Vervangen van de aandrijfas...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Vervangen van de aandrijfas...

Post by TB »

Ik ga straks een nieuwe aandrijfas voor m'n AX-je halen. Dit was al langer de planning, maar het tikken wordt nu echt te erg. Een nieuwe voor 75 euro (valt wel mee toch?). Gebruikte kosten zo rond de 30-35 euro. Dus ja... dan maar een nieuwe.

Heb in het werkplaatshandboek wel staan hoe het moet, maar hebben jullie nog ervaringen opgedaan waar ik op zou moeten letten?

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

laatst heb ik het zo gedaan:

-auto opkrikken
-versnellingsbaksolie aftappen (bovenste dan onderste aftapplug los en bak eronder)
-wielbouten en wienaafmoer eraf draaien (je kunt ze best een beetje losdraaien wanneer de banden nog aan de grond staan dan draait het zaakje niet mee)
-spoorstangkogelmoer losdraaien van veerpoot en kogel zachtjes uittikken of met een kogeltrekker losmaken
-moer van draagarm losdraaien
-kogel lostrekken met kogeltrekker of een lange metalen staaf op arm zetten en als een hefboom gebruiken om arm naar beneden te drukken
-aandrijfas vasthouden en veerpoot naar voren trekken en een beetje opzij duwen
-dan onder je auto kruipen en aadrijfas voorzichtig uit versnellingsbak trekken (oppassen dat je de oliekeeringen niet beschadigt, behalve als je toch nieuwe erop gaat zetten, ongeveer 15 euro voor 2 nieuwe)

een nieuwe as monteren gaat in omgekeerde volgorde

het is niet moeilijk te doen. als je het voor je eerste keer doet, doe je er iets van een 45 min over denk ik.

succes

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

extra tips;


voor het losdraaien van je naafmoer is grof geweld nodig.. ik kan op mn momentsleutel sprinten als hij goed vast zit.. dus vraag iemand om keihard op de rem te gaan staan.. dat helpt! dan gaat de auto tenminste niet rollen..

verder; om je fusseepen los te maken kan je ook een breekijzer pakken, zet het haakse stuk op de draagarm en sla vanbovenaf met een vuisthamer of iets dergelijks.. gaat best makkelijk :)
Image

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Duidelijk verhaal. Zo staat het ook ongeveer beschreven in het werkplaatshandboek. Dus dat moet goedkomen dan.

Mocht die wielnaafmoer niet loskomen dan kan ik er altijd nog even de luchttol opzetten en dan komt ie zeker weten los. Heb er namelijk toch een nieuwe bij mocht ie het niet overleven.

Het de nieuwe as net opgehaald. Helemaal nieuw in de doos voor 75 eurootjes. Daarvoor wilde ik maar niet het risico lopen dat een gebruikt exemplaar ook gaar is. Komend weekend ga ik de nieuwe as eronder zetten. Voorlopig alleen de linker omdat de rechter nog goed is.

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Is gelukt, heel simpel. Het meeste werk zat nog in het halen van de bakolie. Dat kostte nog de meeste tijd. De draagarm kon ik heel makkelijk lostikken met een balk hout en een hamer.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik ben erg benieuwd waar jij voor 75 eur assen haalt!

(ik heb ze niet nodig) maar menig ander wel geloof ik
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Autosloperij de Graaf in Leiden. Nieuwe as voor 75 euro. Bij de lokale garage was ie 135 euro. Dus scheelt nogal.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

als je net nieuwe bakolie erin hebt zitten, hoef je niet perse de bak af te tappen :lol:
als je een bakje onder de keering zet verlies je haast geen olie(als je er goed voor ligt)
ik verlloor maar .2 liter!
Maarja btje laat advies :roll:

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Ik wilde toch al de bakolie verversen omdat ik niet wist hoe lang dat er al inzat. Dus gewoon even volledig afgetapt en opnieuw gevuld.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Joost wrote:ik ben erg benieuwd waar jij voor 75 eur assen haalt!

(ik heb ze niet nodig) maar menig ander wel geloof ik


sloperij benelux in ridderkerk heeft ze ook nieuw voor 70,- tegen inruil van de oude.

Post Reply