Onlangs is de distrubitieriem van de 1.4 d van mijn vriendin gebroken dankzij het compleet vastslaan van de Lucas diesel pomp.... Kleppen zo krom als een hoepel, pomp dus kapot... Maar met frisse tegenzin een goedlopende sloper gekocht, nieuwe riem en gelijk nieuwe koppakking gehaald. (kop gevlakt) Spul over gezet, alleen hoe moet nu alles staan??
-Pomp staat dus niet meer goed (wel op tijd, hele steun met pomp en al overgezet)
-nokkenas staat niet meer goed
-zuigers staan ook niet meer goed....
Hoe nu te handelen???? Ik las ergens over zgn "pennen"?
Bij mij is ook net de kop van een 1.4d los gewest, riem zou ik niet weten, hebben we door de garage laten doen, die was ook van de goede plek af gegaan, dr zitten idd blokkeerpennen in de nokkenas, krukas als het goed is ook, dieselpomp zou ik zo niet weten..
Hoe het verder zou moeten weet ik zo niet, mss dat kakelbont je dr verder mee kan helpen, die heeft het helemaal zelf gedaan bij zijn dieseltje
Ja in het nokkenas tandwiel het bovenste tandwiel dus zit een gat, hierdoor kun je een pin steken, het gat waar de pin inmoet zit rechtsvoor (vanaf de zijkant gekeken) In het vliegwiel zit ook een gat hierdoor kan een 6mm boortje het gaatje zit naast de sensor die in je vliegwiel zit als je die allebij erin hebt staand beide tandwielen goed
To do's:
Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
menmulder wrote:Ja in het nokkenas tandwiel het bovenste tandwiel dus zit een gat, hierdoor kun je een pin steken, het gat waar de pin inmoet zit rechtsvoor (vanaf de zijkant gekeken) In het vliegwiel zit ook een gat hierdoor kan een 6mm boortje het gaatje zit naast de sensor die in je vliegwiel zit als je die allebij erin hebt staand beide tandwielen goed
Met een diesel zit je dan nog met de pomp lijkt me, die zal ook op tijd moeten staan. Overigens zal 1 tandje verkeerd niet meteen resulteren in een dood blok, heb nu het idee dat ik met een iets verkeerd staande riem gereden heb, na vervangen vd pakking en het laten monteren + stellen vd riem loopt ie stukken beter
Ok, die gaten zal ik wel vinden maar als ik daar een pin in doe, is dat toch niet garant voor goede stand van de nokkenas/zuigers???????? (1x rond draaien en dan staan er andere kleppen open dan eerst)
jawel die gaten zorgen ervoor dat de boel optijd staat, na 1 slag rond gedraaid te hebben als je de riem erop zet staan ze weel precies op dezelfde plek
To do's:
Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
Als je de nokkenas de pomp en het vliegwiel op tijd hebt gezet dan leg je je snaar erop en dan zit ie goed.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sorry, maar da's toch niet helemaal waar volgens mij (?)
Als ik de nokkenas 1 slag draai zodat ik de pin er in kan stoppen, staan bijvoorbeeld de voorste kleppen open (zeg maar wat h?), als ik 'm nu nog een slag draai, zodat ik weer de pin er in kan stoppen, staan er 2 andere kleppen open!! (en dan nog 2 keer...) en ik dacht dat dit ook opging voor het vliegwiel/zuigers?!
Of ik zit er helemaal naast.....
kakanox wrote:nou, hij heeft in principe wel gelijk, maar nokkenas heeft aan de "goeie" kant toch een inkepingkje voor de pin?
huh? bedoel jij dat de poelie (dat soort tandwiel) niet goed zou staan? dat kan niet.. dat is uitgesloten..
als je een pleerol hebt en je boort erdoorheen, dan kan je er een pinnetje doorheen duwen. draai je die rol 180 graden (over de lengte-as), dan past die pin er weer doorheen, maar dan staan de klepjes niet goed.
H?!, dit gaat de verkeerde kant op! (qua discussie dan) Op de "tandwielen" (voor de distr.riem) zitten zgn spiebanen, dus de " tandwielen" kunnen er inderdaad maar op 1 manier op. (Of je moet dat spietje weglaten...)
Maar de algemene conlcusie is tot dusver dus dat als de pennetjes er in zitten, de boel goed moet staan? (uitgezonderd dieselpomp dan) Om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels maar zoals gezegd, ga morgen kijken.