Aandrijfassen en olielekkage?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Aandrijfassen en olielekkage?

Post by TB »

Heel soms hoor ik de aandrijfassen tikken wanneer ik een scherpe bocht naar rechts maak. Getik komt dus van de linker as maar is nog niet zo heel erg en kan volgens mij nog wel een tijdje mee. Het is ook vooral na een tijdje rijden.

Maar sinds een week of 2 lekt er een klein beetje olie onder de auto. Het is behoorlijk zwart van kleur en aangezien de motorolie net vervangen is zal dat het niet zijn. Er hangen ook wat druppels precies tussen het motorblok en de versnellingsbak in. Hoeft hier natuurlijk niet vandaan te komen want kan er ook heen geslingerd zijn.

Kan het zo zijn dat het een en ander met elkaar te maken heeft? Toen ik de auto kocht tikten de assen nog niet en ook was er geen olielekkage.

Waar ik zelf aan denk, oliekeerringen bij de versnellingsbak. Kan dit?

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Tussen je motorblok en je versnellingsbak zit het laagste punt dus hier druppelt het vaak. Wat je even kan doen is ruiken. Versnellingsbakolie stinkt namelijk vreselijk. Je kan de geur wel even vergelijken met je motorolie. De kleur zegt weinig. Na een paar 100 kilometer is je olie zwart.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Het is gewoon zwarte drap dat er uit komt, lijkt me dus geen verse motorolie.

Maar ga er wel ff aan ruiken. En m'n leraar scheikunde op school maar zeggen.... nooit aan ruiken :P

atmozz
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by atmozz »

Dan lekt je krukaskering!!!!!!! had ik dus ook. Heb het vandaag verholpen door er een nieuwe in te zetten.

Het keringkje kost maar 14 euro maar het werk wat je er aan hebt is enorm. Versnellingsbak eraf, vliegwiel eraf en daarachter zit ie.

succes
Mzzls Jeroen :)
www.axtreme.photosite.com

- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Das lekker dan... maar hoe weet ik zeker dat die het is? Kan die inene zomaar gaan lekken?

atmozz
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by atmozz »

zou kunne ja maar je kan het ff checken door alles schoon te maken en dan te kijken waar als eerste weer de olie vandaan komt. Is dat weer bij de verbinding van bak en motor dan zit het naar alle waarschijnlijkheid daar. Er zijn ook middeltjes te koop die je bij de olie moet doen om lekkages te voorkomen. dat wil soms ook wel es werken.
succes
Mzzls Jeroen :)
www.axtreme.photosite.com

- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Zat als eerst te denken aan een pakking tussen motor en bak, maar omdat dat zoiezo het laagste punt is kan het overal vandaan komen. Morgen gaat de ax ff de garage in en dan ga ik er even goed naar kijken. Wil zoiezo die aandrijfassen vervangen omdat die beginnen te tikken. Vervang ik gelijk de keerringen van de versnelingsbak. Ik denk zelf namelijk dat dat de boosdoener is.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Ik ben even naar de garage ermee geweest want vond het erg moeilijk te localiseren. Volgens hun is het toch motorolie maar kunnen ook niet duidelijk aangeven waar het nou precies vandaan komt omdat het echt maar heel weinig is. Er is wel te zien dat er ooit vloeibare pakking bij de kleppendeksel is gesmeerd dus mogelijk daar de oorzaak zoeken. Dus, kleppendekselpakking een keer vervangen.

Volgens de garage heeft het niks met de aandrijfassen te maken en is het ook geen oliekeerring. Bij hun was bekend dat dit vaker voorkomt bij de AX dus daar hebben ze gelijk naar gekeken.

Kan volgens de garage nog probleemloos rijden als ik het motoroliepeil maar in de gaten hou. Zal ik maar doen dan!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

:x Nu ben ik dus aan de beurt voor lekkage.

Er zit nu bij mij 100% zeker versnellingsbakolie op het onderste stuk van de motor. Exact bij de verbinding tussen motor en bak. De olie stinkt onwijs dus das vrij duidelijk.

Vandaag maar ff wat versnellingsbakolie erbij gegooid. Kun je jammer genoeg niet peilen hoeveel erin zit. Zou ik hem af moeten tappen en opnieuw erin gieten.

Het lijkt alsof de olie tussen een bout vandaan komt. Vlak onder de aftapplug. Zodra ik het daar schoonmaak is het zo weer vies. De bout zit vrij vast al. Weet niet hoe hard je ze aan mag draaien. Heb geen moment sleutel. Al met al weer flink balen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

dan zal de pakking daartussen wel lek zijn.. aandraaien heeft in zo'n geval geen nut, gewoon nieuwe vloeibare pakking ertussen! die zooi is opzich niet duur, maar dan moet eerst wel je bak helemaal los en schoon enzo.. dus het is wel een rotwerk!
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Ik snap het sowieso niet. Want volgens mij moet er helemaal geen olie aanwezig zijn op die plek.

Op die plek van je versnellingsbak zitten toch niet de tandwielen? Maar is de ruimte waar je koppeling zit...

Vulplug en aftapplug aandraaien gaat ook zo lekker makkelijk. Een vierkante sleutel. Die heb ik dus niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

had em laatst ook nodig, is weer zo'n ontzettend onlogische maat van citroen, je zou namelijk verwachten dat ze de (standaard)maat vierkant van een doppenset zouden gebruiken voor zo'n plug (is volgens mij 1 cm ofzo) maar nee, voor de versnellingsbak is het 8mm viekant. Ik heb em zelf maar bij de citroen garage geleend, want ik had geen zin om zelf de gaan prutsen en mn pluggen te verneuken.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bokkie »

ouwe M10 bout vierkant slijpen > kun je op de zeskant kop een ringsleutel zetten en voila.

ready is kees

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Nou net ff 2 uur bezig geweest. 1 voor 1 de bouten uit de bak gehaald. Alles goed schoongemaakt en harder teruggedraaid.

Bakolie afgetapt. Iets meer dan 2 liter. :?

Zoveel was er dus niet uit.....

Olie teruggegooit. Kom het er vervolgens tot nu toe nergens meer uit.
Maar weer een paar dagen proberen.

Schakelt opeens nog soepeler ook. Vaag allemaal.
Ligt nu een plank onder. Morgenochtend maar is kijken of die nog droog is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

:cry: Weer een klein beetje olie eronder. Laat maar lekken. Gaat zo weinig uit dat het niet zo boeiend is. Kan niet vinden waar het vandaan komt ook.

Zat met aftappen meer dan 2 liter in. Dus zal voorlopig wel loslopen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bokkie »

Ach ja, een beetje olie is nog nie zo?n ramp he. Tis tenslotte geen nieuwe meer. Wel is het kl*te dat je niet exact weet waar het vandaan komt.

Iig veel succes ermee!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Is het geen keerring van je aandrijfas.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Bij mij bleek het toch de motorolie te zijn en logisch.... dat druipt naar de laagste plek. Waar het vandaan komt...?? Vind t wel best want is echt minimaal. Overigens is het oliepeil nu ietstie gedaald en lekt er geen olie meer.

De aandrijfaskeerring was het niet, want was gewoon nog goed.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TjizZzuH »

TB wrote:Bij mij bleek het toch de motorolie te zijn en logisch.... dat druipt naar de laagste plek. Waar het vandaan komt...?? Vind t wel best want is echt minimaal. Overigens is het oliepeil nu ietstie gedaald en lekt er geen olie meer...

Mijn AX heeft ook een tijdje heel weinig olie gelekt (na 24 uur +/- vlek van 10 cm doorsnee) en nu lekt ie ineens ook nie meer terwijl het oliepijl nog tussen min en max in zit.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Misschien gooit ie het er uit bij een wat hogere oliedruk ofzo?

Post Reply