Het leek mij wel geinig om een topic te openen over de audio die mensen in hun AX hebben gebouwd. Er zijn zoveel mogelijkheden om een leuk deuntje uit die auto te krijgen. Bij de club zijn er ook velen die een leuke install in hun auto hebben. Graag nodig ik iedereen uit om hun audio te showen in dit topic. Op deze manier staat alles overzichtelijk bijelkaar en kunnen andere leden idee?n opdoen om de audio in hun AX te verbeteren.
Ik hoop dat degene die posten ook eventueel prijzen / winkels enz. erbij vermelden zodat iedereen een helder beeld kan krijgen.
Groeten Remy
Hieronder zal ik beginnen met mijn audio install in de AX 1.1i "GT Style" uit '94
Als Headunit heb ik een Pioneer DEH 1300R 4x45W radio/cd speler. Deze is inmiddels al een jaartje of 2 oud en zat eerst in de auto van mijn pa (ik had toen nog geen eigen auto) Dit is eigenlijk een vrij basic HU en iets soortgelijks kost rond de € 140,-

Verder had ik nog een paar Sony Xplod 120W 2weg speakers liggen (deze hebben ook in de auto van mij pa gezeten) Deze speakers heb ik in mijn portieren gemonteerd op de plaats van de flessenbakken. Deze speakers kosten rond de €40 ? €50,-

Voor deze Xplod boxen heb ik een High Pass Filter van Caliber geplaatst zodat alle tonen lager dan 150 Hz weg gefilterd worden. Deze Xplod boxen zitten gewoon op mijn HU aangesloten, want voor het betere werk heb ik leuke dingen in de kofferbak liggen. Het filtertje kostte €35,- (2 stuks)

Als hoedenplankspeakers wilde ik graag leuk klinkende ovaaltjes hebben. Toen ik bij de Halfords deze zag en hoorde was ik gelijk verkocht. Het zijn Kenwoods 3weg 4speakers 240W 6"x9". Ze waren in de aanbieding en ik heb €99,- voor deze betaald.

In mijn hoedenplank (18mm MDF) staan de speakers zeer fraai moet ik zeggen. Hieronder nog een paar plaatjes.

Toen ben ik gaan shoppen voor de versterker in mijn AX. Ik heb mij eerst goed laten informeren bij verschillende winkels. Uiteindelijk heb ik een Magnat Xcite 560W 4 kanaals versterker bij "Autoshop Bouwmeester te Zevenbergen" gekocht. De reden voor de 4 kanaals tenopzichte van de 2 kanaals was omdat ik in de toekomst waarschijnlijk wel een subwoofertje in me kofferbak erbij wilde hebben. Als de 4 kanaals er ligt is het alleen een kwestie van inpluggen en klaar. De versterker kostte mij €270,- hierbij kwam ook nog een kabelsetje van €30,-

Via een vriend kon ik elcheapo een klein subwoofertje overnemen. Nu is Climax niet mijn meest favoriete merk maar voor €40,- bonkt ie er toch redelijk op los. De sub heeft een vermogen van 500W max.

Hieronder nog even een plaatje van mijn kofferbak in zijn geheel. Voor de mensen die het graag willen weten. Het boodschappenkrat is bedoeld voor mijn gereedschap en aanverwante zaken zoals sleepkabel / startkabel/ verbanddoos.

Al met al is dit dus de hele setup van mijn audio in de AX. Nog even de totale kosten op een rijtje gezet.
HU Pioneer: €140,- (nieuw)
Sony Xplod boxen: €45,- (nieuw)
Kenwood boxen: €99,- (nieuw)
Magnat versterker + kabels: €300,- (nieuw)
Caliber HPF: €35,- (nieuw)
Climax sub: €40,- (2e hands)
MDF voor hoedenplank en panelen €10,- (ongeveer)
Bekleding €15,-
Nietjes en spuitlijm €10,- (ongeveer)
Totaal heb ik ongeveer € 700 euro uitgegeven voor de hele bende en natuurlijk behoorlijk wat vrije uurtjes om het netjes in te bouwen.
Als €700,- niet in je budget past zou ik ervoor kiezen om dingen in fasen te kopen. Begin met een goede HU en leuke speakers. Koop later een goede versterker en nog later pas een subwoofer. Op deze manier krijg je toch na verloop van tijd een zeer fraai geluid in je auto.
Ik hoop dat er clubleden zijn die iets hebben aan het verhaal en zoals gezegt nodig ik anderen graag uit hun audio hier ook te showen.
Groeten Remy