
Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Moderator: webmasters
Buks wrote:Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??
Het motorblok is kouder als je start, en het duurt ook langer voordat het warm is. Een koude motor heeft meer benzine nodig om te blijven draaien dan een warme. Dus dan spuit je injectie meer benzine in.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
Nu in de testfase beland...
bad_my84 wrote:Buks wrote:Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??
Het motorblok is kouder als je start, en het duurt ook langer voordat het warm is. Een koude motor heeft meer benzine nodig om te blijven draaien dan een warme. Dus dan spuit je injectie meer benzine in.
Dat dacht ik ook al...hoe kan het dan dat afgelopen vrijdag (nadat het snachts dus op sommige plaatsen -20 is geweest) mijn auto bij normaal rijden (= rustig optrekken en 90 km/u @ 2700 rpm) binnen 5 minuten al op temperatuur was? De temperatuur bleef daarna normaal zolas ie anders ook zou zijn

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
TjizZzuH wrote:bad_my84 wrote:Buks wrote:Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??
Het motorblok is kouder als je start, en het duurt ook langer voordat het warm is. Een koude motor heeft meer benzine nodig om te blijven draaien dan een warme. Dus dan spuit je injectie meer benzine in.
Dat dacht ik ook al...hoe kan het dan dat afgelopen vrijdag (nadat het snachts dus op sommige plaatsen -20 is geweest) mijn auto bij normaal rijden (= rustig optrekken en 90 km/u @ 2700 rpm) binnen 5 minuten al op temperatuur was? De temperatuur bleef daarna normaal zolas ie anders ook zou zijn
omdat je temperatuur meter niet de temp. van je olie aangeeft maar dat van je koelvloeistof en dat is snel warm, zeker als je rustig rijdt bijvoorbeeld in de file.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Browny wrote:TjizZzuH wrote:bad_my84 wrote:Buks wrote:Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??
Het motorblok is kouder als je start, en het duurt ook langer voordat het warm is. Een koude motor heeft meer benzine nodig om te blijven draaien dan een warme. Dus dan spuit je injectie meer benzine in.
Dat dacht ik ook al...hoe kan het dan dat afgelopen vrijdag (nadat het snachts dus op sommige plaatsen -20 is geweest) mijn auto bij normaal rijden (= rustig optrekken en 90 km/u @ 2700 rpm) binnen 5 minuten al op temperatuur was? De temperatuur bleef daarna normaal zolas ie anders ook zou zijn
omdat je temperatuur meter niet de temp. van je olie aangeeft maar dat van je koelvloeistof en dat is snel warm, zeker als je rustig rijdt bijvoorbeeld in de file.
en je moeter koelt niet echt actief als de motor nog niet op temperatuur is..
Dat dacht ik ook al...hoe kan het dan dat afgelopen vrijdag (nadat het snachts dus op sommige plaatsen -20 is geweest) mijn auto bij normaal rijden (= rustig optrekken en 90 km/u @ 2700 rpm) binnen 5 minuten al op temperatuur was? De temperatuur bleef daarna normaal zolas ie anders ook zou zijn
Zou het misschien schelen dat in koude lucht alle molekuultjes minder snel bewegen, waardoor dus bij koud weer de lucht meer molekulen bevat per liter dan bij warm weer, en dus ook meer zuurstof bevat, waardoor je dus een betere verbranding zou moeten krijgen

Ben er niet zeker van, 't is maar een theorie...
Het zou ook nog kunnen zijn dat je smerende werking van je olie afneemt door de kou en je dus een verhoogde wrijving krijgt.
hmmm, dat van dat koelwater klinkt eigenlijk ook wel logisch

Adri
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
TB wrote:Ik rij dus sinds kort met een AX 1.1 TGE uit 1992 zoals wel bekend. Ik ben toch wel benieuwd naar het verbruik.
Toen ik de auto ophaalde heb ik gelijk getankt, maar omdat de dagteller het niet doet heb ik t niet echt bijgehouden (ga ik binnenkort wel even naar kijken want is wel handig als ie t zou doen). Heb nu zo een 200 km gereden en heb ruim 1/4 tank verbruikt.
Wat is jullie verbruik?
knopje indrukken en draaien he

Adri wrote:...Het zou ook nog kunnen zijn dat je smerende werking van je olie afneemt door de kou en je dus een verhoogde wrijving krijgt...
Dat van die motorolie had ik ook al ergens in mn achterhoofd bedacht, maar ik wist het niet zeker...
Tnx voor alle respons

Dan kunnen we nu denk ik wel weer Back 2 Topic voor de moderator(s) boos worden

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Kan het ook aan het soort benzine wat je gebruikt liggen? Eerder tankte ik altijd Euro 95, toen heb ik van de zomer een paar keer V-Power getankt en das was echt super! Reed ruim 100 km meer op een volle tank dan met Euro 95. Van de winter weer geprobeerd maar toen maakte het weinig uit, ik moest net zo snel tanken. Kan er misschien ook mee te maken hebben dat mijn openluchtfilter ook wel wat meer lust.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Anouschka wrote:Eerder tankte ik altijd Euro 95, toen heb ik van de zomer een paar keer V-Power getankt en das was echt super! Reed ruim 100 km meer op een volle tank dan met Euro 95.

Maar het goedje is dus precies hetzelfde. V-power heeft een octaangehalte wat tussen 95 en 98 in zit. Ken je beter 98 tanken dus. Niet dat daar veel verschil in zit. Alleen met m'n scooter (2-takt) kon ik het vroeger een klein beetje merken als er 98 inging. (iets sneller op toeren).
Dat je meer kilomters haalt uit je tank v-power (of 98) lijkt mij meer te liggen aan het feit dat je gaat letten op de motor. (kijken wat tie doet met deze branstof). Als je op de motor let, let je automatisch bewuster op je toeren en rijdt je dus zuiniger.
Maargoed, da's mijn verklaring

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
kakanox wrote:TB wrote:Ik rij dus sinds kort met een AX 1.1 TGE uit 1992 zoals wel bekend. Ik ben toch wel benieuwd naar het verbruik.
Toen ik de auto ophaalde heb ik gelijk getankt, maar omdat de dagteller het niet doet heb ik t niet echt bijgehouden (ga ik binnenkort wel even naar kijken want is wel handig als ie t zou doen). Heb nu zo een 200 km gereden en heb ruim 1/4 tank verbruikt.
Wat is jullie verbruik?
knopje indrukken en draaien he
Dagteller is kapot

Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Pas netjes opgenomen verbruik: 342 km / 30,3 Ltr = 1 op 11,3 .
Veel kleine stukje,s gereden Woon Werk = 10km v.v.
1.4 GT Inj Banden 195 breed + Race dempertje (redelijk open )
Open luchtfilter ligt klaar . verbruik zal dus nog iets gaan toenemen.
Al met Al : Ik ben niet ontevreden .
Veel kleine stukje,s gereden Woon Werk = 10km v.v.
1.4 GT Inj Banden 195 breed + Race dempertje (redelijk open )
Open luchtfilter ligt klaar . verbruik zal dus nog iets gaan toenemen.
Al met Al : Ik ben niet ontevreden .
ER IS WEER EEN
. C 1

ik ben dus echt een leek. hoe bereken jullie je kilometers. ik zie veel staan 1 op 10 bijvoorbeeld. maar wat betekent dat nu. Ik rij gemiddeld een 370 km met een tank (tank inhoud van 36L).
Ik tank altijd 95. Maar is dit goed voor mijn ax. het is een ax image 1.1 van 1990.
enne dat van die slaolie en zonnebloemolie menen jullie dat of is dat een grapje. en als jullie dat menen doen jullie dat in de benzine?
Ik tank altijd 95. Maar is dit goed voor mijn ax. het is een ax image 1.1 van 1990.
enne dat van die slaolie en zonnebloemolie menen jullie dat of is dat een grapje. en als jullie dat menen doen jullie dat in de benzine?