1.4 d. kop eraf, pomp eraf, distr,gebroken. Hoe nu??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Diek wrote:Ok, dat zou mooi zijn! Ga ik morgen controleren.

En suggesties voor de dieselpomp??

Dieselpomp kon wel ns een probleempje worden, als ik de ATH kluwer er op na sla ben je daar niet gelukkig mee als je die moet afstellen, moet allemaal op een speciale manier gebeuren, met een meter op een bepaalde brandstofleiding etc etc

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Er is weer een hoop verwarring, en dat terwijl het heel simpel is. In je nokkeaswiel zit een gat waardoor een M10 bout kan. Dit gat loopt door tot een inkeping in je kop. Als het goed is staat dat gat nu naar de voorkant van de auto. In je vliegwiel zitten 2 gaten. Dit omdat je krukas 2 keer ronddraait en je nokkenas 1 keer. Het is even zoeken maar het gaatje zit in het onderblok vlak bij je odp sensor.

De dieselpomp moet ook een gaatje hebben ik kan me zo voorstellen dat dat een soortgelijke constructie is als het nokkeaswiel. Als al deze wielen op tijd staan dus overal zitten de blokeerpinnen op hun plek. Dan moet je de riem eromheen leggen. Deze staat nu op tijd. Aanspannen met de spanrol. Met de hand de motor een paar keer rond draaien. Dit zodat de riem recht op de poelies zit en klaar ben je. Dan staat alles op tijd en kan je de motor gewoon starten. Zo simpel is het.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Diek
AX driver
AX driver

Post by Diek »

Kijk, dat is duidelijke taal!

Morgen gelijk aan de slag. (en ben benieuwd)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Sander wrote:Er is weer een hoop verwarring, en dat terwijl het heel simpel is. In je nokkeaswiel zit een gat waardoor een M10 bout kan. Dit gat loopt door tot een inkeping in je kop. Als het goed is staat dat gat nu naar de voorkant van de auto. In je vliegwiel zitten 2 gaten. Dit omdat je krukas 2 keer ronddraait en je nokkenas 1 keer. Het is even zoeken maar het gaatje zit in het onderblok vlak bij je odp sensor.

De dieselpomp moet ook een gaatje hebben ik kan me zo voorstellen dat dat een soortgelijke constructie is als het nokkeaswiel. Als al deze wielen op tijd staan dus overal zitten de blokeerpinnen op hun plek. Dan moet je de riem eromheen leggen. Deze staat nu op tijd. Aanspannen met de spanrol. Met de hand de motor een paar keer rond draaien. Dit zodat de riem recht op de poelies zit en klaar ben je. Dan staat alles op tijd en kan je de motor gewoon starten. Zo simpel is het.

Dieselpomp heeft geen gaatje, net hier ff op de reservepomp van bosch gekeken die ik nog heb liggen, zitten wel een paar gaten in het wiel op de as, maar geen enkel gat in de achterliggende pomp.

Kortom, staat dat niet goed, kan je het wel schudden volgens mij, dat is niet af te stellen als je geen flauw benul hebt hoe de pomp staat, dus heeft de distributieriem er om leggen ook niet zo bijster veel nut, aangezien die toch los moet om de pomp weer te stellen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Toch grappig in de vraagbaak staat zelfs dat de 1.4 diesel er 2 heeft. Is wel logisch ook he eigenlijk. Dat je de pomp goed af kan stellen. Anders wordt het zo lastig met gewoon dis riem vervangen. Of eerste montage.

Als de vraagbaak de positie gat een beetje goed heeft weergegeven dan zitten ze aan de voorkant en dan recht boven elkaar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Wat diek zich afvraag heb ik me ook afgevraagd. Blijft de klepstand gelijk na precies 1 omwenteling. Hmz ik weet hiet niet zeker. en ik zou zeggen, proberen maar. Als dit niet het geval zou zijn zouden de kleppen gigantisch verkeerd staan en kan je hem dus niet met de hand ronddraaien lijkt me. (met d-riem erop bedoel ik).

Oja en in het tandwiel van de dieselinspuitpomp zitten ook gaten voor blokkeerpennen, maar ik weet niet of dat was wat je bedoelde?

Voor iedereen die wil weten hoe dat bij een diesel eruit ziet:
Image

en nog 1 die wat helderder is;

Image
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menmulder »

Nou vraag ik me af he ik heb net me distributieriem vervangen en de koppaking en zindsdien loopt hij niet lekker, ik heb ze met bijde pinnen optijd gezet dus naar mijn idee klopt dat, maar bij het inregelen gaat op een gegeven moment het motor management lampje branden en hij stinkt verschrikkelijk uit de uitlaat. Ik denk dat hij gewoon geen goed programma kan crieeren en dat dit komt door de bougiekabels die meer als 2000kohm weerstand hebben :oops: of zou het kunnen dat de hele krukas een halfe slag verkeerd staat dan zou hij toch helemaal niet lopen lijkt mij???
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

menmulder wrote: of zou het kunnen dat de hele krukas een halfe slag verkeerd staat dan zou hij toch helemaal niet lopen lijkt mij???

Nee dat laatste kan niet. Dan zou hij helemaal niet lopen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menmulder »

gelukkig maar werd al bang dat ik iets heel erg verkeerd had gedaan
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Diek
AX driver
AX driver

Post by Diek »

Vanmorgen gecontroleerd, nokkenas staat inderdaad altijd in dezelfde positie als je het gat van de borgpen hanteerd (maakt dus idd niet uit of je hem n?g een slag draait)
Op de dieselpomp zit bij mij 1 gat voor een borgpen. ( in het blok ook overigens..)
Dus nu staat alles op tijd, start alleen niet!
Leidingen+filter e.d. ontlucht, maar doet niets. Draait wel mooi rond maar geen enkele zin om ook maar iets aan te slaan...

En nu?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Is je pomp electrisch goed aangesloten? Anders blijft de brandstoftoevoerklep namelijk dicht. Wat voor pomp heb je trouwens? Rotodiesel (=lucas) of Bosch ?
Last edited by Kakelbont on WedApr06, 2005 11:33:32 AM, edited 1 time in total.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menmulder »

uhhh brandstofpomp ontluchten?? ja ik zeg maar wat hoor maar als deze lucht aanzuigt inplaats van brandstof gebeurd er natuurlijk niks lijkt mij teminste ma mischien zeg ik nu wel wat heel doms ofzo :oops:
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

menmulder wrote:uhhh brandstofpomp ontluchten?? ja ik zeg maar wat hoor maar als deze lucht aanzuigt inplaats van brandstof gebeurd er natuurlijk niks lijkt mij teminste ma mischien zeg ik nu wel wat heel doms ofzo :oops:

heeft tie al gedaan, ontluchten van het brandstofsysteem doe je met een nippel op het brandstoffilter en dan met een handpompje in de aanvoerleiding doorpompen. Dat kleine beetje lucht wat eventueel nog in de pomp zou zitten pompt tie gewoon weg.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Diek
AX driver
AX driver

Post by Diek »

Het is geen Lucas pomp in ieder geval, dus zal wel een Bosch zijn. Elektrisch aangesloten (kan ook niet missen) en ontlucht op het speciale nippel en op de leiding bij de pomp! ...Ook een injectie-leiding losgedraaid en de boel rondgedraaid, komt diesel uit.

Diek
AX driver
AX driver

Post by Diek »

Wat blijkt; de pomp kan dus wel verkeerd staan! De pomp kan nl zo staan dat ie juist de diesel injecteerd op het moment dat de uitlaatklep open staat ipv de inlaatklep! (Dit was dus ook bij mij het geval...)\
Dus pomp 1 slag gedraait, en nu injecteerd ie op t juiste moment.
Bij aanslepen liep ie nu wel op de hoge toeren maar zodra voet van t gas, slaat ie af.... Wat nu weer?? (zie nieuw topic)

Post Reply