spontaan niet meer starten?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

spontaan niet meer starten?

Post by Titus »

Ha helden/-innen,

OP BLADZIJDE TWEE STAAN FOTO'S...

Gisteren startte mijn volcane ('95) zoals normaal na zeg 4 omwentelingen (snel) even, waarna zoals ook normaal het toerental terugliep. Daarna grijpt de automatische choke normaal in om hem niet te laten afslaan. (de motor is koud)
Wat vervolgens ook wel vaker gebeurd is, was de choke te laat en sloeg ie af. Daarna is het vaak moeilijker starten. Dan duurt het zeg 15 sec. (lang)
Maar nu sloeg ie dus helemaal niet meer aan. Ik kon starten tot ik een ons woog.

Omstandigheden:
Motor koud,
4 dagen stilgestaan,
regenachtig weer,
auto verder in OK conditie.

1: Wat kan dit zijn?
2: Hoe check ik e.e.a?

Ik ken de bougie-er-uit-halen-en-tegen-het-motorblok-houden-en-starten-truuc om de electriciteit te checken. Zal ik zo nog eens doen; bij zonlicht zag ik geen vonk.

Kan ik zien of de benzine wel goed wordt ingespoten/aangevoerd?
Ik heb zo'n doorzichtig benzinefiltertje ingebouwd en dat stond vol benzine, maar zegt natuurlijk niet alles...
Heb luchtfilter-bovenhuis er al afgehad maar wist niet of je dan bij gas geven iets moest kunnen zien sproeien of niet. (moet het contact daar voor aan staan?)

Hoor de tips graag van jullie! Dank.

Groet,
Titus
Last edited by Titus on SunFeb27, 2005 1:12:33 PM, edited 1 time in total.
Hoeba hoeba!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Allereerst heb je geen choke. Je hebt een verhoogd stationair. Een te rijk mengsel is namelijk de pest voor je catalysator. Een chokeklep is een smoorklep in een carburateur. Injectiesystemen regellen dat heel anders.

Checken of het de vonk of de inspuiting is is niet zo lastig. Je moet wel met zn 2en zijn.

Als je die zwarte kap eraf haalt en je ziet je gasklep. Dan moet je iemand laten starten. Als het goed is zie je hem nu benzine spuiten.

Haal een bougiekabel los bij de bougie. Steek hier een schroevendraaier in en hou deze een cm van je carrosserie vandaan. Als je geen vonken van +- 2 cm kan trekken dan is je bobine naar de filistijnen. Ik weet niet precies hoe jou injectiesysteem werkt helaas. Maar volgens mij is de timing compleet electronisch geregeld en niet af te stellen dus die moet goed zijn. Als je een vacuumvervroeger hebt dan kan die ook moeilijkheden geven.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

je moet met lopende motor zeker iets zien sproeien (zelfs leuk om effe naar te kijken)

heb je al geprobeerd je auto iets te verplaatsen en dan te starten?
het kan zijn dat je accu TE zwak is om je startmotor goed rond te gooien.
lichten enz doen het dan op het oog goed!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

OK, dank! Ik ga de benzine inspuiting nu testen. En ook de bougie-kabel-schroevendraaier-test. (is trouwens sneller dan de methode die ik kende: bougie er uit halen en tegen de carrosserie houden)

Ik had hem overigens al verplaatst, zelfs aangeduwd, werkte niet.

Will let you know...

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Okee, terug van testen:

Schroevendraaier-test om te kijken of er wel (hoog) spanning is:
GEEN VONK. Waar ik ook tegen testte.

In de inlaat kijken tijdens het starten: NIKS. Zowel met klep dicht (stationair) als gasgevend niks te zien sproeien.

Dit lijkt wel wat ik me voorstel bij een goeie startonderbreker! Maar laat die er nou net niet op zitten!

Wat nu? Eerst maar eens een bobine scoren? Ik kan hem alleen nergens vinden. Ik volg de kabels vanaf de bougies maar kom niet verder dan de stroomverdeler. Guck ich mit den Nase?

Als jullie nog idee?n hebben, graag!

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

klinkt mischien stom maar is je accu nu leeg?
voltmetertje moet zeker 11v aangeven...

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Dat is je onstekingmodule... als het goed is hoor je bij op contact zetten nu ook je brandstofpomp niet ff lopen.

Mijn ervaringen zijn, ontstekingsmodule kapot, brandstofsysteem uit... zal wel beveiligt zijn.

Ohw en als geen verdelerkap hebt heb je een verdeel (parallel) bobine met meedere uitgangen.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

of de relais van je inspuiting en en brandstofpomp (alst tenminste een injectie is) zitten onder de comp geschroeft en willen nogweleens kapot gaan,.. ff doormeten(schema staat op het relais) zijn ze kapot nieuwe erop kosten +- 11 euro de stuk bij de dealer, (zijn btw geen gewone ralais zit een weerstand in)

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

bz10 wrote:klinkt mischien stom maar is je accu nu leeg?
voltmetertje moet zeker 11v aangeven...


Nee nog niet, maar hij staat wel te laden...
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

LumbRjack wrote:Dat is je onstekingmodule... als het goed is hoor je bij op contact zetten nu ook je brandstofpomp niet ff lopen.
Mijn ervaringen zijn, ontstekingsmodule kapot, brandstofsysteem uit... zal wel beveiligt zijn.
Ohw en als geen verdelerkap hebt heb je een verdeel (parallel) bobine met meedere uitgangen.


OK, duidelijk, dan check ik eerst onder de chip met dat schema of het zaakje daar niet werkt (oef...) en daarna ga ik dit weekend naar de sloop voor een verdeelbobine.

Ja, het is een injectie (waren er (in '95 nog) carburateur volcanes)?

Allen, dank!!
Titus
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ralf wrote:of de relais van je inspuiting en en brandstofpomp (alst tenminste een injectie is) zitten onder de comp geschroeft en willen nogweleens kapot gaan,.. ff doormeten(schema staat op het relais) zijn ze kapot nieuwe erop kosten +- 11 euro de stuk bij de dealer, (zijn btw geen gewone ralais zit een weerstand in)


Als het die relais is dan had ie dus wel een vonk moeten geven, right?
Hoeba hoeba!

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Titus wrote:
LumbRjack wrote:Dat is je onstekingmodule... als het goed is hoor je bij op contact zetten nu ook je brandstofpomp niet ff lopen.
Mijn ervaringen zijn, ontstekingsmodule kapot, brandstofsysteem uit... zal wel beveiligt zijn.
Ohw en als geen verdelerkap hebt heb je een verdeel (parallel) bobine met meedere uitgangen.


OK, duidelijk, dan check ik eerst onder de chip met dat schema of het zaakje daar niet werkt (oef...) en daarna ga ik dit weekend naar de sloop voor een verdeelbobine.

Ja, het is een injectie (waren er (in '95 nog) carburateur volcanes)?

Allen, dank!!
Titus


Neem dan ook meteen een onstekingsmodule mee... naar mijn idee is het dat.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Neem dan ook meteen een onstekingsmodule mee... naar mijn idee is het dat.


Ja, die bedoel ik ook. Excuse my language.

Had Brezan ook ff gemaild of ze hem hadden liggen, maar geen reactie.

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

dan had ie idd moeten vonken maar hij ggeft ook aan dat ie niet inspuit en dat zou met die relais te maken kunnen hebben,...

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ralf wrote:dan had ie idd moeten vonken maar hij ggeft ook aan dat ie niet inspuit en dat zou met die relais te maken kunnen hebben,...


Slecht nieuws komt nooit alleen - of hoe ging het gezegde ook weer.
Zou het echt? - Balen (dat doormeten zie ik niet zo zitten... hoewel preventief vervangen daarentegen... hm!)

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ralf wrote:dan had ie idd moeten vonken maar hij ggeft ook aan dat ie niet inspuit en dat zou met die relais te maken kunnen hebben,...


Mijn bevindingen zijn als de ontstekingsmodule kapot is, vonk ie niet ?n geeft ie geen brandstof. (hoor je de brandstofpomp niet lopen)

Dat relais heb ik nooit last van gehad... zou je die niet kunnen horen "klikken" als je de auto op contact zet?
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Hoi Ralf,

Ha, dat mag ik graag horen. Ik heb goede moed. Alleen heb zaterdag al volgepland dus ik weet nog niet wanneer ik dat ding moet halen... Shit zooi.

Later...

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Wisten jullie dat een ontstekingsmodule bij Brezan 68 euro kost?

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Titus wrote:Wisten jullie dat een ontstekingsmodule bij Brezan 68 euro kost?

Groet,
Titus


bij de dealer was de losprijs 105,-
setprijs met bobine erbij was 120 dacht ik :D (lang leve korting)
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

En op de sloop kosten ze een tientje
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply