me vader wel met de xantie, daar moest het complete dashbord gedemonteerd worden
Dat kun je wel zeggen ja.. Heb het ok gehad, eerst zelf een dag bezig geweest, maar ik kreeg het niet voor mekaar, toch maar naar de garage gebracht, en daar zijn ze ook weer een dag bezig geweest, eindresultaat 3 weken met handoeken en kranten in je auto blijven rijden, om die vocht eruit te krijgen. En een dikke rekening van ?495,-
Dat is dus bij een AX type 2 ook het geval. Ik zal het even wat duidelijker uitleggen.
AX type 1.....
Deze heeft een kachel-blok met aansluitingen in het interieur. D.w.z de slangen komen door het schutbord naar binnen en zitten daar aan het kachelblok vast (2 aansluitingen). Om te vervangen geen probleem, systeem leeg laten lopen, aansluitingen losmaken, kachel demonteren en vervangen en de zaak in omgekeerde volgorde weer monteren, vullen en ontluchten.
AX type 2.....
Hier is de ontwerper van dit systeem waarschijnlijk de dag ervoor zich te buiten gegaan aan veel te veel wijn en franse kaas om vervolgens met z'n dronken kop een systeem te ontwerpen waar zelfs een paar stoned marsmannetjes nog niet op zouden gekomen zijn. Wat is er veranderd, nou ze hebben de aansluitingen van het kachelblok niet in het interieur maar door het schutbord naar de motorruimte gevoerd. Prachtig natuurlijk want zo kan lekkage bij de aansluitingen niet meer het interieur van een ongewenst zwembad voorzien. Inderdaad, alleen als je kachelblok zelf een lekkage vertoont begint de ellende. Want dat kachelblok krijg je er met geen mogelijkheid uit zonder het complete dashboard te demonteren. En de aansluitingen vormen ??n geheel met het kachelblok.
Oplossing: zaag de aansluitingen in het interieur met ijzerzaagje door (het is vrij stevig plastic) zo dicht mogelijk tegen het schutbord.
Hierdoor kun je het kachelblok eruit schuiven. Dan zit je nog met het probleem om de zaak weer te monteren. Dat gaat dus niet zonder een paar truuken. Voor het monteren zaag je de aansluitingen van je nieuwe kachelblok af op de maat van de oude afgezaagde aansluitingen. Nu kun je het kachelblok er wel inschuiven maar zit je nog met de slangen die aan de andere kant van het schutbord hangen en te kort zijn. Daar moet je dan een stel nieuwe voor kopen (niet bij de Citroen want dan krijg je dezelfden die te kort zijn!) bij een goede automaterialen-zaak zodat je voldoende lengte hebt om ze door het schutbord te voeren.
Zorg ervoor dat de aansluitingen opgeruwd zijn zodat de slangen er onder druk niet afschieten. Vastzetten met inox-slangklemmen van goede kwaliteit (ivm de sterkte).
Dit alles heeft mij zo'n 2 a 3 dagen en een hele hoop hoofdpijn gekost om uit te zoeken en te realizeren. Voornamelijk omdat er geen voldoende documentatie hierover is. En dat alles omdat ik dus een zwembad van 5 liter koelvloeistof binnen had. Enfin, al doende leert men.
O ja, nog iets, de kachelblokken uit type 1 en 2 zijn dus NIET uitwisselbaar.