Lekkende binnen-radiator (kachel)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
Natte plekken
Als je dat wilt voorkomen doe je er goed aan om in de zomer zo nu en dan eens de kachel aan te zetten (ja joh, lekker nog een beetje warmer ), het waarom is heel simpel: als je de kachel op de 'koud' staan hebt staan is het warmwater-circuit afgesloten, dwz. er stroomt geen water door de binnenradiateur. Het water dat daar nog in zit staat dus stil. Als je radiateur een bepaalde leeftijd heeft bereikt zal dat water op de zwakke plekjes gaan inwerken en als er dan ook maar een heel klein beetje lucht binnendringt is het oxidatie-feest! Het water in die radiateur krijgt danook een hele prachtige bruin kleur (en das dus niet van de zon ). Zet je de kachel af en toe eens aan dan stroomt er weer 'vers' water door en wordt eventueel vuil en kleine luchtbelletjes afgevoerd. Bovendien merk je sneller dat er een lek in zit en kan je dus nog voor de winter, en voor dat je het plaatselijke zwembad in je ax hebt, de boel vervangen.
Om te weten of ie lekt kan je een krant eronder leggen (onder waar de radiateur inzit) maar dat helpt alleen voor het ontdekken van externe lekken (bij de aansluitingen bijv.). Als de radiateur zelf lekt, valt het water in het compartiment waar de lucht door naar de voorruit geblazen wordt. Je merkt dat dan door een stanklucht of zoals anderen al gemeld hebben een blauwe walm in de auto. Zet daarvoor de ventilatie in de 'ontdooi' stand en sluit de ventilatieroosters zodat alle lucht naarboven tegen de voorruit geblazen wordt. Verschijnt er een aanslag dan wordt het tijd om de boel eens te bekijken.
Om te weten of ie lekt kan je een krant eronder leggen (onder waar de radiateur inzit) maar dat helpt alleen voor het ontdekken van externe lekken (bij de aansluitingen bijv.). Als de radiateur zelf lekt, valt het water in het compartiment waar de lucht door naar de voorruit geblazen wordt. Je merkt dat dan door een stanklucht of zoals anderen al gemeld hebben een blauwe walm in de auto. Zet daarvoor de ventilatie in de 'ontdooi' stand en sluit de ventilatieroosters zodat alle lucht naarboven tegen de voorruit geblazen wordt. Verschijnt er een aanslag dan wordt het tijd om de boel eens te bekijken.
AX GTi: 220km/h eat my dust!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Bovenstaande is onjuist:
Als je kachel op koud staat wordt alleen de lucht toevoer naar de radiator afgesloten, niet de water toevoer. Het warme water stroomt er altijd doorheen.
Maakt niet uit dus.
Die blauwe waas en stank herken ik gelijk. Heb het al 2 keer meegemaakt; 1 keer in me vaders xantia en 1 keer in me oude (tiepe1) AX. Een bende is het.
Als je kachel op koud staat wordt alleen de lucht toevoer naar de radiator afgesloten, niet de water toevoer. Het warme water stroomt er altijd doorheen.
Maakt niet uit dus.
Die blauwe waas en stank herken ik gelijk. Heb het al 2 keer meegemaakt; 1 keer in me vaders xantia en 1 keer in me oude (tiepe1) AX. Een bende is het.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
Je hebt gelijk voor wat betreft het water, was mij even ontschoten. Maar voor de ontdekking door de stank etc. is het wel nodig om de kachel aan te zetten, anders stroomt de lucht niet door het compartiment waar het water in staat (bij lekkage).
Bij mij ook 2 keer, type 1 en 2, vandaar deze verhalen.
Bij mij ook 2 keer, type 1 en 2, vandaar deze verhalen.
AX GTi: 220km/h eat my dust!