Nee het is niet moeilijk!
je hebt nodig:
vierkante imbussleutel
krik, wiel sleutel, blokken/bokjes
je zet m op bokjes, schroef t linker wiel er af( bestuurderskant)
trekt t plastic kapje weg (zit vast met 3 plastic plugjes)
dan zie je 2 pluggen met een 4 kante imbus.
schroef eerst de bovenste los, zet een ruim bakje onder de onderste(afwasbak ofzo)
en schroef de onderste eruit.... als het op is de onderste er weer in.
daarna in het bovenste gat je cannetje leeg knijpen, plug erin ....
je kan het beste een nieuw ringetje om de onderste plug doen zodat deze goed afdicht.
succes
Buks wrote:ok en de vierkante imbus, zou dat toevallig de maat van bijv je ratel e.d. kunnen zijn (dat vierkante aansluitdeel dan)? of is het een andere maat?
dat zeiden ze bij mij in de autohandel idd wel.. maar dat bleek niet te kloppen.. ik heb uiteindelijk een grote platte schroevendraaier er diagonaal ingestopt.. en dat ging best aardig
ik heb een speciaal sleuteltje daarvoor. kost in de winkel 3 euro ofzo. (moet je niet bij autozaken zijn, maar bij tankstationwinkels ofzo waar ze prul verkopen) daarmee draai je de bouten van de versnellingsbak en de olieplug er zo uit.
ok maar het zou mij nou helpen als je me kon vertellen welk sleuteltje dat precies is, zodat ik het kan halen voordat ik mn wiel eraf heb gehaald e.d. dus maten, benaming e.d.??
je kunt zonder je wielen eraf te halen kijken of je de bovenste plug eraf kunt krijgen met een schroevendraaier. als je dat niet lukt kun je in de winkel vragen voor een olieaftap sleutel.
en het ringetje betreft: ik heb die van mij niet vervangen door een nieuwe...is niet echt nodig denk ik.
nou ja heb em nog niet echt koud gehad natuurlijk, ook aangezien het best warm was vandaag. Op het eerste gezicht merkte ik niet heel veel verschil, maar het is denk ik nooit slecht om na bijna 160.000 zoiets een keer te vervangen, bovendien zweette de bak+blok een beetje bij de onderste plug dus ik wist ook niet of ie misschien bakolie lekte, maar volgens mij is dat normale olie geweest, want het peil was niet heel laag volgens mij. Iig is het nu helemaal goed iig, wellicht dat we het nog merken in brandstofverbruik of een hogere topsnelheid??
de volgende keer kan je wel ruiken of t bak of gewone olie is toch?
stinkzooi die bakolie!
ik zou die onderste ring wel ff in de gaten houden, toch zonde om die dure olie op straat te leggen
ja dat zegt iedereen dat bakolie zo stinkt! Ik heb dr niets van kunnen merken, zowel de oude als de nieuwe olie ruikt vrij normaal eigenlijk dus ik weet niet of ruiken een goede test is...