PC in je auto!

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Je hebt nu ook van die toetsenbord matten... Beetje bij snijden en plakken in je zonneklep... :D

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Brutus wrote:Je hebt nu ook van die toetsenbord matten... Beetje bij snijden en plakken in je zonneklep... :D


Typt alleen zo moeilijk, boven je hoofd :D
Kijk uit, een Cactussssss

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

pcrodent wrote:
Brutus wrote:Je hebt nu ook van die toetsenbord matten... Beetje bij snijden en plakken in je zonneklep... :D


Typt alleen zo moeilijk, boven je hoofd :D


Vind je? Lijkt me ideaal... Ik bedoel onder het rijden mag je niet typen.. :) (lijkt me!)

en het is direct mooi weggewerkt...Je bent immers niet met dikke verslagen bezig! :D

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Tja nu ik er eens over nadenk... Het is wel mega-vet, dan heb je een soort cockpit-idee, met al die knopjes boven je hoofd. Eigenlijk moet je dan telkens voor je gaat rijden voor de grap even op een paar knopjes drukken en 'Check!' tegen je bijrijder zeggen.
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Tis wel cool inderdaad ja.. als m'n 1.4 erin zit ga ik ook maar weer eens aan dit soort praktijken aan de slag denk ik. Lease-auto gaat niet door, dus dan moet ik wel goeie muziek in dat bakkie hebben! Ik ben alvast aan het programmeren geslagen, ik ga voor joystick- en toetsenbord-boven-mijn-hoofd bediening denk ik...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hmm.. ik ben eens aan het rekenen geslagen.... Alweer change of plan dus! Kom op het volgende uit voor mijn auto:

- Mainboard ECS L7VMM2 (Socket-A) 27,-
- 128MB DDR400 16,-
- CPU Duron 1,8 GHz incl. Sharkoon CUS2 koeler 52,-
- Samsung SP1604N HDD (5400rpm, 120 GB) 77,-
- Toshiba SD-M1912 DVD-speler (16/48) 22,-
- PCI-Adapter WLAN 54 MBit (excl. verlengkabel antenne) 24,-
- Lilliput 7" LCD 619GL-70NP/T Touch S-video,Composite,VGA,2400x480 219,-
>>> 437 euro ex voeding en bekabeling.

Ik vind dat meevallen voor een splinternieuwe computer in je auto die krachtig genoeg is voor het draaien van DVD's, runnen van Windows 2000, een touchscreen heeft ?n contact legt met het thuisfront via WLAN!

ik was ook al begonnen aan mijn eigen MP3-interface, maar het wordt allemaal een stuk makkelijker als ik uit kan gaan van een touch-screen! Aangezien deze maar 20 euro duurder zijn dan een gewone 7" LCD is de keus gauw gemaakt.
Het enige waar ik nog even op moet leren werken is de vage resolutie van 2400x480 pixels, maar dat gaat vast wel goed komen.

Deze zal draaien op een Windows 2000-basis, en als het goed is sneller te navigeren zijn dan Windows XP Media Center Edition maar vooral ook meer geoptimaliseerd zijn op mijn wensen en eisen ?n niet illegaal (ik heb nog een Win2K-licentie liggen..). ?n programmeren = fun :D

de interface zal dus touch-screen worden, misschien in combinatie met een kleine joystick voor de snelle navigatie...

...alvast een h?le vroege design-image:

Image

dit toetsenbord maak ik dus voor als ik op letters wil zoeken door m'n albumlijst.

Wat denken jullie ervan? Tips/trucs?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik vind het hele design niks... (mijn mening)

De uitvoering, als het zover komt word wel interessant... Ik wacht af! :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

- 2400 x 480 is in het echt 800x480. de pixels Rood, Groen en Blauw worden afzonderlijk geteld op de tft-specificaties; (2400/3=800)x480
- Hoe wil je 1,8 GHz van stroom voorzien? Ik denk niet dat enige gangbare auto-voeding dat trekt eerlijk gezegd. De VIA Epia-bordjes zijn denk ik een beter alternatief (als je toch nieuwe dingen aan het kopen bent...): trekken ongeveer 40/45 Watt op vol vermogen (!) en zijn snel genoeg voor DVD, navigatie, zelfs DivX gaat erop.
- De MP3-interface die je aan het maken bent bestaat al en heet Frodoplayer. www.frodoplayer.com. Die kan zo'n beetje alles wat je mogelijk zou willen voor in een auto, en (super!) hij gaat uit van 800x480 (en grote touchscreen knoppen. Download het en laat je overtuigen!!)!
- 128 MB RAM lijkt me (veel) te weinig.
- Waar haal jij een Lilliput met touchscreen vandaan voor ?219 ? Dan heb ik misschien ook nog wel interesse :)

Succes ermee!

Joost
Kijk uit, een Cactussssss

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik heb gewoon een caradapter en een laptop :lol: moet nog een usb GPS muisje en binnenkort eens het scherm slopen en de draden verlengen en scherm "inbouwen"
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

pcrodent wrote:- 2400 x 480 is in het echt 800x480. de pixels Rood, Groen en Blauw worden afzonderlijk geteld op de tft-specificaties; (2400/3=800)x480


dus dat is de trick.. ik dacht al.. maarja, wel mooi dan, dan is dat opgelost.

- Hoe wil je 1,8 GHz van stroom voorzien? Ik denk niet dat enige gangbare auto-voeding dat trekt eerlijk gezegd. De VIA Epia-bordjes zijn denk ik een beter alternatief (als je toch nieuwe dingen aan het kopen bent...): trekken ongeveer 40/45 Watt op vol vermogen (!) en zijn snel genoeg voor DVD, navigatie, zelfs DivX gaat erop.


Het is sowieso geen 1,8, maar 1,533. Daarnaast is deze Athlon eigenlijk een mobile-CPU, die al minder stroom gebruikt. Als je die onderklokt op bijv. 900 MHz heb je nog steeds m??r power dan een VIA maar van kan dromen ?n je kan de hoofdspanning omlaag gooien. Voor het ECS mainboard zijn gehackte BIOSsen verkrijgbaar waarmee dat kan.

- De MP3-interface die je aan het maken bent bestaat al en heet Frodoplayer. www.frodoplayer.com. Die kan zo'n beetje alles wat je mogelijk zou willen voor in een auto, en (super!) hij gaat uit van 800x480 (en grote touchscreen knoppen. Download het en laat je overtuigen!!)!


De interface die ik aan het maken ben bestaat nog niet.. ik wil er nog veel meer mee doen, maar echt afgestemd op m'n eigen wensen. Daarnaast vind ik het gewoon leuk!

- 128 MB RAM lijkt me (veel) te weinig.


Een standaard W2K Professional installatie gebruikt na booten afhankelijk van de drivers die je gebruikt tussen de 50 en 55 MB RAM. Als je hem nog wat uitkleedt is 45MB geheugengebruik zeker haalbaar. De VB6 runtimes gebruiken zo'n 3MB, waardoor ik onder de 50MB uitkom en nog zo'n 80MB overheb voor het runnen van mijn applicatie. En 80MB volprogrammeren, dat is een HELE hoop code...

- Waar haal jij een Lilliput met touchscreen vandaan voor ?219 ? Dan heb ik misschien ook nog wel interesse :)


PB ;)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

@kakanox

Hoe ga je dat dan doen met de voeding? Elke keer als je de auto start kan/zal je computer uitvallen. Das niet echt goed voor o.a. je harde schijf.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ja...

Ik denk dat je het hele verhaal eens goed moet nalezen Kakanox..
Dat stuk over je vermogen en voltage omlaag gooien bij onderklokken klopt niet helemaal hoor..

De athlon die jij wil gaan gebruiken is het type wat gebruikt wordt in laptops?

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Dit is mijn setup. Zit nog niet in de auto maar ben er momenteel mee bezig.

Voeding:

UPS geschikt gemaakt voor continue bedrijf (betere koeling)
Bufferaccu van de UPS van de autoaccu gescheiden d.m.v. een diode zodat bij starten of een spanningsdip de computer niet onverwacht uitvalt = schadelijk
ATX PSU (voeding) 250 Watt

Computer:

Asus A7V266 moederbord
AMD XP2000+
512 Mb intern geheugen
80 Gig hardeschijf
Nvidia Riva TNT2 Pro videokaart
Gemtek FM radiokaart
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS (7.1 channel THX certified)
Externe (in dashboard gebouwde) DVD-ROM speler via FireWire
Draadloos netwerkkaart

In- en output:

3M MicroTouch? ClearTek? Capacitief Touchscreen
Qware KB-122 backlight Keyboard
Globalsat BU-303 GPS antenne met USB aansluiting
Marmitek PC Control afstandsbediening (ipv muis)

Scherm:

12,1" TFT met touchscreen (in het dashboard gebouwd) 1024 x 768 max. resolutie

Het audiosysteem wordt aangepast om 6.1 surround in de auto weer te geven. In de toekomst wil ik de carputer gaan uitbreiden met een ontvangerkaart/decoder voor Digitenne :P
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

k denk dat je het hele verhaal eens goed moet nalezen Kakanox..
Dat stuk over je vermogen en voltage omlaag gooien bij onderklokken klopt niet helemaal hoor..


Jawel, I've done it before.. onderklokken werkt!

Heb dit ooit gedaan om m'n oude pc (overgeklokte XP2600+ met 4 HDD's en nog wat andere stroomvretende apparatuur) draaiende te krijgen op een 350W noname voeding, omdat m'n eigen Enermax het begeven had..

Hoe ga je dat dan doen met de voeding? Elke keer als je de auto start kan/zal je computer uitvallen. Das niet echt goed voor o.a. je harde schijf.


Lees m'n openingspost nog eens goed.. ook hier: I've done it before. UPS ertussen, en de accu vangt de klap op. Een Smart UPS zal zelfs automatisch je computer netjes afsluiten..

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Saxo.VTS.16v wrote:Computer:

Asus A7V266 moederbord
AMD XP2000+
512 Mb intern geheugen
80 Gig hardeschijf
Nvidia Riva TNT2 Pro videokaart

(...)

Scherm:

12,1" TFT met touchscreen (in het dashboard gebouwd) 1024 x 768 max. resolutie


Zo, doe maar ruig! :shock: Je weet dat dat ongeveer equivalent is aan constant je verlichting aan, en achterruitverwarming en airco ook? (bij wijze van spreken) Het moet wel kunnen werken (uiteraard) maar je verbruik gaat wel giga omhoog dan volgensmij.

Zo'n verlicht toetsenbord wil ik trouwens ooit ook nog hebben :)
Kijk uit, een Cactussssss

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

kakanox wrote:Lees m'n openingspost nog eens goed.. ook hier: I've done it before. UPS ertussen, en de accu vangt de klap op. Een Smart UPS zal zelfs automatisch je computer netjes afsluiten..


Heb je het echt in de auto uitgeprobeert? Wanneer je start zal de boordspanning afnemen tot misschien wel de spanning waarbij de UPS de computer afsluit. Dat wil je toch niet? De startmotor zal nl. ook stroom uit de UPS accu gaan trekken. Ik heb dit opgelost door de UPS met een diode te scheiden van het boordnet. Better safe than sorry denk ik maar. Het is ook beter voor de UPS accu die er slecht tegen kan om ineens veel stroom te leveren.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Heb je het echt in de auto uitgeprobeert? Wanneer je start zal de boordspanning afnemen tot misschien wel de spanning waarbij de UPS de computer afsluit. Dat wil je toch niet? De startmotor zal nl. ook stroom uit de UPS accu gaan trekken. Ik heb dit opgelost door de UPS met een diode te scheiden van het boordnet. Better safe than sorry denk ik maar. Het is ook beter voor de UPS accu die er slecht tegen kan om ineens veel stroom te leveren.


Een UPS is ervoor gemaakt om veel stroom te leveren. Goed voor een accu is het nooit, uitermate slecht is 't echter ook niet. M'n schoonvader rijdt nog steeds regelmatig met deze configuratie rond, al zo'n 2 jaar...

Daarnaast kan je op een goeie smart UPS ook instellen hoe lang ie van z'n eigen accu blijft vreten voor de pc uitgeschakeld wordt.
30 seconden is genoeg...

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

pcrodent wrote:Zo, doe maar ruig! :shock: Je weet dat dat ongeveer equivalent is aan constant je verlichting aan, en achterruitverwarming en airco ook? (bij wijze van spreken) Het moet wel kunnen werken (uiteraard) maar je verbruik gaat wel giga omhoog dan volgensmij.


Valt mee hoor. Ik heb de carputer aangesloten op een 50 Ampere voeding met alles wat hierboven staat (incl. een webcam die er niet bij staat) trok tussen de 10 en 12 Ampere = ongeveer 135 Watt gemiddeld.

Ik heb al een Yellowtop accu en ik ben van plan i.p.v. de standaard 80A een 150A dynamo te monteren. Dus over verbruik maak ik me niet al te druk :)

Ik hou niet van compromissen dus een barebone computer of zo'n mini ATX bord met slechts 1 PCI slot en allerlei beperkingen wordt het niet voor mij. Bovendien gebruik ik nu een oude PC die vele malen goedkoper is dan een nieuwe Mini-ATX setup.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

@ kakanox

Dan ben ik misschien te bang voor extreme gevallen :) 2 jaar ervaring zegt inderdaad meer dan genoeg.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Post Reply