stroomrichting koelwater
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master Spammer
stroomrichting koelwater
Op het blok (diesel 1.4) zitten 2 aansluitingen voor de kachelslangen. Nou wil ik m'n warmtewisselaar aansluiten op het kachelcircuit zodat de ppo (puur plantaardige olie) snel op temperatuur is.
Ik wil hem dus zetten stussen aanvoer vanuit het blok en de kachel. Niet na de kachel want dan is een groot deel van de warmte al afgegeven in de cabine.
Welke is dus de aanvoer, de bovenste of de onderste aansluiting op de kop? Ik neem aan dat dit hetzelfde is als bij de benzine versies.
Groeten Rob
Ik wil hem dus zetten stussen aanvoer vanuit het blok en de kachel. Niet na de kachel want dan is een groot deel van de warmte al afgegeven in de cabine.
Welke is dus de aanvoer, de bovenste of de onderste aansluiting op de kop? Ik neem aan dat dit hetzelfde is als bij de benzine versies.
Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
Ok, bedankt mensen
Tis gelukt met aansluiten en de ppo wordt nu lekker warm aan de pomp gevoerd.
Heb idd de methode van marc gevolgd; de onderste radiatorslang gevolgd, deze heeft een ingang rechts op het blok. Hier gaat ook de kachelwater het blok in. (nadat het door de kachel is geweest dus).
De andere kachelslang die uit het thermostaathuis komt moest ik dus hebben. Daar is het water het eerste warm, en op z'n heetst. Deze heb ik dus naar de warmtewisselaar laten lopen, en vanaf de warmtewisselaar een slang terug de kachel in.
Foto's over de installatie volgen nog in m'n wie=wie

Heb idd de methode van marc gevolgd; de onderste radiatorslang gevolgd, deze heeft een ingang rechts op het blok. Hier gaat ook de kachelwater het blok in. (nadat het door de kachel is geweest dus).
De andere kachelslang die uit het thermostaathuis komt moest ik dus hebben. Daar is het water het eerste warm, en op z'n heetst. Deze heb ik dus naar de warmtewisselaar laten lopen, en vanaf de warmtewisselaar een slang terug de kachel in.
Foto's over de installatie volgen nog in m'n wie=wie

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
blijft het verbruik op ppo nou eigenlijk ook hetzelfde? ik heb er ook wel eens over gedacht alleen het idee om met al die flesjes te zeulen leek me niks. Al had ik uiteindelijk wel een bedrijf gevonden wat per 200 liter leverde voor ik geloof 60 cent als je interesse hebt kan ik nog wel eens kijken of ik het adres nog weet
-
- AX Master Spammer
menmulder wrote:blijft het verbruik op ppo nou eigenlijk ook hetzelfde? ik heb er ook wel eens over gedacht alleen het idee om met al die flesjes te zeulen leek me niks. Al had ik uiteindelijk wel een bedrijf gevonden wat per 200 liter leverde voor ik geloof 60 cent als je interesse hebt kan ik nog wel eens kijken of ik het adres nog weet
Dat adres / telefoonnummer zou ik zeer in geintresseerd zijn

Toen met die vrieskou 1:20 gereden met 40% ? 50% ppo in de tank.

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
hallo menno, jazeker verkoop ik soja-olie, het is wel nieuw voor mij maar dat maakt niet uit.
verpakking mag je zelf meenemen, dan vullen we het ter plaatse af.(geen literflessen)
als je dat niet hebt zal ik even kijken of ik nog lege olievaten heb van 50 of 200 liter.
ook kun je een multibox van 1000 liter meenemen alleen vraag ik daar wel 25 euro voor.
kosten per 1000 liter = 0.55/liter
kleinere hoeveelheden: 0.60/liter
bij ons in de fabriek weeg ik het produkt, dan wordt het: aantal kg x 1.1(soortelijk gewicht=0.9)=
aantal liter wat afgerekend wordt
anders moet je me maar even bellen 055-3231231 vragen naar rick bosgoed
verpakking mag je zelf meenemen, dan vullen we het ter plaatse af.(geen literflessen)
als je dat niet hebt zal ik even kijken of ik nog lege olievaten heb van 50 of 200 liter.
ook kun je een multibox van 1000 liter meenemen alleen vraag ik daar wel 25 euro voor.
kosten per 1000 liter = 0.55/liter
kleinere hoeveelheden: 0.60/liter
bij ons in de fabriek weeg ik het produkt, dan wordt het: aantal kg x 1.1(soortelijk gewicht=0.9)=
aantal liter wat afgerekend wordt
anders moet je me maar even bellen 055-3231231 vragen naar rick bosgoed
-
- AX Master Spammer
Ralf wrote:van boven naar onder,... logische verklaring welke slang blijft er koud als de thermostaat niet open is????? debovenste dus dat is de aanvoer slang voor je radiateur dus van boven naar onder door de radiateur
Thermostaat sluit alleen het circuit van dede grote radiator af bij koude motor. De kachelslangen worden al direct warm. Ook als de thermostaat nog dicht is. Vandaar dat ik de warmtewisselaar in het kachelcircuit wou hebben.
Enneh bedankt menno, firma bosgoed kon ik al. Ik ga die mensen zeker nog eens benaderen als ik de complete ombouw erin heb zitten. Jammer alleen dat ze zo ver weg zitten. (gelderland ofzo)
Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
bz10 wrote:q01z wrote:volgens mij wordt het het blok door gepomptwaterpomp
scherp desondanks ging mn redenatie op, zou zonde zijn tegen natuurlijke circulatie in te pompen
Je moet het geheel (het blok) als een warmtewisselaar zien. Een tegenstrooms warmtewisselaar (dus zoals q01z bedoelde) leverd het hoogste rendement qua warmteuitwisseling (tja...dat leer ik dus o.a. bij Chemische Technologie)
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Wat misschien ook handig is te weten.
De stroomrichting van koelwater of andere koelvloeistoffen is tegen de zwaartekracht in, in het apparaat wat gekoeld moet worden. Zodoende wordt het systeem geheel gevuld en blijft er geen lucht in je systeem zitten. Lucht in je systeem is funest voor het koelresultaat.
Zou je het andersom doen dan valt het koelwater door het motorblok heen is blijft er lucht "hangen". Tenzij je natuurlijk met een extreme druk je koelwater rondpompt, maar in dat is in dit geval niet aan de hand
Ook dat leer je bij Chemische Technologie

De stroomrichting van koelwater of andere koelvloeistoffen is tegen de zwaartekracht in, in het apparaat wat gekoeld moet worden. Zodoende wordt het systeem geheel gevuld en blijft er geen lucht in je systeem zitten. Lucht in je systeem is funest voor het koelresultaat.
Zou je het andersom doen dan valt het koelwater door het motorblok heen is blijft er lucht "hangen". Tenzij je natuurlijk met een extreme druk je koelwater rondpompt, maar in dat is in dit geval niet aan de hand
Ook dat leer je bij Chemische Technologie

Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen

leuk ja chemische technologie studeren.....
volgens mij voorkomen we lucht in ons koelsysteem door de boel te ontluchten.... kan mij vergissen maar kan mij echt nix voorstellen bij vallend water in een gesloten systeem.
om de meeste warmte opname te verkrijgen is volgens mij niet zo zeer de stroomrichting van belang als wel het temperatuur verschil tussen beide stoffen en daarnaast de soortgelijke warmte ..........
bij ouderwetse thermosyfon koeling vind iig wel koeling dmv zwaartekracht plaats.
"de waterpomp ondersteunt de natuurlijke circulatie en is geplaatst in de retourleiding van de radiateur naar het blok"
(volgens ir. M. Versteeg)
dat soort dingen leer je bij voertuig kunde...
maar ja vraag was al opgelost
volgens mij voorkomen we lucht in ons koelsysteem door de boel te ontluchten.... kan mij vergissen maar kan mij echt nix voorstellen bij vallend water in een gesloten systeem.
om de meeste warmte opname te verkrijgen is volgens mij niet zo zeer de stroomrichting van belang als wel het temperatuur verschil tussen beide stoffen en daarnaast de soortgelijke warmte ..........
bij ouderwetse thermosyfon koeling vind iig wel koeling dmv zwaartekracht plaats.
"de waterpomp ondersteunt de natuurlijke circulatie en is geplaatst in de retourleiding van de radiateur naar het blok"
(volgens ir. M. Versteeg)
dat soort dingen leer je bij voertuig kunde...

maar ja vraag was al opgelost

Een koelwatersysteem mag dan wel gesloten zijn maar er zit nog wel degelijk lucht in. Dit is nodig om de expansie van het koelwater op te vangen. Als je dat water dus laat vallen dan komt er lucht doorheen en dan koelt het minder goed. Aldus werktuigbouwkunde.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
q01z wrote:met andere woordne..
alle opleidingen vertellen een voor hun logisch maar uiteindelijk niet eenduidig verhaal!
Eigenlijk wel. Alleen BZ10 vergeet een paar dingetjes. De warmteoverdracht tussen 2 media. Ligt aan een aantal dingen. De aard van de media (een of andere constante die iemand met te veel vrije tijd heeft bepaald) Het temperatuurverschil en het contactoppervlak en in dit geval zal er ook een tijdsduur in zitten en de stromingseigenschappen aan de wand omdat het een dynamisch proces is.
Ten eerste zal het water als het valt veel turbulenter stromen aan de wanden wat een slechtere geleiding geeft
Ten tweede zal het sneller stromen
Ten derde neemt lucht veel beroerder warmte op en zal een mengsel van water en lucht dus slechter koelen
Ten vierde Wordt door het lucht in het water het contact oppervlak tussen water en wand kleiner waardoor er minder warmteuitwisselling optreed.
Ten vijfde heeft een ax geen thermosyfon koeling
En dit allemaal ter lering en vermaak.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:...De warmteoverdracht tussen 2 media. Ligt aan een aantal dingen. De aard van de media (een of andere constante die iemand met te veel vrije tijd heeft bepaald) Het temperatuurverschil en het contactoppervlak en in dit geval zal er ook een tijdsduur in zitten en de stromingseigenschappen aan de wand omdat het een dynamisch proces is.
Ten eerste zal het water als het valt veel turbulenter stromen aan de wanden wat een slechtere geleiding geeft
Ten tweede zal het sneller stromen
Ten derde neemt lucht veel beroerder warmte op en zal een mengsel van water en lucht dus slechter koelen
Ten vierde Wordt door het lucht in het water het contact oppervlak tussen water en wand kleiner waardoor er minder warmteuitwisselling optreed.
Ten vijfde heeft een AX geen thermosyfon koeling
En dit allemaal ter lering en vermaak.
Zo te horen hebben we er een nieuwe Chemisch Technoloog bij

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Wat ik op de eerste plaats wilde zeggen is dat de stroomrichting v/d vloeistof geen lucht in het systeem kan brengen.
Er wordt water rondgepompt dus ongeacht de stroomrichting blijft het systeem vrij van lucht.
Sander ik heb niet geprobeert volledig te zijn...
Kan wel maar ik vond het al een lang verhaal.
Ik heb niet gezegd dat de ax een thermosyfon systeem heeft.
Maar om zo zuinig mogelijk om te gaan wordt er niet tegen de zwaartekracht ingepompt. Het water wordt onder uit de radiator gezogen om onder in de mantel gepompt te worden. Hier loopt het door een groot aantal kanalen door de mantel langs cilinder kop etc. Hierna loopt het weer terug naar de radiator bovenkant.
dit is toch met de zwaartekracht mee?
Verder is de doorstroom snelheid inderdaad belangrijk (daarom heeft het thermosyfon sys ook afgedaan). We willen niet dat de vloeistof verdampt en zo de doorstroming verslechterd.
Uit jullie verhaal maak ik echter op dat het tegen de richting van de zwaartekracht in pompen zorgdraagt voor ontluchting dit klopt niet.
Maar waarschijnlijk bedoelen we t zelfde maar begrijpen we elkaar net niet helemaal.
[/quote]
Er wordt water rondgepompt dus ongeacht de stroomrichting blijft het systeem vrij van lucht.
Sander ik heb niet geprobeert volledig te zijn...

Kan wel maar ik vond het al een lang verhaal.
Ik heb niet gezegd dat de ax een thermosyfon systeem heeft.
Maar om zo zuinig mogelijk om te gaan wordt er niet tegen de zwaartekracht ingepompt. Het water wordt onder uit de radiator gezogen om onder in de mantel gepompt te worden. Hier loopt het door een groot aantal kanalen door de mantel langs cilinder kop etc. Hierna loopt het weer terug naar de radiator bovenkant.
dit is toch met de zwaartekracht mee?
Verder is de doorstroom snelheid inderdaad belangrijk (daarom heeft het thermosyfon sys ook afgedaan). We willen niet dat de vloeistof verdampt en zo de doorstroming verslechterd.
Uit jullie verhaal maak ik echter op dat het tegen de richting van de zwaartekracht in pompen zorgdraagt voor ontluchting dit klopt niet.
Maar waarschijnlijk bedoelen we t zelfde maar begrijpen we elkaar net niet helemaal.