GT-stoelen achterin? Dashboardverlichting?

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer

GT-stoelen achterin? Dashboardverlichting?

Post by kevin.broke »

Hmm.. ik krijg weer een paar leuke ideetjes.... maar ik wil eerst even kijken of niemand het ooit eerder geprobeerd heeft!

Image

Eerst m'n dashboard:
Zoals hierboven zichtbaar is heb ik links in m'n dash een EQUUS-toerentellertje zitten. Nu is het design hiervan helaas anders dan dat van de rest van de tellers, tevens is de verlichting groen ipv oranje. Aangezien ik het verschil in design niet vind staan heb ik besloten om alle tellers te fotograferen en op te meten en vervolgens even nieuwe tellerplaatjes te designen en uit te printen (op mooi geplastificeerd zilvergrijs fotopapier), die ik dan in m'n dashboard wil plakken. Ik wil dus g??n GT-dashboard, ik wil afwijken :P
Nu is dat het probleem op zich niet, dat heb ik al eens eerder gedaan bij een auto en het gaat wel goedkomen. Ik vind alleen de kleur van de dashboardverlichting zo lelijk: oranje-achtig! Ook het groen van de toerenteller contrasteert nogal, en dus wil ik eigenlijk proberen om het geheel felrood te krijgen, dat past goed bij m'n auto en m'n radio :lol:
Heeft iemand dit ooit eerder gedaan en is het makkelijk of wordt het echt een superpriegelklus?

Dan m'n interieur:
Ik vind veel mooier als ik achterin geen bank heb, maar 2 (GT-)stoelen m?t kopsteuntjes, net zoals ik binnenkort voorin heb. Ik wil w?l 3 of 4 personen kunnen vervoeren, maar dus niet meer op een bank.
Heeft iemand dit ooit eerder geprobeerd? Ik vernam namelijk van q01z dat dit nog weleens een probleem zou kunnen worden, aangezien het achterin stukken hoger is dan voorin, en de stoelen dus nogal veel te hoog komen te zitten.

Ik lees 't wel, en zo niet, dan ga ik lekker pionieren ;)

P.S.: Oh ja, nog even over die toerenteller... Wat ik eigenlijk nog zoek is een kapotte snelheidsmeter, zodat ik het staafje eraf kan weet-ik-veel-hoe-of-watten en dat op het ronde schijfje van de toerenteller kan pritten, zodat ook dat er origineel uitziet. Eraf moet ie toch, want de staafjes worden zwart! Maakt het voor de aflezing van zo'n metertje veel uit hoe zwaar het staafje is?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Achterin is inderdaad hoger met de stoelen dan een bank..
Maar je bespaart weer hoogteverschil doordat je de rails er in principe niet in hoeft te hebben.. De stoelen achterin hoeven niet om te klappen... :)

Je zult zelf nog wel wat bevestigingsgaten moeten maken waar die dikke bouten in vallen en vast kunnen zitten.. Want voor bijv. de APK is het wel belangrijk dat de stoelen echt VAST zitten.. En voor je eigen veiligheid natuurlijk en de veiligheid van de inzittenden achterin....

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Nou, ik heb een paar voorbeeldjes klaar van wat ik met m'n tellers wil doen.. Nog niet helemaal op maat enzo, ik moet m'n tellers er nog even uitslopen om ze in te scannen enzo. Superwazige foto van hoe het nu is:

Image

En dan nu twee voorbeeldjes van hoe ik toerenteller en snelheidsmeter waarschijnlijk wil gaan maken:

Image Image

Ik heb bolletjes gebruikt in plaats van streepjes, dat doet net iets "liever" aan - het blijft een klein autootje, en met rode dashboardverlichting issie al "mean" genoeg.. Ik heb het getalletje "9" toch maar even toegevoegd op m'n toerenteller, heb zoals jullie zien grootste plannen met m'n nieuwe motortje :twisted: Het getalletje "200" op de snelheidsmeter was ook leuk, maar onder de schaal uit komen is ook wel grappig op de snelweg, en mocht dat lukken dan ben ik z??r tevreden. Daarnaast vond ik een AX-club logo ook wel weer belangrijk :)
Overigens doet de toerenteller het denk ik tot zo'n 9200 tpm - heb 1x de accupool losgehad, en toen ik die er weer op zette en de auto op contact draaide sprong dit wijzertje om onverklaarbare reden naar ongeveer die aflezing tot ik de auto daadwerkelijk startte - herkalibratie misschien?
ik weet ook nog niet precies wat ik met m'n tankmeter wil gaan doen, aangezien het kreng eigenlijk alleen maar duidelijk wat aangeeft als ie b?ven de helft staat - wanneer je er dus niks aan hebt. Ik rijd nu al continu op de dagteller + reservelampje (dat lampje is overigens ook niet heel consequent :( mijn vuistregel: zodra het bij een recht geplaatste auto aan bl?jft heb ik nog 25 km :P), en ik denk dat een koelvloeistoftemperatuurmeter van AUTOSTYLE (mits die lelijke zilveren ring eraf kan dus) z'n weg m'n dashboard in nog weleens zou kunnen vinden - dat vind ik nl. belangrijker dan hoe vol m'n tankje wel of niet is... Zie onder:

Image

Verder... op de bovenste foto is zichtbaar dat m'n toerentellertje nogal gaapt zeg maar, er valt licht langs het voorste plaatje. Heeft er iemand een ideetje voor een dunne kitsoort die mooi zwart is?

Verder hoor ik graag jullie oordeel over mijn design...

AX_Powah
AX Master
AX Master

Post by AX_Powah »

die stoelen wordt volgens mij errug lastig want punt 1,2,3:
* Je hebt achterin geen bevestigingsrails voor de stoelen of je moet een constructie lassen
* De stoelen zijn te hoog als ze rechtopstaan, de hoofdsteunen komen tegen het dak, of je moet die weglaten (meet maar s op,)
* De 2 stoelen langs elkaar is te breed of je moet ze echt erin proppen.

Ik zou t nie doen als ik jou was...je ziet dan ook nix meer door je acherraam.

Wat je zou kunnen proberen is het onderste deel en rugleuning van elkaar te halen, de rugleuning op een frame en dan de gewone zitgedeelte van een GT achterbank om op te zitten maar volgens mij wordt dit geen succesje...

Toch succes ermee :lol:
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Over die teller kan ik kort zijn die ring kan je er natuurlijk afslopen maar niet van harte
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Figuur »

Ik heb via marktplaats witte tellerplaten gekocht (n.t.) voor weinig knaken. 30 euro en dan krijg je er blauwe lichtjes bij. In tegenstelling tot 60 of 70 euro wat ik in autostyle heb gezien is dat weinig geld voor poly...nogwat tellerplaten.

Voor degene die weinig zin heeft om te knippen en plakken :wink: .

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by CitRoel »

Dat met die toerenteller heb ik ook gedaan... ik heb de meter van een BX gepakt, ik zit er alleen nog mee hoe dat ik 'm af ga lezen... Ik heb nu de getallen van de BX uitgeknipt en die op het dashbord geplakt, maar dat zit nogal voor een aantal lampjes. En is niet mooi.

Dus... al je het niet erg vind pak ik jou idee een beetje af... en pas ik het toerentellerplaatje aan naar mijn idee.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

LumbRjack wrote:Dat met die toerenteller heb ik ook gedaan... ik heb de meter van een BX gepakt, ik zit er alleen nog mee hoe dat ik 'm af ga lezen... Ik heb nu de getallen van de BX uitgeknipt en die op het dashbord geplakt, maar dat zit nogal voor een aantal lampjes. En is niet mooi.

Dus... al je het niet erg vind pak ik jou idee een beetje af... en pas ik het toerentellerplaatje aan naar mijn idee.

H??l erg vind ik het, tenzij je er een hoop geld voor betaalt :P

Ghehe, tip: haal het metalen plaatje uit je dashboard, en scan het in.

Ga dan photoshoppen, of als 't niet lukt... mail het me even :-)

Ben overigens ook benieuwd naar jouw design.

Heb je photoshop? >> Voeg me ff toe op msn, dan stuur ik je de .psd's

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

Figuur wrote:Ik heb via marktplaats witte tellerplaten gekocht (n.t.) voor weinig knaken. 30 euro en dan krijg je er blauwe lichtjes bij. In tegenstelling tot 60 of 70 euro wat ik in autostyle heb gezien is dat weinig geld voor poly...nogwat tellerplaten.

Voor degene die weinig zin heeft om te knippen en plakken :wink: .

30 euro :P leuk!
Het kan goedkoper!, er zijn veel topics geweest over het vervangen van je huidige tellerplaten in witte met blauwe verlichting.
Er stonden destijds zelfs scans online!
Even uit printen uit knippen en plakken maar.

Als je even zoekt op t forum dan vind je hiet nog een paar topics over! suc 6 !!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Figuur »

30 euro :P leuk!
Het kan goedkoper!, er zijn veel topics geweest over het vervangen van je huidige tellerplaten in witte met blauwe verlichting.
Er stonden destijds zelfs scans online!
Even uit printen uit knippen en plakken maar.

Als je even zoekt op t forum dan vind je hiet nog een paar topics over! suc 6 !!

Klopt, maar de meeste links naar die scans werken niet meer:(
Ik vind het maar niets om je originele (vastgelijmde) tellerplaten los te trekken. Ik heb nou dus die witte tellerplaten en het ziet er wel supervet uit i.c.m. fluor oranje wijzers. Maar die gekleurde lichtjes er achter is niks, ik heb blauwe lichtjes die zo door een fabriek geleverd worden maar toch is de lichtverdeling niet goed op de platen, alsof ze met een kwast geverft zijn. Ik denk trouwens dat wit licht op witte wijzerplaten net zo mooi kan zijn.[/quote]

marchello
AX Starter
AX Starter

Post by marchello »

hoe haal je de wijzers er van af?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

trekken
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply