferbak)
type donut(zit waar je reserve wiel zat)
Lijkt me moeilijk bij een AX...het reservewiel hangt onder de auto en ik denk nie dat daar een gastank mag hangen
Een LPG-tank mag zeker onder de auto hangen. Een benzinetank hangt toch ook onder de auto?