Gesmolten Startkabels en rook uit de (start)motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Mijn vriendin haar AX 1.1 ('91) wilde niet meer starten. De meters etc. brandden nog wel. Vervolgens met de KIA Sorrento van een vriend startkabels aangesloten (+ op + en - op - toch?). Na een paar seconden stationair draaien begonnen de startkabels te smelten en kwam er rook uit (waarschijnlijk) de startmotor. Nu doet hij echt niets meer. Iemand enig idee wat ik het beste kan doen (voordelige oplossingen graag). Ik heb totaal geen verstand van auto's.
Brutus wrote:Poeh heee...
Die Kia heeft volgens mij een te zware accu... Daarbij mag je de min kabel laten zitten en die plus mag je er dan maar even tegenaan tikken en starten... Vervolgens direct los halen...
Anyweez, klinkt dus alsof er teveel stroom doorgekomen is...
En nu ?? wat kan ik het beste doen ??
-
- AX Spaster Mammer
Rook uit de startmotor = doorgebrande startmotor. Doet de accu nog wel iets? Lijkt me ook wel waarschijnlijk dat die kapot is nl., waarschijnlijker dan de startmotor zelfs! Startkabels die roken.. dat gebeurt weleens vaker, ze zijn vaak te zwak, de hele goedkope zijn zelfs maar 1x bruikbaar.
Dus.. eerst eens de accu van die Kia bijv. overzetten in de AX en dan starten (teveel stroom kan nl. niet als een accu gewoon in het circuit hangt, dus wees daar niet bang voor als je hem gewoon ff overzet) en dan testen wat ie doet..
Let wel op dat beide accu's 12V zijn.. Als dat verschilt sloop je sowieso e.e.a.
Dus.. eerst eens de accu van die Kia bijv. overzetten in de AX en dan starten (teveel stroom kan nl. niet als een accu gewoon in het circuit hangt, dus wees daar niet bang voor als je hem gewoon ff overzet) en dan testen wat ie doet..
Let wel op dat beide accu's 12V zijn.. Als dat verschilt sloop je sowieso e.e.a.
-
- AX Spaster Mammer
-
- AX Spaster Mammer
Owja, waaraan had je de - pool aangesloten, op de accu zelf of aan het blok zelf? Voor zover ik moet je de - pool nooit aan de accu zelf hangen
bij mijn weten ook niet nee, hang 'm altijd gewoon aan het chassis.
je moet trouwens oppassen met kapotte accu's, die kunnen exploderen als je er spanning op zet met een andere accu.
-
- AX Master Spammer
IceByte wrote:Owja, waaraan had je de - pool aangesloten, op de accu zelf of aan het blok zelf? Voor zover ik moet je de - pool nooit aan de accu zelf hangen
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor! Dat maakt toch niet uit of wel, de min pool is toch gelijk aan chassis.
Ontopic; Hebben jullie toch niet toevallig de startkabels kruislings aangesloten. (zodat er 24volt ontstaat)?
Ps. Ik heb nog wel een startmotor voor je. Ken je zo meenemen, moet je hem alleen zelf uit de kway komen schroeven.

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)