Koppeling stuk?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Koppeling stuk?
Vanmorgen stap ik in de auto en het koppelingspedaal voelt niet zoals normaal, het gaat iets soepeler, iets minder weerstand. Daarnaast lijkt de koppeling niet helemaal aan te grijpen. Als ik in twee of drie veel gas geef, dan gaat de motor wel meer toeren maken, maar veel harder ga ik niet. Geef ik rustig gas, dan is er geen probleem.
Dit is opeens ontstaan, dus geen slijtage lijkt mij. Het stinkt in de auto ook niet naar slippende koppelingsplaten.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn en of het een dure reparatie is?
Dit is opeens ontstaan, dus geen slijtage lijkt mij. Het stinkt in de auto ook niet naar slippende koppelingsplaten.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn en of het een dure reparatie is?
Eind december had ik precies hetzelfde probleem..."sponzig" pedaal en doorslippen van de versnelling
==> kapotte verdeelkap van de hydrauliek van de koppeling (of zoiets)...ongeveer een 400 euro als je het laat repareren bij een garage (incl arbeidsloon)
==> kapotte verdeelkap van de hydrauliek van de koppeling (of zoiets)...ongeveer een 400 euro als je het laat repareren bij een garage (incl arbeidsloon)
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Snowbard wrote:Ik kom net bij de dealer vandaan en de hele koppeling moet worden vervangen. Kost 575 euro. Helaas.
Dat is ook geen klusje voor de dealer. Dealers zijn alleen goed om nieuwe auto's te kopen. Onderdelen en onderhoud schrijven ze allemaal met dubbel krijt.
ff rondbellen dus naar andere garages, of het forum eens flink doornemen en zelf aan de slag gaan
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Er werd mij verteld dat je hier niet te lang mee moet doorrijden omdat je dan dus opeens stil kan komen te staan. Ik wil er dus wel meteen iets aan laten doen.
Zelf durf ik dit klusje niet te doen aangezien de dealer er ook al 4 uur mee bezig is. En ik heb geen motorische sleutelervaring, het risico dat het niet goed gaat is dan een beetje te groot.
Maar in elk geval bedankt voor alle snelle reacties!!!
Zelf durf ik dit klusje niet te doen aangezien de dealer er ook al 4 uur mee bezig is. En ik heb geen motorische sleutelervaring, het risico dat het niet goed gaat is dan een beetje te groot.
Maar in elk geval bedankt voor alle snelle reacties!!!
Mooie gelegenheid om dus wat sleutel ervaring op te doen Er kan in principe niks verkeerd gaan > het past maar op een manier in elkaar en anders niet.
Mocht het dan nog niet lukken > dan is er altijd wel iemand in de buurt die je helpen kan. Ik zou het sowieso wegens het prijsverschil proberen.
Mocht het dan nog niet lukken > dan is er altijd wel iemand in de buurt die je helpen kan. Ik zou het sowieso wegens het prijsverschil proberen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
de hydrauliek van de koppeling
Wow, heeft een AX een hydraulische koppeling? Ben benieuwd waar me reservoir zit voor de vloeistof.... Klinklare onzin als je dealer dat heeft verteld
Tja, koppelingetje vervangen is te doen met het juiste gereedschap. Het is domweg alles loshalen en weer vastmaken, niks speciaals ofzo....
Freude am Fahren.
master-arnie wrote:de hydrauliek van de koppeling
Wow, heeft een AX een hydraulische koppeling? Ben benieuwd waar me reservoir zit voor de vloeistof.... Klinklare onzin als je dealer dat heeft verteld ...
Ik kwam in een ander topic het begrip "drukgroep" tegen en daar gingen in mn hoofd meer lampjes en belletjes van branden resp. rinkelen, dus bij mij was toendertijd de drukgroep kaduuk.
Dat met hydraulisch had ik op school gehoord of zo
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Wel hip > een hydraulisch gestuurde koppeling. Zelfde principe als een zware motorfietskoppeling op je axje bouwen, dat zou gaaf zijn.
Heeft voor de rest totaal geen nut, owkee (een kabeltje werkt ook perfect), maar je bent wel de enigste die het heeft
(en je kunt waarschijnlijk met je pink je koppeling bedienen, zo weinig weerstand zal je pedaal hebben).
Heeft voor de rest totaal geen nut, owkee (een kabeltje werkt ook perfect), maar je bent wel de enigste die het heeft
(en je kunt waarschijnlijk met je pink je koppeling bedienen, zo weinig weerstand zal je pedaal hebben).