APK stoelen

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

APK stoelen

Post by Flamme »

hallo mensen!

de apk van m'n ax is overdatum, nu heb ik 'm laten keuren en is hij afgekeurd omdat de bestuurders stoel niet vast zit.

het probleem zit in het frame onder de stoel, deze is niet stijf genoeg is. de linkerkant kan heen en weer bewegen terwijl aan de rechterkant waar het verstelsysteem zit gewoon vast zit.

kan iemand mij vertellen wat ik hieraan kan doen?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Aan de linkerkant zit de stoelrails met 2 bouten vast in de carosserie (in de zijkant van de ax dus). Misschien is het voldoende om deze even aan te draaien. Dit is een Torx bout.

Ik denk echter dat het probleem zit in de bevestiging van de rails op de stoel zelf. Hier kun je alleen van onder bij dus moet je de complete stoel eruit halen. Dan zie je aan de onderkant 2 boutjes zitten waarmee de rails aan het stoelframe zit.
Stoel eruit halen is geen moeilijk klusje. Mits je natuurlijk een goeie Torx dop hebt.

In het laatste geval is er ergens een laspunt los op het stoelframe; dit kun je even laten lassen. (heeft niet veel laswerk nodig) Of je scoort op de sloop effe een andere stoel.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

bedankt voor je reactie!
gisteravond heb ik de stoel er al uitgehaald en alles aangedraaid, ik dacht in eerste instantie ook dat er bouten los zaten. deze zaten ook los, maar na aandraaien was het probleem nog niet weg.
maar het is mij ook niet opgevallen dat er ergens een lasnaad los zat, maar zal het straks ff na kijken!

Margje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Post by Margje »

Bekend probleem? Heb jij niet ook een bijou? Bij mij waren de kogeltjes in de rails versleten. Ik heb het destijds opgelost door de ringetjes tussen de rail van de stoel en de carrosserie te doen Hierdoor wordt de rail iets meer naar het minden gedrukt.

Succes
dirk

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

ja ik heb idd een bijou :)
die rails met kogels heb ik los gehad en weer soepel gemaakt, was helemaal verstopt.
het ringenplan is goed idee! zal het straks ff fixen :)
bedankt

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Flamme wrote:ja ik heb idd een bijou :)
die rails met kogels heb ik los gehad en weer soepel gemaakt, was helemaal verstopt.
het ringenplan is goed idee! zal het straks ff fixen :)
bedankt

ehm railsje van de sloop lijkt mij dan een betere oplossing?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

jaawell ax met opvulringen tussen het stoel frame is vandaag door de apk gekomen :)
dus kan er weer jaartje tegen aan 8)
bedankt voor de tip

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

nu ik nog,.....bouten waren losgetrild,.....alle kogels eruit gerammeld,.....en nu zit hij dus helemaal los.....en jah,....vorige week er op afgekeurd :?

Morgen op de sloop een nieuwe rail halen,......hopen dat alles lukt...maandag weer APK keuring.....
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Post Reply