Ik ga straks een nieuwe aandrijfas voor m'n AX-je halen. Dit was al langer de planning, maar het tikken wordt nu echt te erg. Een nieuwe voor 75 euro (valt wel mee toch?). Gebruikte kosten zo rond de 30-35 euro. Dus ja... dan maar een nieuwe.
Heb in het werkplaatshandboek wel staan hoe het moet, maar hebben jullie nog ervaringen opgedaan waar ik op zou moeten letten?
Groeten Tom.
Vervangen van de aandrijfas...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Vervangen van de aandrijfas...
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
laatst heb ik het zo gedaan:
-auto opkrikken
-versnellingsbaksolie aftappen (bovenste dan onderste aftapplug los en bak eronder)
-wielbouten en wienaafmoer eraf draaien (je kunt ze best een beetje losdraaien wanneer de banden nog aan de grond staan dan draait het zaakje niet mee)
-spoorstangkogelmoer losdraaien van veerpoot en kogel zachtjes uittikken of met een kogeltrekker losmaken
-moer van draagarm losdraaien
-kogel lostrekken met kogeltrekker of een lange metalen staaf op arm zetten en als een hefboom gebruiken om arm naar beneden te drukken
-aandrijfas vasthouden en veerpoot naar voren trekken en een beetje opzij duwen
-dan onder je auto kruipen en aadrijfas voorzichtig uit versnellingsbak trekken (oppassen dat je de oliekeeringen niet beschadigt, behalve als je toch nieuwe erop gaat zetten, ongeveer 15 euro voor 2 nieuwe)
een nieuwe as monteren gaat in omgekeerde volgorde
het is niet moeilijk te doen. als je het voor je eerste keer doet, doe je er iets van een 45 min over denk ik.
succes
-auto opkrikken
-versnellingsbaksolie aftappen (bovenste dan onderste aftapplug los en bak eronder)
-wielbouten en wienaafmoer eraf draaien (je kunt ze best een beetje losdraaien wanneer de banden nog aan de grond staan dan draait het zaakje niet mee)
-spoorstangkogelmoer losdraaien van veerpoot en kogel zachtjes uittikken of met een kogeltrekker losmaken
-moer van draagarm losdraaien
-kogel lostrekken met kogeltrekker of een lange metalen staaf op arm zetten en als een hefboom gebruiken om arm naar beneden te drukken
-aandrijfas vasthouden en veerpoot naar voren trekken en een beetje opzij duwen
-dan onder je auto kruipen en aadrijfas voorzichtig uit versnellingsbak trekken (oppassen dat je de oliekeeringen niet beschadigt, behalve als je toch nieuwe erop gaat zetten, ongeveer 15 euro voor 2 nieuwe)
een nieuwe as monteren gaat in omgekeerde volgorde
het is niet moeilijk te doen. als je het voor je eerste keer doet, doe je er iets van een 45 min over denk ik.
succes
extra tips;
voor het losdraaien van je naafmoer is grof geweld nodig.. ik kan op mn momentsleutel sprinten als hij goed vast zit.. dus vraag iemand om keihard op de rem te gaan staan.. dat helpt! dan gaat de auto tenminste niet rollen..
verder; om je fusseepen los te maken kan je ook een breekijzer pakken, zet het haakse stuk op de draagarm en sla vanbovenaf met een vuisthamer of iets dergelijks.. gaat best makkelijk
voor het losdraaien van je naafmoer is grof geweld nodig.. ik kan op mn momentsleutel sprinten als hij goed vast zit.. dus vraag iemand om keihard op de rem te gaan staan.. dat helpt! dan gaat de auto tenminste niet rollen..
verder; om je fusseepen los te maken kan je ook een breekijzer pakken, zet het haakse stuk op de draagarm en sla vanbovenaf met een vuisthamer of iets dergelijks.. gaat best makkelijk


Duidelijk verhaal. Zo staat het ook ongeveer beschreven in het werkplaatshandboek. Dus dat moet goedkomen dan.
Mocht die wielnaafmoer niet loskomen dan kan ik er altijd nog even de luchttol opzetten en dan komt ie zeker weten los. Heb er namelijk toch een nieuwe bij mocht ie het niet overleven.
Het de nieuwe as net opgehaald. Helemaal nieuw in de doos voor 75 eurootjes. Daarvoor wilde ik maar niet het risico lopen dat een gebruikt exemplaar ook gaar is. Komend weekend ga ik de nieuwe as eronder zetten. Voorlopig alleen de linker omdat de rechter nog goed is.
Groeten Tom.
Mocht die wielnaafmoer niet loskomen dan kan ik er altijd nog even de luchttol opzetten en dan komt ie zeker weten los. Heb er namelijk toch een nieuwe bij mocht ie het niet overleven.
Het de nieuwe as net opgehaald. Helemaal nieuw in de doos voor 75 eurootjes. Daarvoor wilde ik maar niet het risico lopen dat een gebruikt exemplaar ook gaar is. Komend weekend ga ik de nieuwe as eronder zetten. Voorlopig alleen de linker omdat de rechter nog goed is.
Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991