Kraken bij het wegrijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Kraken bij het wegrijden

Post by jaap1980 »

beste forumleden,

Sinds kort heb ik een ax uit 1991. het is een 1.1 first en hij rijdt geweldig! (had veel eerder een ax moeten kopen :D ) maar nu heb ik een vraagje. Als ik vanuit stilstand optrek dan kraakt de auto het lijkt van uit de voorkant te komen. verder hoor je het geluid niet. Ook kan ik het kraken voorkomen als ik extreem rustig optrek (wat ik nu dus ook doe omdat ik niet weet wat er aan de hand is) weet iemand mischien wat dit is en wat ik er aan kan doen? En als er wat aan te doen is of dit zo snel mogelijk gerepareerd moet worden of dat het niet echt schadelijk is?
Alvast bedankt,

groet Jaap
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

kan vanalles zijn is van een afstand een beetje moeilijk te beoordelen je kan denken aan iets wat niet goed vast zit, tot bijvoorbeeld je druklager die slecht kan zijn, of je uitlaat die een beetje rammeld ergens tegenaan, dat kraakt bij mij ook, maar ik zal me er niet teveel zorgen over maken, bij franse auto's is een piepje of kraakje vaak heel normaal zelfs bij nieuwe :)

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

FF beredeneren..... optrekken, kijk wat er dan in beweging komt... een kraak = ergens geen smering... of uitgedroogd iets... Heb je een stabbie stang(kraakt weleens in zn rubbers), iets in de draagarmen.... lagers... motorsteunen. Probeer tijdens een testrit goed te luisteren wanneer je het te horen krijgt, en ga aan de gang zoals altijd: Trail&Error :lol:
Ax is back

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

het is puur en alleen te horen op het moment dat ik stil sta en iets krachtiger optrek. Dan hoor je het ongeveer 1 sec kraken en daarna niet meer. dus ook niet als ik iets van vaart heb en dan krachtig optrek. alleen van uit stilstand. als ik vanuit stilstand erg rustig optrek is het gekraak niet te horen
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Waar komt de kraak vandaan (globale richting) Laat ook eens een passagier luisteren. Zet hem voorin en achterin meestal geeft dat wel een goed beeld waar het kraken vandaan komt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

niet gewoon de uitlaat die een beetje ergens tegenaan rammeld bij het optrekken???

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

het komt ergens uit de voorkant. naar mijn idee links voor (bestuurderskant) maar heb er dus nog niemand anders naar laten luisteren.
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Het enige wat naar mijn idee linksvoor zit, zijn of je stabilisator stangen, of je schokbrekers/dempers die kunnen nog wel eens wat lawaai maken als ze smerig zijn en bij het optrekken toch iets ingedrukt worden, of je kunt denken aan je versnellingsbak/drukgroep

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

en kan ik dat verhelpen zonder al te veel poespas?
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Nou dat ligt er dus weer helemaal aan waar het probleem hem in zit en het fijne met zulk soort dingen is dat het altijd heel moeilijk te vinden is

Post Reply