spruitstuk maken

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

spruitstuk maken

Post by tank_driver »

ben van plan om een spagetti spruitstuk te maken een nieuw uitlaat systeem allemaal van rvs maar wat voor want dikte kan ik het beste gebruiken en wat is het verschil als ik de catalizator weg laat of een sport cat er op zet.

en wat voor vorm moet ie hebben? heeft er iemand afmetingen van een compleet uitlaat systeem tot het blok aan toe???
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

uhm das een heel precies werkje :? je moet namelijk de buizen van de cilinders die gelijk lopen even lang maken. en wat ben je van plan 4-2-1?
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

wat bedoel je met 4-2-1?
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

4-2-1 kopel je eerst de cilinders 1 en 4 en de cilinders 2 en 3 aan elkaar vervolgens laat je even verderop deze 2 buizen bij elkaar komen. Alternatief is 4-1 waarbij alle buizen tegelijktijd bij elkaar komen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat is 4-2-1.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Dat lijkt me niet de ideale opstelling voor je spaghetti spruitstuk die op het plaatje :S
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

nee het word een 4-1 om het makkelijk te houden
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

komen de spruitstukken van een saxo 1.4 8v en een 1.6 16v over met een standaart ax GT 1.4 inj blok
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Met zelf een spruitstuk maken zonder enig idee hoe het moet doe je meer kwaad dan goed. Zonde van al die dure RVS bochten als het nauwelijks wat oplevert. Een 4-1 spruitstuk zou ik nooit doen omdat je met zo'n 4-1 spruitstuk een hoop koppel onderin verliest en je draait nooit genoeg toeren om een 4-1 rendabel te maken.

Vertel eerst eens wat voor AX je hebt en wat voor aanpassingen dan kan ik je misschien verder helpen met het ontwerpen van een spruitstuk. Optimaal zal het nooit worden omdat je (denk ik) niet de beschikking hebt over een rollenbank om verschillende setups te testen.

Heerlijk zulke projecten. Das pas echt hotrodden :P

ps waar haal je die RVS lasbochten vandaan?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

ik heb een ax GT 1.4 inj

en jah dit is pas je ax opleuken en aangezien ik vrij handig kan lassen draaien freezen is dat niet zo?n probleem ik zat te denken om een hele sterke conctruktie/mal te maken ivm krom trekken van het lassen en rvs lassen is niet het makkelijkste maar aangezien 4-1 het makkelijkst is maar maar als een 4-2-1 het meeste oplevert gaat het dan wel om degene die het meeste opleverd natuurlijk mooi word het toch wel
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

over zo'n 4-2-1 he.. zou het niet slimmer zijn om bijv. 1 een fractie voor te laten lopen op 4 en 2 op 3, met een iets korter kanaal?

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Als ik jou was zou ik eerst een proefspruitstuk maken van stalen lasbochten. Deze worden vooral gebruikt als gas- en cv leidingen. Dan kun je voor een paar tientjes een spruitstuk maken i.p.v. zo'n ?200,- voor RVS buis en bochten.

een goede solide mal maken moet je zeker doen. Het beste is een oud motorblok bij de hand te hebben om te passen.

Misschien heeft iemand een Devil (ofzo) spruitstuk die even kan meten hoe lang de 4 buizen zijn en de daarop volgende 2 buizen? Dat scheelt een hoop gokwerk.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

nee niet gokken meten is weten ik hoef alleen dat rvs pijp en de rest kan ik zelf hoef alleen de maten
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

kakanox wrote:over zo'n 4-2-1 he.. zou het niet slimmer zijn om bijv. 1 een fractie voor te laten lopen op 4 en 2 op 3, met een iets korter kanaal?


en wat is daar hetvoordeel van? of bedoel je 4-3-1

[img="]http://www.onlinetuning.com/producten/foto/CI/1109693656-CI12415498.jpg["/img]
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dat lijkt er gedeeltelijk op. ik bedoelde een systeem waardoor je bij bepaalde toerentallen (afhankelijk van de lengte) met iedere nieuwe slag aan uitlaatgassen een vacu?m cre?ert, waardoor de uitlaatgassen daarvoor versneld worden. een soort expansie-uitlaat dus.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

De kunst van een spruitstuk maken is 'm zo te tunen dat je als het ware de cilinders leegzuigt door het samenspel van over- en onderdruk pulsen.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

past een saxo 1.4 of 1.6 spruitstuk op een ax GT blok?
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

De kunst van een spruitstuk maken is 'm zo te tunen dat je als het ware de cilinders leegzuigt door het samenspel van over- en onderdruk pulsen.


daarom lijkt het mij makkelijker om 4 expansiepijpen te maken, helemaal doortrekken tot achteraan.. maar dat kost een hoop ruimte.. of zie ik dat verkeerd?

Post Reply