Met spoed tips gevraagd, svp even meedenken met me a.u.b. !!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hoi ! Ik zal morgen eens naar dat schakelaartje kijken.
Over die remblokjes: in het instructieboekje staat dat als de remblokjes versleten zijn, dat het lampje dan moet oplichten als je het
rempedaal indrukt, en dat doe ie dus niet ! Alleen tijdens
het rijden.
Ik zal morgen dus eens Kakelbont zijn tip eens opvolgen en naar dat
schakelaartje gaan kijken. Nu ik zo nadenk, zou het dat best eens kunnen zijn, want de laatste tijd, als ik m'n handrem echt heeeel stevig aantrek brandt het lampje ook niet, als ik hem iets losser aantrek wel weer, dus wie weet !
Wordt vervolgd.... (als het dat schakelaartje nl. niet is zou ik toch wel graag tips willen hebben over het verversen en aanvullen van de remvloeistof, want in het boekje staat dat het ververst moet worden door een "deskundige", waarom niet gewoon bijvullen ?)
Over die remblokjes: in het instructieboekje staat dat als de remblokjes versleten zijn, dat het lampje dan moet oplichten als je het
rempedaal indrukt, en dat doe ie dus niet ! Alleen tijdens
het rijden.
Ik zal morgen dus eens Kakelbont zijn tip eens opvolgen en naar dat
schakelaartje gaan kijken. Nu ik zo nadenk, zou het dat best eens kunnen zijn, want de laatste tijd, als ik m'n handrem echt heeeel stevig aantrek brandt het lampje ook niet, als ik hem iets losser aantrek wel weer, dus wie weet !
Wordt vervolgd.... (als het dat schakelaartje nl. niet is zou ik toch wel graag tips willen hebben over het verversen en aanvullen van de remvloeistof, want in het boekje staat dat het ververst moet worden door een "deskundige", waarom niet gewoon bijvullen ?)
-
- AX Spaster Mammer
Hoi Brutus, ik heb een 1.4 GT injectie, bouwjaar 11-1990
Kan je die remvloeistof overal kopen, ik bedoel dan bij een
autoonderdelen winkel ofzo ?
als je te weinig remvloeistof hebt gaat je handremlampje branden samen met het STOP-lampje. Tenminste, dat was bij mij zo. ik heb ook een 1.4 GT injectie, bouwjaar 2-1990...
over dat koelsysteem: mocht zoiets blijven lekken.. controleer dan eens of ie niet alleen lekt als ie warm is

kakanox wrote:als je te weinig remvloeistof hebt gaat je handremlampje branden samen met het STOP-lampje.
Ah dus daarvoor is dat STOP-lampje... het verschil tussen handrem (niet ernstig) en remvloeistof (ernstig!). Klinkt logisch...
Maar!!! (hier komt weer een gedachtenexperiment) Als dat zo is:
- Waarom zit het STOP-lampje dan niet meer in het tweede type? Want het heeft dan wel degelijk een functie, waarom weghalen?!
- Nou (antwoord), omdat rode lampjes in het algemeen ALTIJD iets ernstigs aangeven, iets waardoor je niet meer verder zou moeten rijden. Het STOP-lampje is dus extra.
- Maar wacht eens: nu kun je niet meer zien of het lampje brandt om je remvloeistof of de handrem! Dat is helemaal niet handig!
Conclusie:
- Of het (handige!) STOP-lampje is "ten onrechte" uit het 2e type verdwenen.
- Of het STOP-lampje is inderdaad extra en geeft dus niet het verschil aan tussen remvloeistof en handrem.
Wie weet wat het is?
Alvast mijn verontschuldigingen voor deze gedachtekronkel. Heb je mij weer

Kijk uit, een Cactussssss
Zo, ik heb even gekeken, aan het schakelaartje bij de handrem kan ik niets aan ontdekken. Heb er even aan gewroet enzo, maar het lichtje ging niet uit.
Het tankje voor de remvloeistof zit nog vol, dus dat kan het ook niet zijn.
Ik heb even met mijn buurjongen gekeken, en die zegt dat de dop van het tankje dol is. Nu zei de Citroen dealer gister dat ie ergens een nieuwe dop voor moest bestellen, dus ik ga er maar vanuit dat het die dop is.
Misschien dat daarom het lampje gaat branden ?
De remmen kunnen het ook niet zijn, want die zijn met de APK in oktober vervangen. (remschijven en remblokken)
Volgende week zaterdag moet ik die nieuwe dop halen, dus dan vraag ik het gelijk wel even. Misschien ergens een draadje gebroken (in het schakelaartje misschien ?)
Het tankje voor de remvloeistof zit nog vol, dus dat kan het ook niet zijn.
Ik heb even met mijn buurjongen gekeken, en die zegt dat de dop van het tankje dol is. Nu zei de Citroen dealer gister dat ie ergens een nieuwe dop voor moest bestellen, dus ik ga er maar vanuit dat het die dop is.
Misschien dat daarom het lampje gaat branden ?
De remmen kunnen het ook niet zijn, want die zijn met de APK in oktober vervangen. (remschijven en remblokken)
Volgende week zaterdag moet ik die nieuwe dop halen, dus dan vraag ik het gelijk wel even. Misschien ergens een draadje gebroken (in het schakelaartje misschien ?)
Nou, ik wordt sch*tziek van die auto....
Als klap op de vuurpijl ging vanmorgen op weg naar mijn werk, ook het acculampje branden onder het rijden, hij sloeg niet af ofzo, maar ik heb het vermoeden dat er ergens in de bedrading weer iets niet goed is.
Zometeen de garage maar weer bellen, wat een gel*l
Als klap op de vuurpijl ging vanmorgen op weg naar mijn werk, ook het acculampje branden onder het rijden, hij sloeg niet af ofzo, maar ik heb het vermoeden dat er ergens in de bedrading weer iets niet goed is.
Zometeen de garage maar weer bellen, wat een gel*l

zwakjes branden of fel (acculampje bedoel ik dan)??
Mijn lampje van de accu brand ook lichtjes als ik alles aan zet (radio, achterruit verwarming en vooral de kachel). Heb gewoon een accu die niet meer helemaal 100 % is, maar zolang ik erop kan starten is het mij best.
Dat accu controle lampje is (volgens mij) direct verbonden met je W-contact op je dynamo > geeft een indicatie of je dynamo nog werkt, en zo ja > hoe zwaar die het heeft. Met een slechte accu heb je een kleinere buffer dus wanneer je alle electrische apparaten aanzet moet je dynamo gewoon zwaarder trekken. Verder niks aan de hand.
Draadbreuk in het circuit van het contolelampje is hierdoor dus uitgesloten. Behalve als ie echt fel brand > dan kan het uiteraard wel.
Dan is ms je dynamo naar de GVD (wikkeling doorgebrand, koolborstels op, diodebrug naar de :@, sleepringen doorgesleten en zo nog meerdere mogelijkheden), V-snaar kapot of toch een draadje ergens los.
Mijn lampje van de accu brand ook lichtjes als ik alles aan zet (radio, achterruit verwarming en vooral de kachel). Heb gewoon een accu die niet meer helemaal 100 % is, maar zolang ik erop kan starten is het mij best.
Dat accu controle lampje is (volgens mij) direct verbonden met je W-contact op je dynamo > geeft een indicatie of je dynamo nog werkt, en zo ja > hoe zwaar die het heeft. Met een slechte accu heb je een kleinere buffer dus wanneer je alle electrische apparaten aanzet moet je dynamo gewoon zwaarder trekken. Verder niks aan de hand.
Draadbreuk in het circuit van het contolelampje is hierdoor dus uitgesloten. Behalve als ie echt fel brand > dan kan het uiteraard wel.
Dan is ms je dynamo naar de GVD (wikkeling doorgebrand, koolborstels op, diodebrug naar de :@, sleepringen doorgesleten en zo nog meerdere mogelijkheden), V-snaar kapot of toch een draadje ergens los.
Ben idd ook bang voor de dynamo.... Accu zelf kan het niet zijn,
is in oktober er nieuw ingezet.
Lampje brandt fel, soms weer zwakker, en dan weer feller.
Het handremlichtje brandde gek genoeg niet meer toen ik de auto
naar de garage bracht...
Maar ik vindt het wel weer toevallig dat ie dit heeft prompt nadat
ie van de garage terug is gekomen, dus ik hoop eigenlijk dat ze een foutje hebben gemaakt, en dat er ergens iets los zit !
Ze zouden me bellen als ze meer weten, dus weer de hele dag
in de spanning zitten (wat gaat me dit nou weer kosten...)
is in oktober er nieuw ingezet.
Lampje brandt fel, soms weer zwakker, en dan weer feller.
Het handremlichtje brandde gek genoeg niet meer toen ik de auto
naar de garage bracht...
Maar ik vindt het wel weer toevallig dat ie dit heeft prompt nadat
ie van de garage terug is gekomen, dus ik hoop eigenlijk dat ze een foutje hebben gemaakt, en dat er ergens iets los zit !
Ze zouden me bellen als ze meer weten, dus weer de hele dag
in de spanning zitten (wat gaat me dit nou weer kosten...)
pas op met de uitspraak: De accu "kan" het niet zijn. Accu kan altijd zomaar ineens kapot gaan. Het is alleen niet aannemelijk dat het zo is.
Dynamo heb je zo getest offie kapot is.
Als ie echt kapot is of iig helemaal niks meer bij laadt > lampje brand fel continu.
Als je lampje ene keer zwak en dan weer fel brand kan het uiteraard aan je toeren liggen. > probeer es met electrische belasting te spelen (kachel uit/aan, ruitverwarming uit/aan). Dan moet je verschil zien in de brandsterkte van het lampje.
Ach ja, nu staat ie alweer bij de garage dus afwachten maar.
Dynamo heb je zo getest offie kapot is.
Als ie echt kapot is of iig helemaal niks meer bij laadt > lampje brand fel continu.
Als je lampje ene keer zwak en dan weer fel brand kan het uiteraard aan je toeren liggen. > probeer es met electrische belasting te spelen (kachel uit/aan, ruitverwarming uit/aan). Dan moet je verschil zien in de brandsterkte van het lampje.
Ach ja, nu staat ie alweer bij de garage dus afwachten maar.
gokje hoor, maar dan is het toch het meest waarschijnlijk dat de koolborstels van je dynamo op zijn, en dat ie daardoor matig bijlaadt? Ik had een kapotte spanningsregelaar op mijn dynamo waardoor ie er 15-16V uitgooide, daar gaan de lampjes ook van flikkeren!! Iig voor 20 euro een nieuwe regelaar+koolborstels op laten zetten (is 1 onderdeel, daarom zeg ik het ff) en hij is nu weer perfect en levert 55 ampere.
Heeft u helemaal gelijk in > koolborstels en sleepringen zijn (naast de lagers) eigenlijk de enige slijtagedelen in een dynamo. Vaak is het dus zo dat deze totaal afgesleten zijn en dan geen (goed) contact meer maken.
Daarnaast zijn er nog wat andere kwaaltjes bij dynamo?s die wat minder frequent voorkomen > diodebrug kapot, wikkelingen doorgebrand, spanningsregelaar kapot (gebeurt bij die van Bosch eigenlijk nooit. Valeo, Iskra en andere merken hebben daar soms last van.)
Daarnaast zijn er nog wat andere kwaaltjes bij dynamo?s die wat minder frequent voorkomen > diodebrug kapot, wikkelingen doorgebrand, spanningsregelaar kapot (gebeurt bij die van Bosch eigenlijk nooit. Valeo, Iskra en andere merken hebben daar soms last van.)