Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
FF een vraagie over wat ik in dit topic nog niet heb kunnen vinden;
Wat te doen tegen remmen die blijven 'plakken' oftewel aanlopen? Ik heb er af en toe een beetje last van, vooral bij het in file rijden, of als de remmen dus erg warm zijn. Tis geen groot probleem ofzo maarja....
Pasgeleden trouwens allebei achterste remcilinders vervangen, en remolie ververst. Daarmee was het probleem opgelost dat ik af en toe geen remdruk had (:shock:).
Greetz! Rob
Wat te doen tegen remmen die blijven 'plakken' oftewel aanlopen? Ik heb er af en toe een beetje last van, vooral bij het in file rijden, of als de remmen dus erg warm zijn. Tis geen groot probleem ofzo maarja....
Pasgeleden trouwens allebei achterste remcilinders vervangen, en remolie ververst. Daarmee was het probleem opgelost dat ik af en toe geen remdruk had (:shock:).
Greetz! Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Je kan de hele klauwen en toebehoren goed ontroesten, en daarna de boel met een beetje kopervet smeren, desnoods kan je heel iets aan de zijkanten van je blokken afvijlen om ze iets ruimer te laten passen zodat ze wat makkelijker heen en weer gaan (bij mijn 93'er diesel dan) weet niet hoe dat zit bij de oudere benzinemodellen, de klauwen daarvan zijn anders heb ik gezien, maar ik denk dat iets soortgelijks wel moet kunnen.
Na 3 sets nieuwe schijven (gelukkig maar 1 betaald, rest was garantie) lijkt eindelijk mijn remmen probleem opgelost!
De oorzaak: (hoop dat ik het duidelijk vertel)
De bussen in de remklauw waar de pennen in schuiven waren zowel in de linker als rechter klauw een beetje open gescheurd. In beide gevallen alleen de onderste. Hierdoor grepen de blokken net niet lekker gelijkmatig aan met als gevolg dat na een paar duizend km de schijven weer krom waren ..
Nu maar hopen dat het echt opgelost is!!
De oorzaak: (hoop dat ik het duidelijk vertel)
De bussen in de remklauw waar de pennen in schuiven waren zowel in de linker als rechter klauw een beetje open gescheurd. In beide gevallen alleen de onderste. Hierdoor grepen de blokken net niet lekker gelijkmatig aan met als gevolg dat na een paar duizend km de schijven weer krom waren ..
Nu maar hopen dat het echt opgelost is!!
Joost wrote:en hoe krijg je een remtrommel open als de centrale moer los is
de handrem is los gesteld
en we al met een schroevendraaier in het nokje hebben "gevoeld"
volhouders wint .. voel maar eens beter aan het nokje joost en anders maxi hamer
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
super deze info!
morgen weer fijn verder prutsen om die remtrommel eraf te krijgen!
puntje:
klopt het dat de handrem een 'bekend probleem van de ax' is (als een wiel achter vastloopt)?
tijdens de zoektocht naar een pullytrekker (hoe schrijf je dat? je moet wat als je dat stelwieltje/palletje niet kan vinden) kwam ik via via bij iemand en die zei meteen 'oh, da's de handrem!'
hij wil me helpen, maar dan moet ik m'n ax daar heen rijden en dan komt de clou, want m'n wiel links achter blokkeert als ik rem. (daar is het allemaal mee begonnen)
hij beweert dat het dus de handrem is en als het wiel eenmaal los kan draaien en ik raak de handrem niet meer aan, dat ik dan gewoon kan rijden (lees: remmen)
maar ja, toen het gebeurde (dat dat wiel dus ineens vastliep) zat ik ook niet al rijdend aan de handrem te trekken - ik remde gewoon.
ik ga het zeker even testen morgen
maar toch
gr els
morgen weer fijn verder prutsen om die remtrommel eraf te krijgen!
puntje:
klopt het dat de handrem een 'bekend probleem van de ax' is (als een wiel achter vastloopt)?
tijdens de zoektocht naar een pullytrekker (hoe schrijf je dat? je moet wat als je dat stelwieltje/palletje niet kan vinden) kwam ik via via bij iemand en die zei meteen 'oh, da's de handrem!'
hij wil me helpen, maar dan moet ik m'n ax daar heen rijden en dan komt de clou, want m'n wiel links achter blokkeert als ik rem. (daar is het allemaal mee begonnen)
hij beweert dat het dus de handrem is en als het wiel eenmaal los kan draaien en ik raak de handrem niet meer aan, dat ik dan gewoon kan rijden (lees: remmen)
maar ja, toen het gebeurde (dat dat wiel dus ineens vastliep) zat ik ook niet al rijdend aan de handrem te trekken - ik remde gewoon.
ik ga het zeker even testen morgen
maar toch
gr els
als de auto erg lang heeft stilgestaan en er lang niet mee is geremd en de remmen oud zijn, kan het zijn dat de zuigers van de remcilinders vastzitten waardoor de remschoenen niet meer naar achter kunnen. wanneer dit het geval is, kun je het best op je trommel blijven hameren tot de remvoering van de remschoen afkomt...
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Handrem problemen is wel een ax kwaaltje. Maar nog nooit meegemaakt dat het wiel blokkeerde omdat de handrem rot was. En ik heb alle rem kwaaltjes toch al gehad dacht ik zo (ff afkloppen).
Toen mijn achterwiel vast zat was het een remcilinder waarvan de zuiger uit z'n voering is geschoten. En zodoende niet meer terug kon. Als dit het geval is kan het zijn dat je geen remdruk meer hebt omdat de remolie langs de remcilinder eruit lekt. Je ziet dan ook de remolie uit de trommel lopen.
Toen mijn achterwiel vast zat was het een remcilinder waarvan de zuiger uit z'n voering is geschoten. En zodoende niet meer terug kon. Als dit het geval is kan het zijn dat je geen remdruk meer hebt omdat de remolie langs de remcilinder eruit lekt. Je ziet dan ook de remolie uit de trommel lopen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Ik wil mijn remschijven dus gaan demonteren aan de ene kant is het schroefje waar hij mee vast zit afgebroken dus die kant is niet zo'n probleem, de andere kant is een ander verhaal wel zo'n stom schroefje wat dus niet los wil iemand een idee hoe je dat stomme ding los krijgt. Zou het trillen kunnen komen omdat het schroefje er links niet in zit (afgebroken) of worden de schijven ook wel op ze plek gehouden door de wielbouten?
het 'handremprobleem' was dat handremhefboom in de remtrommel vastzat. beetje rommelen, olie en 't is weer goed.
maar ja, remvoering lag er dus ook af en zat overelkaar heen gevouwen te zorgen dat die remtrommel er niet af wilde
remschoenen dus vervangen
zo kwam ik ook in die andere remtrommel terecht (ging er wel wat makkelijker af!!) en daar blijkt de wielremcilinder een beetje te lekken.
ach, zo blijf je bezig...
weet iemand of dat perse een cilinder met remdrukbegrenzer moet zijn?
(1.1 tge uit mrt '93)
maar ja, remvoering lag er dus ook af en zat overelkaar heen gevouwen te zorgen dat die remtrommel er niet af wilde
remschoenen dus vervangen
zo kwam ik ook in die andere remtrommel terecht (ging er wel wat makkelijker af!!) en daar blijkt de wielremcilinder een beetje te lekken.
ach, zo blijf je bezig...
weet iemand of dat perse een cilinder met remdrukbegrenzer moet zijn?
(1.1 tge uit mrt '93)
maar als ik links een wielremcilinder met remdrukbegrenzer heb zitten, kan ik er dan rechts een andere in doen?
of is dit weer zo'n geval dat als je er een vervangt je de andere ook moet doen.
(de linker is nog goed, rechts lekt iets - niet denderend)
oh, snap het al
of is dit weer zo'n geval dat als je er een vervangt je de andere ook moet doen.
(de linker is nog goed, rechts lekt iets - niet denderend)
oh, snap het al
Last edited by Elsje on FriMar25, 2005 6:12:21 PM, edited 1 time in total.
menmulder wrote:Ik wil mijn remschijven dus gaan demonteren aan de ene kant is het schroefje waar hij mee vast zit afgebroken dus die kant is niet zo'n probleem, de andere kant is een ander verhaal wel zo'n stom schroefje wat dus niet los wil iemand een idee hoe je dat stomme ding los krijgt. Zou het trillen kunnen komen omdat het schroefje er links niet in zit (afgebroken) of worden de schijven ook wel op ze plek gehouden door de wielbouten?
je bedoelt dat schroefje met dat 'dopje' en die veer d'r tussen?
tang erop, indrukken, draaien en omhoog laten komen.
er weer op krijgen is lastiger
met twee werkt 't beter - en tegen de achterkant duwen
tufffen wrote:en oh ja
voor de liefhebber heb ik een foto van het terugstel wieltje 'in het echt' beschikbaar.
moet zeggen dat het terugstel systeempje makkelijker te begrijpen is als je vanaf de andere kant kijkt (de kant die op de ankerplaat zit, zeg maar)
ik neem aan dat iedereen die zijn/haar trommelremmen open wilt maken heir baat bij heeft! sturen/posten dus
menmulder wrote:als die niet los wil dan boor ik hem er dus gewoon uit dan maar geen schroefje
Ik heb ook mijn schijven vervangen en kwam ook dit rot schroefje tegen. Links zat het ding muurvast en was al helemaal dol. Schroefje doorboord dus en zo dat ik er 1-2-3 geen ander schroefje meer in krijg. Dus rij ik nu met links een schijf die alleen door de wielbouten vast gehouden wordt.
Is dat schroefje echt alleen om de schijf te borgen als je het wiel er af hebt? Of heeft het echt een noodzakelijke borg functie bij het rijden en remmen. Mijn AX remt nu super! Ik ben zeer tevreden. Piept alleen nog een beetje! Maar mijn probleem is dat ik nu na het vervangen vanaf 130km/uur trillingen in het stuur heb. Toeval, of komt dit door mijn remoperatie en het schroefje????
verder was het een eitjesklus! Daarom rij je ook AX!